DoD [Askerra] Fomoria - staden på civilisationens utkant

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Fomoria.jpg

Jag har lovat bidra med en artikelserie till nya Drakar och Demoner till speltidningen Fenix ära. Tanken är att skriva ett antal artiklar med äventyrsplatser och äventyrsfrön. Dessa kommer att utgå från staden Fomoria, som kommer bli den första artikeln. Fomoria är den nordligaste staden i världen Askerra och norr om den så brer sig den evigt, oändliga vildmarken ut. Det är dit äventyrare kommer för att finna rikedom och ära.

Fomoria byggdes av en uråldrig civilisation som välkomnade människorna och de andra raserna dit. Sedan plötsligt en natt försvann de spårlöst, vilket gjorde att flera konflikter uppstod innan en ny maktbalans kunde etablera sig. Nu har det gått många år sedan dess och de flesta minns inte längre vilka som skapade staden. Tanken är att i den första artikeln presentera översikten av stadens uppbyggnad och historia, stadens olika fraktioner samt de viktigaste personerna där i. Tanken är att ge en grogrund för äventyrarna att börja intrigera lite, och senare i de andra artiklarna få äventyrskrokar som för dem ut i vildmarken - och om de överlever, återvända till staden för att återhämta sig (och intrigera lite) tills nästa äventyr.

För att se till att hålla mig lite mer disciplinerat tänkte jag försöka mig på en sådan där arbetsdagbok som jag sett @krank skapa ibland för sina projekt. Vi får se hur det funkar för mig. Jag inbillar mig att det sätter lite mer press på mig att rapportera lite mer publikt. :gremeek:
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Är bilden tänkt att användas för artikeln eller bara där för att illustrera att tråden kommer handla om en stad?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Är bilden tänkt att användas för artikeln eller bara där för att illustrera att tråden kommer handla om en stad?
Bilden är promptad för projektet. Jag brukar promota saker först och så tar jag med bildsnidare åtanke då jag skriver det sedan.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Bilden är promptad för projektet. Jag brukar promota saker först och så tar jag med bildsnidare åtanke då jag skriver det sedan.
Om tanken är att det är en levande stad borde området runt den vara mer uppodlat eller användas för djurhållning. Det borde nog finnas båtar uppdragna längs stranden nära staden, om inte också bryggor och båthus.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Om tanken är att det är en levande stad borde området runt den vara mer uppodlat eller användas för djurhållning. Det borde nog finnas båtar uppdragna längs stranden nära staden, om inte också bryggor och båthus.
Här känner jag spontant nä, i en fantasysetting kan åkrarna ligga trettio mil bort på bördiga slättens platå och teleporteras med hjälp av en jättelik portal. Äventyrarnas första uppdrag för den onda trollkarlen blir dock att förstöra portalen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Coolt! Hur ligger Fomoria i förhållande till Dimmornas dal?
Nu är ju Askerra inte officiellt länkat till Fria Ligans världslösa värld, så inte alls - men det går alldeles utmärkt att placera det i den stora vildmarken norr om Fomoria. Det finns mycket oupptäckta saker där!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Borde det inte vara "staden i civilisationens utkant"? :unsure:
Här känner jag spontant nä, i en fantasysetting kan åkrarna ligga trettio mil bort på bördiga slättens platå och teleporteras med hjälp av en jättelik portal. Äventyrarnas första uppdrag för den onda trollkarlen blir dock att förstöra portalen.
Två vitt skilda designfilosofier som syns här ser jag! Jag brukar försöka rota det på något logiskt sett, men ändå ha en stor dos av det fantastiska med på något sätt. Jag har inte riktigt tänkt så långt hur det ser ut utanför staden utan jag börjar utforska det inre och bygger vidare utåt sedan. Så jag får se vad det tar vägen någonstans.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
2023-01-20:

Första ordentliga skrivpasset är gjort idag. Det som har skrivits är dels ett kortare intro och presentation av staden Fomoria, dels första delen av historian. Det sista involverar om hur de uråldriga och avancerade firbolgerna byggde staden och var först med järnsmidet. Vad som resten av texten presdenterar är hur de andra raserna - gaelerna (människorna), dvärgarna, ankorna, nattalverna och vargfolket - etablerade sig i staden.

Två saker som kan vara värt att påpeka. Fomoria har en tydlig inspirationskälla i den keltiska och irländska kulturen och mytologin som säkert märks. Jag stjäl både namn och stämning därifrån bitvis - och kommer försöka fokusera på en koherent namnkultur för de nativa folken som knyter an till den förlagan.

Den andra är nattalverna, vilket är ett namn som jag inte är nöjd med utan kommer ändra om jag finner ett bättre. Nattalverna skiljer sig från de vanliga alverna då de mer påminner om fairies med fairie circles, löften och pakter som snärjer din själ.

Nästa pass:

Planen för nästa skrivpass är att skriva klart resten av historia-kapitlet som involverar firbolgernas försvinnande, Fomorias inbördesstrider efteråt och perioden efter det fram tills nu.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
2023-01-24:

Då har jag varit inne och petat igen. Efter förslag från min en av mina Patreons (patroner?) så skiftade jag namn på nattalverna till skymningsalver.

Jag insåg också att jag glömt bort att inkludera halvlingarna i stadsbeskrivningen så jag adderade dem, och deras främsta domän i Fomoria kommer vara bardgillet (aka. lore keepers).

Jag har skrivit ned om firbolgernas, dvs. grundarna, försvinnande och tiden efteråt. Jag har etablerat de två stora fraktionerna i staden som heter Gryningshovet och Skymningshovet. Gryningshovet utgörs av en allians av gaeler (människor), dvärgar och halvlingar, medan Skymningshovet utgjordes av skymningsalver och vargfolket. Utanför konflikten stod ankorna som såg till att profitera på båda sidorna.

Jag har kommit så långt i texten att fred mellan hoven uppnåtts, en neutral härskare (kallad gaud, även om jag inte är säker på den titeln) tagit över och styr med rådgivare från båda hoven och att firbolgerna mer eller mindre glömts bort av folket.

Tanken härnäst är att skildra tiden fram tills "nu!" och vad för konflikter som bubblar under ytan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
2023-02-17:

Arbetet fortsätter sakta men säkert framåt med Fomoria. Just nu ligger fokuset på fraktionsbeskrivningarna där jag börjat med översiktsbeskrivningar. Jag håller det rätt ytligt nu i början så att man får en känsla för dem, men tanken är att fördjupa dem i egna presentationer senare. De olika fraktionerna just nu är:

  • Skymningshovet och Gryningshovet: Dessa är de stora fraktionerna, varav den förstnämnda vill riva ned Fomoria till grunden medan den andra vill bevara den.
  • Handelsgillet: Handelsresande och köpmännens gille.
  • Silvertungorna: Bardgillet.
  • Vildvandrarna: Gillet för jägare och andra vildmarksmänniskor.
Slutligen har vi även Norra Gillet som typ är "äventyrargillet", alltså det gillet som utforskar den vildmark som finns norrut och som är en lämplig uppdragsgivare för rollpersoner. Den beskrivningen är påbörjad, men inte klar. Tanken är att presentera det i mer noga detalj. Jag leker också med tanken på fraktionsförmåga som går att aktivera vid ett tillfälle per äventyr. Det är mest en flavoursak, men också ett sätt att visa på olika tricks som fraktionerna har i sina fickor.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Efter förslag från min en av mina Patreons (patroner?) så skiftade jag namn på nattalverna till skymningsalver.
Det spelar kanske inte någon roll men bara så att du är medveten om att skymningalver är en del av Ravenloft settingen till DnD (om jag förstått det rätt).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Det spelar kanske inte någon roll men bara så att du är medveten om att skymningalver är en del av Ravenloft settingen till DnD (om jag förstått det rätt).
Det påverkar det inte särskilt mycket skulle jag säga, men det känns ändå som en bra sak att känna till. Så ska kolla upp alverna i Ravenloft då. Tack för tipset!
 
Top