Nekromanti artikellänkar

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
detta är inte en helt genomgående studie utav länkar i forumet men här kommer iaf en synpunkt

i de inlägg som är skrivna av Artikel-systemet så är det en "gå vidare"-länk, trycker man på denna länk så kommer den upp i samma webbläsarfönster, mendans de länkar som finns i andras inlägg(användarnas) kommer upp med en target="new"(antar jag), detta är imo bättre och jag undrar varför det inte görs så med Artikel-systemets länkar
iofs så använder jag firefox och öppnar alla länkar i en tab men när man sitter under IE så är det rätt störande

det är inget som krävs utan det är bara en fråga om varför det inte är på det här sättet, det borde ju vara(ja, jag vet att det aldrig är det) ett 5-mins hack att fixa detta

//Netfeed, som kommer och klagar igen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker det är bra...

...Och jag gissar på att anledningen är att de länkarna som är "Gå till"-länkar i artikelsystemets trådar tillhör siten och att det är lika lätt att svara på en artikel från artikeln i sig. Av samma anledning tycker jag det är en bra grej... Fast å andra sidan läser jag allt på framsidan (det borde fler göra *hint*) så jag behöver sällan klicka på "Gå till"...

Återstår att se om jag har rätt sen när någon som vet bättre vaknar. :gremwink:

"iofs så använder jag firefox och öppnar alla länkar i en tab men när man sitter under IE så är det rätt störande"

Ett enkelt shift-tryck (i de flesta webläsarna) gör ju att det öppnas i ett eget fönster så det är ju inte jäääättejobbigt att öppna det så utan att ändra i systemet. :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag tycker det är bra...

Och jag gissar på att anledningen är att de länkarna som är "Gå till"-länkar i artikelsystemets trådar tillhör siten och att det är lika lätt att svara på en artikel från artikeln i sig. Av samma anledning tycker jag det är en bra grej...

jo, men det blir ju fel när man skall surfa in från forumet, det blir lite bökigt då att ta sig tillbaka :gremfrown:

Fast å andra sidan läser jag allt på framsidan (det borde fler göra *hint*)

jo, men jag går direkt till forumet :gremsmile:

Ett enkelt shift-tryck (i de flesta webläsarna) gör ju att det öppnas i ett eget fönster så det är ju inte jäääättejobbigt att öppna det så utan att ändra i systemet.

jo men det blir ju lättare att inte göra det när man ibland bara surfar med musen och inte använder den andra handen(detta skall inte tolkas som något snuskigt)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Jag tycker det är bra...

Fast å andra sidan läser jag allt på framsidan (det borde fler göra *hint*)
...
jo, men jag går direkt till forumet
Eftersom framsidan numera är en del av forumet så går det alldeles utmärkt att hoppa mellan forumslistan och framsidan när man är inloggad.

Om man börjar med Forumslistan så kan man väl avsluta med Framsidan innan man loggar ut?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Idle hands are the devils playthings

"jo men det blir ju lättare att inte göra det när man ibland bara surfar med musen och inte använder den andra handen(detta skall inte tolkas som något snuskigt) "

Hur kan det tolkas som något snuskigt om handen är sysslolös? De flesta människor surfar bara med en hand vare sig de är snuskiga eller ej. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Jag tycker det är bra...

"jo men det blir ju lättare att inte göra det när man ibland bara surfar med musen och inte använder den andra handen"

Eftersom det går att tvinga länkar att öppnas i nya fönster, men inte tvärtom (vad jag vet, så rätta mig gärna om det går) tycker iaf jag att det verkar som en dum idé att ändra då arbetet inte är så stort för de som nödvändigtvis vill ha ett nytt fönster oavsett om man har handen i byxan eller ej. :gremgrin:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag tycker det är bra...

oavsett om man har handen i byxan eller ej

jag sa ju att det inte skulöle tolkas snuskigt
du har väldigt snuskig fantasi... fyyy
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Idle hands are the devils playthings

...Idle hands, mycket schysst rulle. Hyr den nån gång.

Tänkte bara påpeka att "Öppna i nytt fönster" som man når via högerklicksmenyn funkar lika bra, och att om man högerklickar på länken, håller in och drar musen neråt öppnas länken i ett nytt fönster om man använder Opera. Musgester är förbannat användbart.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Japp, det är precis så det skall vara, sedan klickar man på "Tillbaks" eller vad det nu står på länken när man läst klart artikeln så tar den dig tillbaks till tidigare besökta sidan (history-1). Smidigt va?

/Seinet Wintermute - Sitter och är trött i armarna efter att ha tränat
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Jag tycker det är bra...

jo, men det blir ju fel när man skall surfa in från forumet, det blir lite bökigt då att ta sig tillbaka

det här finns det snabbtangenter för i ALLA webbläsare jag provat. Till och med links/lynx har knappar för en funktion som brukar kallas BAKÅT. testa att använda den nån gång.

För jag fattar inte alls vad det bökiga är. Ett steg bakåt. klart.
Du är inte utloggad eller nånting.

Vad är bökigt? att röra musen upp till vänster? Att trycka på baksteg? att klicka på två knappar på musen samtidigt (om man använder rätt browser)? att använda en tumknapp eller scrollhjulstryckning till baksteg?

Eller vägrar du bara gå bakåt för att det är så pessimistiskt?

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag tycker det är bra...

okej, verkar som om jag får känna mig slagen då då
tsk tsk
ingen som tycker som jag, tråkigt :gremfrown:
men men, kändes bara lite jobbigt att inte ha samma sak överallt
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Jag tycker det är bra...

"Bra idé. Man kanske skulle kunna ta bort de här artikel inläggan då. Vore skönt"

Jag tycker det låter dumt jag... Varför ska man ta bort möjligheten att kommentera artiklar, nyheter, gratis spel och så vidare? Dels så gör ju det att de som skrivit sakerna lättare kan få respons på det de gjort och dels så får ju de inskränkta ( :gremgrin: ) människorna som bara bösker forumet se vad som händer på resten av siten, om det nu är något som är tillräckligt spännande att någon kommenterar.

När julkalendern var aktuell så var kommenteringen guld värd. Dels fick jag och de som gjort sakerna till kalendern respons, fel kunde upptäckas snabbt och så...

Nä, som sagt, jag tycker det vore dumt att ta bort möjligheten...

(Usch, nu kommer väl det här leda till ännu en jättediskussion om kommenteringen... :gremfrown: )
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag tycker det är bra...

När julkalendern var aktuell så var kommenteringen guld värd. Dels fick jag och de som gjort sakerna till kalendern respons, fel kunde upptäckas snabbt och så...

julkalendern är en anledningn till att jag hävdar att det borde finnas ett forum endast för artiklar
i (h)julas så var det ju nästan endast artikeltrådar vilket var lite små tråkigt
det svämade ju över forumet
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Jag tycker det är bra...

"julkalendern är en anledningn till att jag hävdar att det borde finnas ett forum endast för artiklar
i (h)julas så var det ju nästan endast artikeltrådar vilket var lite små tråkigt
det svämade ju över forumet "


Då fanns det väl inget bättre att diskutera?
Jupp, jag är allvarlig. Jag tycker nämligen inte att det spelar någon roll om det är "användare xx" eller om det är artikelsystemet som skapar trådarna.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag tycker det är bra...

Jupp, jag är allvarlig. Jag tycker nämligen inte att det spelar någon roll om det är "användare xx" eller om det är artikelsystemet som skapar trådarna

det spelar inte mig någon roll heller, men det som stör mig är att det tar plats för andra trådar som hör dit hellre
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jag tycker det är bra...

Men det var väl rätt många inlägg om kalenderluckorna året innan också, innan det fanns något artikelkommentarsystem? Och då var det ju vanliga trådar, startade av någon som gillade innehållet i luckan.

(okej, det kan hända att det var fler kalendertrådar den här gången, men vi kan ju låtsas att det berodde på att kalenderna var så bra i fjol. Då blir Yassilus glad i alla fall)
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Jag tycker det är bra...

There are 2 kinds of people, those who know binary and those who don't


There are 10 kinds of people, those who know binary and those who dont.

:gremlaugh:
 
Top