Nekromanti 'Asawismen

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Efter att ha läst om både Mhîmrätten och 'Asawismen i modulen Religioner: Gudarnas kamp (rätt löjlig undertitel för övrigt) så märkte jag att särskilt det senare avsnittet, d.v.s. det om 'Asawismen, var lite diffus på sina ställen så jag har några frågor:

[*]Saknas verkligen inte ett par saker under förpliktelser i den sammanfattande, gråa rutan på sida 58 (det där om fåglar är för övrigt mer tabu än förpliktelse, som det är i Mhîmrätten, vilket gör att förpliktelseraden blir helt tom)? Behöver verkligen inte 'asawiern tillbedja Mhîm de fem gångerna per dygn som de 'vanliga' Mhîmdyrkarna? I sådana fall: Beror detta för att Mhîm själv, vars livsstil 'asawierna försöker följa stenhårt, inte bad till någon? Är meditationen och de andra metoderna att 'nå' himlen accepterade substitut till bedjan? Accpetaras i sådana fall båda dessa och bedjan? Och hur är det med det för åtminstone Mhîmrätten tvångsmässiga besöket i dhaorag den sjätte dagen varje vecka?
[*]Det nämns att man gör djupa studier i Fata'a men inget om att man följer varken Härskarlagen eller Folk- och Slavlagarna. Det är ju trots allt Mhîm själv som skrivit dem och de är dessutom Mûhadinsk lag så jag antar att de i alla fall gör det. Är de isådana fall genom sin tro elsom de följer dem?
[*]Hur är det med förpliktelsen om att lyda sin överordnade som de vanliga Mhîmdyrkarna följer och som är den sociala stommen i hela Mûhad? De äter ju fortfarande inte fågel, vilket rent principiellt har med varandra att göra, och det nämns bara att det är kvinnosynen som i några ordnar skulle vara något snällare än i Mhîmrätten. En tätt knuten fråga till detta (samt Slavlagarna) är även hur ser de på slavar.
[*]Det talas mycket om meditation, djupa studier i Fata'a och liknande. Det ger mig ett intryck av att det är något av en visdomsreligion eller vad man nu ska kalla det, något främst för lärda helt enkelt. Stämmer det, eller finns många obildade 'asawier?
[*]Återföds man inte efter att man väl kommit till himlen till skillnad från Mhîmrättens troende som ständigt återföds? Återföds 'asawiern bara om denne misslyckas med att komma till himlen, eller återföds denne inte över huvudet taget utan har bara en enda chans på sig?

Jag antar att många av svaren på frågorna varierar beroende på vilken 'asawisk order man utgår från eftersom det går att tolka Fata'a ganska olika men lite allmänna svar och tankar (just det: tankar - alla och inte bara NeoGäjmsare får svara) om vad som gäller för de flesta 'asawier skulle duga fint.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Jag slkulle säga att 'asawismen är en religion som primärt riktar sig till lärda. Möjligen kan man tolka de lättade restriktionerna (fågelkött är inte längre tabu, man lyder inte enligt mhîmrättens sed o s v) som att man snarare försöker nå upplysning genom att studera det gudomligas väsen än genom att man följer alla dekret som angivits. Angående obildade 'asawier skulle jag säga att nya dyrkare främst kommer från lärda kretsar, men att den som kommer från enklare förhållanden snart kommer lära sig en hel del -- 'asawierna bör nog bedriva någon form av läsundervisning så att personen kan utföra sina studier, för att på så vis uppnå himmelriket (ett tillstånd jag tolkar lite som nirvana). Meditation är förmodligen ett substitut för bön, ja.

Jag tycker över huvud taget att 'asawismen är en intressant mystikerreligion som till skillnad från många andra kulter som beskrivs faktiskt tycks ha lite djup. Jag hoppas att den utvecklas i Västlandenmodulen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det är faktiskt nästan precis så där jag själv resonerade om den generaliserade 'asawismen. Att det varierar ganska mycket hur religionen följs mellan olika ordnar med deras egna tolkningar av Fata'a är dock självklart eftersom det tydligt klargörs i beskrivningen av religionen. Vissa kanske fortfarande anser att daglig bön är ett måste medan andra har vitt skiljda åsikter om vad stamfadern och historien om honom och hans enande samt 1000-åriga styre av Mûhad egentligen var. Det mesta tolkat från Fata'a givetvis, dock i kombination med meditation och de upplysande uppenbarelser ger.

Frågan är dock om de (generaliserat) har några förpliktelser över huvudet taget. Är meditationen ett dagligt måste och i sådana fall under vilka omständigheter och hur länge? Eftersom meditation verkar vara nyckeln till Mhâma'a, den inre världen, så förmodar jag att fallet är ungefär så, fast kanske snarare för att man ska ha en chans att skåda sanningen (träning ger färdighet alltså). Att sedan vissa ordnar säger att dyrkan och tron på både Mhîm och/eller himmel, som eventuellt är en och samma sak, inte ens är nödvändig utan att t.o.m. anhängare till andra religioner har möjlighet att bli ett med himmelriket gör det ännu troligare att nästan inga som helst förpliktelser egentligen krävs. Men något måste ju begränsa alla från att uppnå detta stadium. Eller?

Följer de trots allt kanske de lagar som stamfadern själv gjort åt dem, eller följer de dem inte av ren protest eftersom de förvanskats av människor genom att ha varit en muntlig tradition i tusen år innan de sammanställdes och plitades ner på papyrus av den där prästen i Ziu år 400 f.D? Eller så kanske de bara anser att man inte ska ta lagarna som står i boken bokstavligt eftersom de verkliga budskapen är väl dolda för trångsynta och konservativa?

En lite notis bara: Jag vet inte om det var mitt tidigare, ganska ostrukturerade och hastigt skrivna inlägg som förvirrade dig, men att äta fågelkött är tabu är 'asawierna. Eller, om man ska tolka rakt av från den gråa rutan, så är det en förpliktelse att inte äta fågelkött. Lite snurrigt tycker jag, för det borde snarare vara tabu att äta fågelkött.

Just det där med att flygande fåglar även anses vara heliga av 'asawierna antyder ju på att de liksom Mhîmrättens anhängare följer ett strikt hierarkiskt tänkande, och det finns ju faktiskt inte något som direkt motsäger det i avsnittet om 'asawismen, även om att de bara har två grader, lärling och mästare, samt att vissa av ordnarna har har lite mer jämställdhet mellan könen kan antyda på något. Men det lär ju variera rätt friskt mellan de olika ordnarna, antar jag som sagt.
 
Top