Nekromanti Artiklar - Skrivande, format och övriga önskemål

Joined
27 Jan 2008
Messages
1
Location
Uppsala
Hejsan allihopa,

jag har här en grupp frågor ang. artiklar inskickade till Fenix, och varför skickar jag då inte frågan till Fenix redaktion då måhända? Jag gjorde det men har tyvärr inte fått något svar (cirkus en vecka sedan men jag antar att fördröjningen i svar handlar om den stundande utgivningen av nästa nummer). Jag har också sökt på speltidningen.se och här i forumet utan att hitta något bra svar, så i ett sista led så ställer jag helt enkelt frågan öppet.

Vilket/a fil-format önskar Fenix att artiklar skall skickas i (pdf, txt, rtf...)?

Finns det några speciella regler som artiklar bör följa (längd, format, bilder osv...)?

Bör artiklarna i fråga följa någon litterär konvention utöver standarden (aktivt/passivt språk exempelvis...)?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Artiklar - Skrivande, format och övriga önskem

Vanligt worddokument brukar funka bra vad jag hört och vet...
Vad det kommer till illustrationer och layout tror jag att det är Fenix som står fullt för det, i alla fall vad det kommer till layout - då är jag närmare bestämt säker att de ordnar med det.
Känner du en illustratör som kan gör bilderna åt dig är det nog bara att skicka med dem skulle jag gissa.

När jag skickade in DoD-material så kontaktade jag först Riotminds. Lade upp min idé, fick den godkänd. Skrev ihop, skickade in igen så att RM kunde kolla, korra och godkänna. Sedan tror (jag mig veta) att de ordnade illustrationerna genom sina illustratörer och sedan skickades det in till Fenix.

Ja, det finns vissa bestämmelser som längd på din artikel, och idén måste vara godkänd och själva verket kan ju inte se ut hur som helst. Det bör vara ett läsligt enkelt flytade språk, med korrekta termer. Skall du skriva något "löst" så bör du direkt ta kontakt med Anders & Tove, t.ex. genom att maila till Speltidningen.
Vill du skriva till något spel som just har sitt bolag verksamt här i Sverige föreslår jag att du kontaktar dem och går den vägen.

Inte fullt säker, men jag svarade nu utifrån personlig erfarenhet samt sunt förnuft, hur det borde kunna gå till.
 
Top