Nekromanti Artikelförslag: Bakom kulisserna

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Följa slumpvist vald konventsgeneral i två månader inför ett konvent.
  • Skicka ett elbrev till Magnus Seter varje vecka och be honom skriva några meningar om utvecklingen av Alver till DoD.
  • En dag med Chrisp och Molle på Sverox kansli.
  • Hemma hos Neogames.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Följa slumpvist vald konventsgeneral i två månader inför ett konvent
Ja, jag skulle vilja läsa en sådan artikel som faktiskt tog upp ämnet på allvar. De få sådana artiklar jag har läst har haft alldeles för mycket utfyllnadstext och rent blaj, nästan som om skribenten bara velat nå slutet på sidan så fort som möjligt.

Jag skulle gärna vilja läsa om problemen de ställs inför av någon som faktiskt är intresserad av ämnet. Det vore intressant att läsa, även om jag är väldigt ointresserad av konvent i sig.

Överhuvudtaget tror jag på den typen av artiklar som du pekat på. Jag kommer ihåg första gången Super Play intervjuade Shigeru Miyamoto. Innan dess hade ingen (svensk) speltidning någonsin intervjuat en spelskapare om det inte bara hade varit en ren reklamtext om hans senaste spel. Idag så är den typen av artiklar självklara i alla speltidningar. Jag tycker att samma utveckling borde ske hos rollspelsbevakningen. Det är ju spelskaparnas visioner som mer än det mesta annat påverkar spelhobbyn, och visionerna kommer ju före produkterna; själva spelen.

En speltidning som nöjer sig med att bara skriva om spelen är som en proktolog som nöjer sig med att undersöka patienternas bajs.

...för att göra en typiskt Risingsk liknelse...
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Hmm, en del av de är inne och touchar saker som är på gång;-) Alltid trevligt med handfasta tips:)

Det svåra med konvent var det där med slumpvist vald konventsgeneral... Dels för att olika konvent har så olika förutsättningar;-) Men också för att det är svårt att få den totala inblicken - det är långt ifrån alla som verkligen vill visa alla detaljer ur arbetet... Men, vi har lite planer på hur man skall få en lite mer handfast och konkret bild av hur det är att arrangera konvent och vad man bör tänka på. Förhoppningsvis blir det något bra i slutänden;-)

Designer Diary's har vi väl inga omedelbara planer på för tillfället, men de som är nyfikna på hur Magnus tänker när han utvecklar ett supplement kan ju alltid följa hans Messages from Mexico på http://www.rollspel.com/western/suppl/messmex.htm

Däremot har vi lite planer på att ha fler intervjuer med spelkonstruktörer, för att försöka få fram just den känslan. I ett kommande nummer skall vi till exempel ha med en intervju av Magnus Seter med Anders Blixt. Förhoppningsvis blir det fler framöver;-)

En dag på Sveroks kansli passar nog bättre i Sverox.

Hemma hos ett spelföretag? Hmm, inte alls tokigt - skall fundera vidare på.

/a & t
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Det svåra med konvent var det där med slumpvist vald konventsgeneral... Dels för att olika konvent har så olika förutsättningar;-) Men också för att det är svårt att få den totala inblicken - det är långt ifrån alla som verkligen vill visa alla detaljer ur arbetet... Men, vi har lite planer på hur man skall få en lite mer handfast och konkret bild av hur det är att arrangera konvent och vad man bör tänka på. Förhoppningsvis blir det något bra i slutänden;-)

En variant kan ju vara en artikel med "bakom kulisserna" från en av de stora konventen, och en av de mindre, i samma artikel... typ asså.

/Honken
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Förslag på artikelserie: en titt bakom kulisserna hos folk som donar med saker inom spelhobbyn. "

En dag hemma hos Krister Sundelin? :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Två idéer till

[*] En rollspelsbok - Från idé till färdig produkt
En artikelserie om hur en rollspelsbok kommer till, vilken det är spelar inte så stor roll. Det kan inspirera och lära de som vill göra egna böcker och ge lite förståelse till de som sparkar på folk när böckerna blir försenade.
Skulle väl kunna tänkas vara en artikelserie om tre artiklar eller så? Hinner en bok bli klar på sex månader? :gremsmile:

[*] Retro
Ett gäng artiklar om gamla spel som förändrade rollspelssamhället, både till det bättre och det sämre. Milstolpar i rollspelshistorien, osv.

Och för att kommentera Krilles förslag så tycker jag de är bra också, för det känns intressant på ett annat sätt än "äventyrsuppslag till [ett spel jag inte spelar]" och jag tror att det skulle kunna bli en bra "intressebalans".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Två idéer till

"En rollspelsbok - Från idé till färdig produkt"

Det har väl redan varit en artikel dels om hur den där Gondica-boken om underjorden kom till, och var inte Lemuria-artikeln inriktad åt det hållet också?
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Retro

Lite retro skulle vara trevligt. Sen skulle det vara roligt med en lista över alla svenska rollspelsböcker som släppts. Kanske med en kommerntar till ivfl de spelen som har haft lite betydelse.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Skitbra!

Skicka ett elbrev till Magnus Seter varje vecka och be honom skriva några meningar om utvecklingen av Alver till DoD.
Jag behöver eld i baken för att få saker klara, och det där skulle sätta fart på mig! :gremlaugh:

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Skitbra!

"Jag behöver eld i baken för att få saker klara, och det där skulle sätta fart på mig!"

Ska jag ta på mig det, eftersom jag är den ende som skickar mail till Magnus?
Jag minns visst saker från forumsölen, trots allt. :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad sägs om lite artiklar om den övriga rollspelsvärlden? Vilka spel som spelas ute i resten av Norden och Europa kanske? Vi har åtminstone en norsk rollspelskreatör här på forumet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
To stycker

Vi har åtminstone en norsk rollspelskreatör här på forumet.
To stycker, faktisk. :gremlaugh:

Mitt pass identifierar mig som norrman. På hedersord och allt sånt. Mina föräldrar kommer från en liten stad nära Bergen.

Praktiskt i sportsammanhang, att alltid ha två länder att heja på.

Magnus (Seter är ju en liten ledtråd :gremlaugh:)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: To stycker (OT)

Magnus (Seter är ju en liten ledtråd )

As a matter of fact... Jag såg det skrivet innan jag hörde det uttalat, så jag antog först att det rimmade på "meter" -- säkert nåt... skånskt eller nåt. Det var först sen när jag hörde folk säga "Säter" som jag började undra över namnet.

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Två idéer till

"Ett gäng artiklar om gamla spel som förändrade rollspelssamhället, både till det bättre och det sämre. Milstolpar i rollspelshistorien, osv."

Nu vet ju inte jag, men Mikael och Gunilla skulle kanske vara kontaktbara ifall intresset fanns, jag menar Magnus Seter frekventerar ju deras arbetsplats med jämna mellanrum (jag vet allt, jag har spioner!) och så. Och de har ju sina fingrar i båda Mutant och Kult, två spel som... ja. Sen kan man ju leta upp Chronopia och Chroniclesfolk också :gremgrin:


Storuggla, gräver idogt
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ytterligare förslag:

* Rollspelens bakgrund och historia
* "Döda" rollspel, vad handlade de om och varför dog de?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Rollspelens backgrund och histora framförde Rising riktigt bra för ett tag sen "

I så fall vore det ju en enkel sak för honom att sätta ihop en Fenix-artikel i ämnet. :gremsmile:
 
Top