RECENSION Askhem

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Spel: Askhem
Av: Jon Aspeheim och Jonas Karlén
År: 2021

Det är 1713 i staden Askhem där pesten härjat och skapat inte bara levande döda men märkligare saker. Kyrkans trolldomskommission har kommit till makten med sina hemliga poliser och sina utrensningar men är i politisk konflikt med andra maktgrupper i staden. Vissa som överlevt pesten har börjat utveckla skrämmande magiska krafter.

Askhem kallar sig själv för ”Bellman noir” och det är en träffande beskrivning. Det är 1700-tals mörker i en korrupt verklighet. Det påminner inte lite om tv-spelet Bloodborn. Bilderna bidrar till stämningen! De är mörka, olycksbådande och det är gott om dem.

Regelmässigt är Askhem en medlem av vad jag tänker kalla Modernt Klassiskt Svenskt Rollspel eller MKSR. Har du spelat Skrômt, Pirater! eller liknande är det här inte så annorlunda. Det är en solid och bekant grund. Karaktärsskapandet ger en stabil plats i världen för karaktärerna direkt. Alla karaktärer har ett film noir:igt elände som plågar dem till exempel.

Det bäst med reglerna är dock hur naturligt förklarade de är, det känns för en gångs skull inte som att jag läser en tekniskt manual som definierar en massa nya termer. Kanske det tydligaste och enklast beskrivna stridssystemet jag sett i ett rollspel på svenska. Det känns som att författaren kan sitt spel så bra att han lätt kan förklara det för mig. Den kritiska skadetabellen är också precis lagom kladdig för att sälja att saker är hemska men inte så överdriven att det blir Warhammer fantasy komiskt. Spelledarekapitlet är kort men innehåller bra råd för att spelleda noir och en bra kort guide till att skriva äventyr.

Den stora grejen med Askhem är spelvärlden som är en fantastiskt obehagligt, personlig, och djup värld förmedlad utan de sedvanliga sidorna och sidorna av onödig lore. Monstren, NPC:erna, staden själv och hemligheterna bakom det hela förklaras aldrig så mycket att man blir trött på dem men är inte heller så vaga att man måste skapa dem själv. Det är förbannat mysigt och härligt alltihopa i allt sitt pestmörker! Även om spelet refererar till sina inspirationer så är det verkligen sin egna, helt unika, grej! Och den grejen är sjukt cool!
 
Top