Nekromanti Asiatisk fantasy

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Inspirerad av Sandman: The Dream Hunters och framför allt Yoshitaka Amanos fantastiska illustrationer har jag blivit sugen på asiatisk fantasy. Inga ninjor och samurajer och annat bjäfs, utan andar och demoner, drömmar och drakar och talande djur. Lite som i sagorna om Kung Markatta, som jag egentligen inte har någon koll på. Och Crouching Tiger Hidden Dragon hör väl också hemma här någonstans. Det handlar alltså inte om den klassiska bilden av Japan, utan istället en mytisk medeltid.

Finns det något spel i den här stilen, som verkligen lyckas fånga mystiken? Jag har Usagi Yojimbo RPG, som väl skulle kunna fungera bra som en grund, men världen är inte alls vad jag är ute efter egentligen. Några rekommendationer?


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
World of Darkness: Blood and Silk

World of Darkness: Blood and Silk verkar innehålla det du söker. Det är en hyfsat fristående modul till Vampire: Kindred of the East som behandlar östasiens övernaturliga väsen under Songdynastin mot 1100-talets slut. Just den epoken i Kinas histora är i min mening ganska tråkig, och jag antar att WW valde den för att spelet skulle utspela sig samtidigt som Vampire: Dark Ages, men när kampanjerna utspelar sig går lätt att modda. Vad som är relevant är snarare att modulen är utmärkt skriven, både informativ och stämningsfull, och skildrar ett medeltida Asien som tillochmed går hem hos en som undertecknad med stora förkunskaper på området. Som vanligt i WWs fall är researchen utomordentligt god, och där modulen inte räcker till kan man helt enkelt konsultera vanliga historieböcker.

Modulen baserar sig på WWs östasiatiska produktlinje Kindred of the East, en klart fantasybetonad setting med tydliga influenser från asiatisk dramaturgi. Stämningen är mörk, drömsk och mystiskt, med ett filosofiskt djup som stundtals framstår som smått obligatoriskt. I 'Blood and Silk' såväl som i den moderna settingen finner man allt man kan önska sig av asiatisk fantasy.

...så är väl det enda problemet att modulen ifråga är out of print, då...

Annars har jag aldrig sett någon asiatisk fantasy som fallit mig på läppen, men jag antar att jag på den punkten är en väldigt kräsen kund.

- Ymir, rekommenderar
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
GURPS China är ganska bra om det fortfarande går att få tag på. Bra bakgrundsinformation som man kan använda till de flesta spel.

hälsar
Örnie
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Tack för rekommendationen! Boken verkar innehålla ungefär vad jag är ute efter, även om jag inte är så intresserad av att ha fokus just på vampyrerna. Nåja, mystik fanns där i alla fall i överflöd.

Förresten, vilken period i Kinas historia är roligast, då? (Och du kan gärna stänga ordbehandlaren direkt; hur mycket du än vill skriva en femsidors essä i ämnet nöjer jag mig med en kort kommentar. :gremsmile:)


/Dimfrost
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Svår att få tag på säger du?

Det var lustigt för såvida jag inte såg helt fel så var det precis den boken jag stod och stirrade på idag när jag var på Tradition i Nordstan - Göteborg. Jag minns det för att den stod på översta hyllan så jag såg bara titeln och inte vilket regelsystem den tillhörde och därför blev jag nyfiken på vad det var för nåt.

Sen såg jag väl nåt som glittrade för jag kollade aldrig närmare på den.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Häftiga kinesiska epoker

Fyra epoker utmärker sig som extra fyllda av spännande händelser, konflikter och utveckling:

Dynastin Zhou (1027-222 f.vt) avslutades med två epoker som kallas "Perioden Vår och höst" och "De stridande staterna". Den förra var en tid då många intellektuella och teknologiska landvinningar gjordes och mycket av dagens kinesiska tankevärld, konfucianism och daoism, grundlades. Under de stridande staterna brakade Zhoudynastins maktsfär till slut ihop helt och hållet och hundratals år av krig (förmodligen historiens längsta) mellan rivaliserande stadsstater följde innan konungen av Qin tog makten och grundade Qindynastin (221-206 f.vt).

Med rollspel under Zhoutiden kan man få en forntidsmystik liknande de grekiska sagorna som blir svår att åstadkomma i senare epoker. Kina består fortfarande av stadsstater, bronsåldern har nyss tagit slut och mycket av det som traditionellt förknippas med kinesisk historia finns inte ännu - buddismen, till exempel. Vill man ha storslagna epos likt Iliaden är Zhou rätt period. Filmerna "Hero" och "Kejsaren och mördaren" utspelar sig under De stridande staternas övergång i Qindynastin.

En annan krigisk period av splittring var De tre kungadömena (221-280 e.vt), där det legendariska slaget om den röda klippan stod. Det är, ihop med den tidigare nämnda Qindynastin, kinesernas egen favoritepok - en synnerligen romantiserad tid dit otaliga filmer, böcker, pjäser etc är förlagda. En viss beklaglig kvarleva till regissör* har nyss fått klartecken för sitt livs dröm om att göra en ny film om "Slaget vid röda klippan".

Förr var jag en sucker för den kortlivade Qindynastin, men vid närmare eftertanke är Tang (618-906 e.vt) ändå allra häftigast. Det är Kinas absoluta höjdpunkt i historien, en kulturellt, teknologiskt och socialt blomstrande epok där Kina gjorde enorma erövringar - sidenvägen återerövrades så att handelsvägarna genom centralasien åter öppnades upp mot västlandet (de hade varit avskurna sedan Romarriket och Hándynastin gick ned sig på 200-talet). Vid en tidpunkt lär kinesiska soldater ha stått vid Kaspiska havets stränder, och där övertalats av lokalbefolkningen att det inte var lönt att försöka ta sig över till andra sidan. Under Tangdynastins tid var resten av världen relativt nedgången - om utomjordingar då hade betraktat oss från ovan hade de definitivt förmodat att den här världens framtida utveckling skulle komma att domineras av Kina.

Tangdynastin är en utmärkt epok för otaliga historier och skeenden. Hovintriger och stadskampanjer blir kosmopolitiska och färgstarka i en högt utvecklad miljö - Kina hade flera miljonstäder redan vid den här tiden. Orättvisorna i samhället är också något mindre än under senare epoker (seden att linda kvinnornas fötter har tex inte uppstått). Allra bäst lämpad är den kanske för långväga resor, krigståg och handel med fjärran riken - Kina erövrade och konsoliderade hela sidenvägen och hade otaliga konflikter med omgivande folkslag. Det tibetanska imperiet stod också på sin höjdpunkt vid denna tid, och tibetanerna förde mycket framgångsrika krig mot Tangkina. Den hyfsat nya storfilmen "Warriors of heaven and earth" utspelar sig under Tangdynastin, liksom Zhang Yimous nya wuxiaspektakel "Shin mian mai fu" som går upp på SFs biografer i Oktober. (I filmen spelar Zhang Ziyi en blind danserska, och som ren kuriosa kan man notera att Tangdynastin är den sista period då Kina har någon danskultur att räkna med. Sedan hittar de på fotlindningen, som från början förmodligen skulle framhäva just en viss dansstil, men när det kommer till kritan dansar man inte så bra med fötter på 13 cm).

Den bisarraste, våldsammaste och sjukaste epoken är Krigsherrarnas tid på 1910-30-talet. Kina har nyss haft en yta större än någonsin förr, men efter att kejsarmakten störtats och Nationalisterna tagit över är regeringsmakten oerhört svag och riket är splittrat i olika provinser där enskilda krigsherrar förfogar över hela arméer och gör som de behagar. Krigsherrarnas tid är en mångfacetterad period då det gamla störtats i gruset och det nya gör otaliga fruktlösa försök att ta över, samtidigt som västerländska imperialister försöker ta för sig av den kinesiska kakan. Ska man spela pulp i Kina är det här rätt epok. (Jag har själv en fantasyinfluerad kampanj åt det hållet som jag snart ska börja spelleda).

Och oj vad jag lyckades begränsa mig. Förlåt.

- Ymir, forumsinolog

*John Woo, Ymirs anm.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Nej, jag hade inte en aning om den fortfarande fanns i butikerna eller inte. Så bra att den gör det - den förtjänar att spridas mera.

- Ymir, visste bara att den var out of print, som allt annat till gamla World of Darkness
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
World of Off-Topic igen!

Nej, jag hade inte en aning om den fortfarande fanns i butikerna eller inte. Så bra att den gör det - den förtjänar att spridas mera.
Det gör den inte heller. Jag köpte upp alla* på Traditions rollspels-avvecklings-rea.

MUAHAHAHAHA. :gremgrin:

(Eller ja, det var väl typ sex ex, och jag hann köpa fyra..)

Edit: Öh, så Vaun Variche såg det IDAG? Dööh, jag är visst lite korkad jag.. :gremtongue: Det här hände för någon månad sen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Hmm, synd att man inte bor i Göteborg då... Och jag som trodde att Arvidos hade köpt upp alla. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Dom kostade 20 spänn styck, och jag tänkte att det fanns väl gosbollar på forumet som ville ha.

Tyvärr hade jag för rätt, det var så många som ville ha att jag borde köpt fler. :gremtongue: (Att ha ett fin-ex och ett slit-ex själv hade ju inte heller varit helt fel.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Så frågan är: finns det nån i Göteborg som känner för att köpa ett ex och skicka det till mig? (Och nej, det här är inte ett köp/sälj-inlägg, utan en del i en diskussion. Jag lovar.) :gremlaugh:


/Dimfrost
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: World of Darkness: Blood and Silk

/me tackar återigen Arvidos för sin ytterst vänliga tanke.

Blood & Silk står i min hylla och lyser av sitt excellenta innehåll.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: World of Darkness: Blood and Silk

Tja, eftersom det var jag som tror att jag såg det, så kan jag väl ta vägen förbi imorgon och kolla om jag såg rätt.

Hade jag rätt så köper jag det.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Jag hade rätt

Det fanns tio exemplar (numera nio), så jag köpte ett. Det kostade en femtiolapp. Ett meddelande med info om vart jag ska skicka det vore bra.
 
Top