Nekromanti ARTIKELSTÖLD

G

Guest

Guest
Varför framgår det inte i artikeln om Star Wars på sidan 14-15 i Codex 9 att all text är en direktöversättning från IMDB, http://www.imdb.com. Det är lätt för vem som helst att titta under Trivia länken för Star Wars och kolla fakta. IMDB tillåter citat (ett visst antal rader) om man samtidigt anger källan. I er artikel får man intrycket av att Daniel Lehto skrivit allt själv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förmodligen, men inte nödvändigtvis..

Jag har stött på dom faktabitarna på andra ställen också, skrivna på samma sätt. Så.. "Förmodligen, men inte nödvändigtvis"

Jaja vi får väl se vad red svarar..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Förmodligen, men inte nödvändigtvis..

Spontant så har jag inte läst texterna på sajten du berättar om. Men det är lagligt att skriva en artikel om företeelser och händelser som finns beskrivna av andra. Men man skall beskriva detta med egna ord. Ofta handlar journalistiskt arbete om att skumma flera olika textkällor och ur det materialet skapa en ny artikel.

Ola Nilsson
VD Portal Publishing

ola@portalarea.com
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Förmodligen, men inte nödvändigtvis..

jag har inte heller kollat sidan, men journalister har ju alltid källor till sina artiklar. ibland kan det vara snyggt att ange källan om man bara har översatt en artikel, men de saker som presenterades på sid 14-15 är ju sånt som de flesta star wars-galningar redan vet och därför kan ha en massa olika källor.

undrar om jag får min codex idag...

serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Jag har inte skrivit artikeln, och blev mycket förvånad att hitta mitt namn som upphovsman för artikeln. Vad som hände var att Ola ville ha med roliga textrutor som anekdoter till Star Wars artiklarna, och eftersom jag samlat på mig en del material från nätet, så undrade jag om han var intresserad av att titta på det. Som jag förstod det skulle brottstycken ur texten klippas ut och skrivas om, och då endast i ett fåtal "roligt att veta rutor".
Jag antar att det beror på någon form att missförstånd i mailkommunikationen mellan Ola och mig, men jag har INTE skrivit artikeln. Kolla in "Visste du att..." rubrikerna på www.starwars.nu, med upphovsmannen Kristoffer Bergqkvist.
Trots allt beklagar jag det inträffade, och hoppas att det kan undvikas i framtiden.

- Daniel Lehto

"The force will be with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Nu har jag uppdaterat mig genom att gå igenom min mailbox, och får väl lov att be om ursäkt. Verkar som om jag missförstod Ola ganska rejält. Beklagar det inträffade.

- dnaiel

"The force will be with you. Always."
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Bilder ritade av:

Nattarbete är inte riktigt bra men här kommer en upplysning om vem som gjort bilderna:
sid 14-15, bilderna ritade av Kasper Knapton
sid 9 bild av Mikael Sol
Ha det
Rikard

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 
Top