Nekromanti "Asien" inspirerade länder?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Att de olika människo kulturerna i Mundana är inspirerade av våra egna är bara en fördel tycker jag. Dels är det enkelt att relatera och dels så har ju många av våra egna kulturer sin "speciella" charm.

I Mundanas mångfacetterade och kulturrika värld så är det dock en människokultur som jag saknar nämligen den asiatiska (eller snarare medeltida Japanska o Kinesiska) närmare bestämt kejsare, katana svingande samurajer m.m

Så frågan är förståss, ställd som den är i första hand till de som arbetar inom Neogames ranker, kommer några framtida moduler (ex, Geografi modulen eller Sjöfarare o Kapare) att behandla en sådan kultur?
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
atlax boksen troligtvis (NT)

atlax boxen troligtvis (NT)

va fan no text betyder det där! varför skriver jag då! måste vara galen. ja jag är rollspelare jag är galen /images/icons/hairy.gif

enligt fröken ljung
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så frågan är förståss, ställd som den är i första hand till de som arbetar inom Neogames ranker, kommer några framtida moduler (ex, Geografi modulen eller Sjöfarare o Kapare) att behandla en sådan kultur?"

Utöver den lilla information som kommer att stå i Sjöfarare&Pirater och Atlas så finns det ingen sådan modul planerad. Det är dock inte omöjligt att det kommer en sådan modul i framtiden, men ingen är planerad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: "Asien" inspirerade länder = Nej tack

Jag trodde en av fördelarna med Mundana är att man slipper just alla pinsamma kulturella ihopkok och rårips. Taskiga fjanttuffiga psedo-asien settingar från folk som inte kan se skillnad på Japan och Kina har man ju tragiskt dåliga erfarenheter av sedan tidigare. Bespara oss gärna sådana i Mundana, tack - det passar illa i en så välgjord spelvärld.

- Ymir, tycker Eon - Samuraj känns ytterst överflödigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: "Asien" inspirerade länder?. Njae....

den 'asiatiska'? Vilken av dem? Indisk, sydostasiatisk, mongolisk, tibetansk, indonesisk, kinesisk och framförallt japansk kultur har inte överdrivet stora likheter, du vet.

Visst, Mundana har inspirerats kraftigt av en del kulturer från vår värld, men samtidigt känns många av Mundanas kulturer lite unika - Jargien och Cirefalien tex, jag vill inte påstå att de har en direkt motsvarighet i vår världs historia. Och även när kulturer är mer direkt stulna (typ den 'klassiska' medeltida Europeiska fantasykulturen), så har man valt med omsorg - Mundana känns tex som lite senare medeltid än den gängse, fruktansvärt uttjatade, högmedeltida fantasyn, och en 'arabkultur' som Mûhad passar verkligen väl in i soppan. De försök man hittils sett på att trycka in östasien-inspirerade kulturer i fantasyvärldar har dock sällan varit särskilt lyckade (Kithai i Conan är ett undantag). Nästan alltid urartar det i okunnig samuraj-fetischim, en tragisk åkomma jag verkligen hoppas Mundana slipper insjukna i. Det finns inget utrymme för ett pseudo-östasien, och även om det fanns skulle resultatet med 99% sannolikhet blivit ett tragiskt, fullständigt rårippat hopkok med copypejstningar ur riktiga faktaböcker (se DoD Samuraj, tex).

Nej...jag slipper helst östasien-influerade kulturer i Mundana. (Ehbron kan kanske vara något liknande, jag ser det dock mer som en unik kultur, med lite kinesiska och indiska element). Och om Neogames nu tvunget måste ha samurajer, karate och pa-yo-pa-lo-mi så hoppas jag att de gör något riktigt vettigt av det.

- Ymir, har som bekant inget emot Östasien, tvärtom, men är väldigt tveksam till sådana kulturer i Mundana.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Kulturella skillnader

Det här är min personliga uppfattning, så kommentera gärna;

Den 'asiatiska'? Vilken av dem? Indisk, sydostasiatisk, mongolisk, tibetansk, indonesisk, kinesisk och framförallt japansk kultur har inte överdrivet stora likheter, du vet

Jag skulle vilja säga att de är mycket lika - om man ser på vad som skiljer dem från Europeisk kultur.

1) Det hårda klasstänkandet. De stora "Asiatiska" (Indien, Kina, Japan) kulturerna har varit (och till en viss del är fortfarande) nära nog "Sovietiska" i sin syn på medborgarna. Du är född i en viss samhällsklass och där blir du kvar, punkt slut. Och till skillnad från de flesta europeiska samhällen har det setts som fel även av folk på "botten" att försöka komma upp sig i livet.

2) Ett hedersbegrepp långt bortom vad som någonsin har existerat i Europa (bortsett från i riddarsagorna). Det är förstås kopplat till klasstänkandet (ett så hårt klassamhälle skulle inte fungerat om det inte fanns en allmänn uppfattning om att det var "rätt") men det ger stora effekter på samhället i övrigt.

Såå...Jag tror nog att det skulle kunna passa med en "Asiatisk" kultur i Mundana, eftersom den egentligen inte alls behöver bygga på den uttjatade Japanmodellen, eller Kina. Ehbron skulle som sagt var kunna vara ett sådant land, även om jag har svårt för att tro det. Det verkar sakna elementen som gör att ett sådant samhälle fungerar (en allmän religion som säger att "så ska det vara" och ger en bra anledning för det, och ett stelt klassystem).

/Henrik
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kulturella skillnader

Om klassamhället ens skulle vara det enda som skiljer dem från våran Europeiska kultur så är det fortfarande enormt stor skillnad på de tre länder som du räknar upps klassystem.

I japan är det tillexempel knappast ett religöst grundat klassystem. Där har det så gott som alltid varit politiskt framför allt, ett praktiskt sätt att hålla koll på befolkningen. Speciellt det klassystem som skapades under Tokugawaperioden (som är en riktigt hård klassindelning) är enbart en politisk skapelse som dessutom hade en ganska så unik konstruktion med bönderna nästan i topp.

I Indien så är de olika klasserna baserade i väldigt gamla traditioner och hinduismen, en religion du knappt hittar någon annanstans i världen och inte heller i det tredje land som du nämner Kina.

Även det extrema hedersbegrepp du nämner tvivlar jag delas på lika hårt av de tre stora kulturerna. Jag tror inte kinesernas eller indiernas hedersbegrepp var så mycket hårdare än det europeiska.

Så även om man ser till de olika klassystemen är de kulturella skillnaderna mellan dessa länder precis lika stora som till nästan vilket europeiskt land som helst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Namn som Menon-Aun och Tharhai låter rätt (öst)asiatiska. Att det inte finns med någon beskrivning av dessa kulturer beror antagligen just på att Eon är realistiskt - det finns helt enkelt så liten kontakt med dessa länder. Som sagt finns det stor risk att Asien-moduler urartar till samuraj- och ninjafixerade produkter där man inte brytt sig om att skriva någon ordentlig kultur, utan bara kopierar allt från faktaböcker om Japan (man undviker oftast den kinesiska kulturen, då den saknar ninjor och samurajer). Därför hoppas jag att NeoGames fortsätter med sin goda kvalité även på detta område.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kulturella skillnader

Om klassamhället ens skulle vara det enda som skiljer dem från våran Europeiska kultur så är det fortfarande enormt stor skillnad på de tre länder som du räknar upps klassystem.

Det jag menade var just att det var de enda sakerna som skiljde Asiaterna från Européerna. De hade hårda klassystem av något slag, jag har läst (vet inte om det stämmer) att det var svårare att gå upp från kastlös i Indien än att för en slav att bli fri i Rom...

I japan är det tillexempel knappast ett religöst grundat klassystem. Där har det så gott som alltid varit politiskt framför allt, ett praktiskt sätt att hålla koll på befolkningen. Speciellt det klassystem som skapades under Tokugawaperioden (som är en riktigt hård klassindelning) är enbart en politisk skapelse som dessutom hade en ganska så unik konstruktion med bönderna nästan i topp.

På hur många platser har de politiska och religösa systemen inte gått hand i hand...?

I Indien så är de olika klasserna baserade i väldigt gamla traditioner och hinduismen, en religion du knappt hittar någon annanstans i världen och inte heller i det tredje land som du nämner Kina.

Religonerna i Indien och Kina har en gemensam grund, och folken har en hel del gemensamt de också (typ; båda har blivit invarderade av samma barbarer...flera gånger om!). Japanerna invarderade ju Japan för inte länge sedan, så de borde också ha en del gemensamt med Kineserna.

Även det extrema hedersbegrepp du nämner tvivlar jag delas på lika hårt av de tre stora kulturerna. Jag tror inte kinesernas eller indiernas hedersbegrepp var så mycket hårdare än det europeiska.

Vi har nog olika uppfattning om vad "heder" egentligen innebär...Jag kommer bara inte på hur jag ska beskriva vad jag menar /images/icons/blush.gif.

Så även om man ser till de olika klassystemen är de kulturella skillnaderna mellan dessa länder precis lika stora som till nästan vilket europeiskt land som helst.

Ja, jo, men om man jämför medeltida Europeiska nationer med samtida Asiatiska, stämmer det inte att klassystemen och (i en del fall) hedersbegreppet varit det som skiljt dem åt? Det har ju knappast varit de politiska systemen - i stort sett alla varianter har ju prövats på båda ställena.../images/icons/sick.gif

/Henrik
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kulturella skillnader

Det jag menade var just att det var de enda sakerna som skiljde Asiaterna från Européerna. De hade hårda klassystem av något slag, jag har läst (vet inte om det stämmer) att det var svårare att gå upp från kastlös i Indien än att för en slav att bli fri i Rom...

Ja det var det, betydligt svårare för en kastlös i indien att ta sig upp (då han/hon inte kunde gå upp därifrån förräns i nästa liv) än för en slav att bli fri. Så det är helt rätt.

På hur många platser har de politiska och religösa systemen inte gått hand i hand...?
Ganska många.. ofta kämpar de om samma makt eller om samma folks lydnad. För att dra exemplet med Japan så försökte ofta de styrande där bekämpa och försvaga religionernas ställning för att säkerställa sitt eget inflytande.

(typ; båda har blivit invarderade av samma barbarer...flera gånger om!).

Vilka är de här barbarerna? Om det är mongolerna du nämner så blev faktiskt europa invaderat utav dem också och det har knappast ökat våran gemenskap.

Religonerna i Indien och Kina har en gemensam grund/.../

Hinduism och Buddhism har en gemensam grund, resten av kinas religioner (och de är ett par) har inte så mycket gemensamt i sitt urpsrung med endera av de två religionerna.

Japanerna invarderade ju Japan för inte så länge sedan, så de borde också ha en del gemensamt med Kineserna.

Jag antar helt iskallt här att du menar att japanerna invaderade kina =) för sitt egna land har de inte behövt invadera.
Med det resonmanget ovan har USA och Afghanistan en hel del gemensamt idag. Visserligen har japaner och kineser en del gemensamt, framför allt japanerna har fått mycket av sin kultur (och skriftspråk) nästan direkt från kina.

Ja, jo, men om man jämför medeltida Europeiska nationer med samtida Asiatiska, stämmer det inte att klassystemen och (i en del fall) hedersbegreppet varit det som skiljt dem åt? Det har ju knappast varit de politiska systemen - i stort sett alla varianter har ju prövats på båda ställena...

Det har varit ganska stora skillnader i övrigt också, att säga att detta är det enda som skiljer är ganska osant tror jag. De politiska systemen var nog så annorlunda de med. Dessutom saknade vi väl knappast klassystem i Europa heller? Borgare, Adel, Präster och Bönder var väl våra egna fyra svenska stånd om jag inte minns fel?
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag tänker det är rolig om man lite asien länder så jag svälj har hållet på skriva en asian land som kallas Tirano. Förut har jag tänkt mig om att jag skulle blanda med kineska och japan kultur men jag har tänkt om att det skulle bli inte så orginel. Jag har börja tänka om landet kultur och jag fick några nya ide'r som jag har sett andra asien filmer och har varet i Thailand. Men om ni är liten nyfiket om hur världen ser ut, har jag lagt in ett textfil som ni kan titta på men det är långifrån att det bli färdigt.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Kulturella skillnader

På hur många platser har de politiska och religösa systemen inte gått hand i hand...?
Ganska många.. ofta kämpar de om samma makt eller om samma folks lydnad. För att dra exemplet med Japan så försökte ofta de styrande där bekämpa och försvaga religionernas ställning för att säkerställa sitt eget inflytande.


F'låt, jag formulerade mig fel. Jag menade att de kämpade om samma makt - alltså den politiska. I en del fall, typ Japan, så konkurrerade iofs. aldrig religonen aktivt, det var bara de värdsliga härskarna som gick på offensiven.

Vilka är de här barbarerna? Om det är mongolerna du nämner så blev faktiskt europa invaderat utav dem också och det har knappast ökat våran gemenskap.

Mongoler och Skyter (sp?) plus flera till. Det har kommit en ny våg av nomader från Sibirien med ett par hundra års mellanrum, och de har i flera fall invarderat både Kina och Indien. Och till skillnad från Mongolerna i Europa så stannade de faktiskt kvar efteråt också (vi har en del "barbarrester" i Europa också, men det är från folkvandringstiden när Europa ändå var en stor röra).

Jag antar helt iskallt här att du menar att japanerna invaderade kina =) för sitt egna land har de inte behövt invadera.

Japanerna kom från Korea någon gång kring år 500 om jag minns rätt. Vid den tiden hade det redan funnits några kejsardömen i Kina (plus några barbarinvasioner /images/icons/smile.gif). Ursprungsbefolkningen på de japanska öarna är faktiskt inte ens ett asiatiskt folkslag...

Det har varit ganska stora skillnader i övrigt också, att säga att detta är det enda som skiljer är ganska osant tror jag. De politiska systemen var nog så annorlunda de med.

Jag tycker inte samhällena i övrigt har sett annorlunda ut, inte i politisk struktur iaf. Det som skillde tror jag var sådant som hade med den rigida uppdelningen mellan olika klasser.

Dessutom saknade vi väl knappast klassystem i Europa heller? Borgare, Adel, Präster och Bönder var väl våra egna fyra svenska stånd om jag inte minns fel?

Men den stora skillnaden var att i Europa var klasstillhörigheten inte huggen i sten. I grund fanns det bara två klasser: adel och icke-adel, och det var fullt möjligt att flytta mellan dem. Inom de klasserna var det mest makt och pengar som skillde, och på många sätt var det ju också vad som skillde adel och vanligt folk åt. I de flesta asiatiska länder var ju inte direkt så att du kunde köpa dig en adelstitel, vilket ju inte var något okänt i Europa.

/Henrik
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kulturella skillnader

Japanerna kom från Korea någon gång kring år 500 om jag minns rätt.

Det gör du nog inte. De japaner som bor på örarna idag är faktiskt av okänt ursprung. De är asiatiska till typen men när de kom till japan och hur de drev bort urpsrungsinvånarna är dock inte känt. 500 efter kristus kom dock flera stora folkvandringar till japan från korea och kina som fyllde på folk av samma typ som japanerna.

F'låt, jag formulerade mig fel. Jag menade att de kämpade om samma makt - alltså den politiska. I en del fall, typ Japan, så konkurrerade iofs. aldrig religonen aktivt, det var bara de värdsliga härskarna som gick på offensiven.

Jorå de konkurerade under en del perioder i landet, men åkte på storbing. /images/icons/smile.gif sen så insåg de nog att militären var för jobbig.

Jag tycker inte samhällena i övrigt har sett så annorlunda ut, inte i politisk struktur iaf. Det som skillde tror jag var sådant som hade med den rigida uppdelningen mellan olika klasser.

Tja, egentligen kanske du har rätt. Fast för att kunna säga så (tycker jag) så måste man dra upp det på en så abstrakt nivå att det känns onödigt att överhuvudtaget jämföra.
 
Top