Nekromanti [Artikel/Recension] Ett medeltida sjölexikon...

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
...från island.


Inlägget är kopierat från Riotminds forum .

Detta är väldigt personliga åsikter emellanåt, kanske till och med lögn. Förhoppningsvis kan det ge en liten bild på hur sjöfarten är Osthem (åtminstone min bild).


----
Titel: Artikel/Recension av Ett medeltida sjölexikon från Island
Författare: Jonas E.
Skapat: 7/4 -04




”Ett medeltida sjölexikon från island” av Gösta Bågenholm.

Av en liten slump fann jag den här boken ”Ett medeltida sjölexikon från island” på stadsbibblan i Kalmar. Genast slog det mig att den kanske kan ge svar på en del frågor på hur sjöfarten ser ut i Trudvang, och då framför allt Osthem.
Jag har egentligen tre syften med den här artikeln. Den första är att försöka få en så hyfsad bild som möjligt på den osthemska sjöfartskulturen, den andre är att finna allmän inspiration, eftersom hela boken utgår från Island och det isländska språket. Det tredje är att kanske uppmuntra till fler sådana här liknande artiklar; Det vill säga att någon hittar en uppsats, faktabok eller liknande som vi hard-core trudvangsnissar kan ha nytta av eller kan bli intresserade av och recensera denna. Det finns ett litet fjärde syfte med, men det handlar mer om att jag är lite intresserad av sjöfartshistoria så det bryr vi oss inte om.

Nå, vad är det här för bok då?
Bågenholm som har gjort den här boken är en språkhistoriker som skrivit om arkeologi och språk innan. Jag får erkänna att jag inte är så hajj på isländska, Eddan och runskrift så jag hoppar över de bitarna. Jag kan ju citera lite så kanske ni som är mer hemma på det ämnet förstår lite mer;
”När vi, några entusiaster, av helt andra skäl, studerade runorna på västgötska så kallade liljestenar och sökte att datera dem med hjälp av deras runtexter, blev jag uppmärksam på skeppstermerna i den yngre Eddans pulur”. Det där sista ordet kan hittar jag inte tecknet på, ni förstår säkert.

Utifrån den gamla isländskan (mycket genom detta ”pulur”) vill författaren berätta om sjömanslivets begreppsvärld, ordrikedom och ordhistoria.

Något som ni säkert redan visste, men som var nytt för mig var att till svenska brukar det här ordet ”pulur” översättas med ”Thula” eftersom det här konstiga tecknet som föreställer ett p ska uttalas ”th”. Thula kan man visst översätta med ”skald”. Själv skulle jag vilja översätta det med en dvärgkvinnas prästyrke…

Var nu inte rädda för en massa konstiga ord, författaren påpekar att han verkligen försöker skriva så att icke-sjö-intresserat folk kan förstå. Detta är något som jag tror han lyckats med.

Boken är uppdelad i en inledning som snabbt och enkelt beskriver vikingatiden och navigationen under den här tiden. Sedan kommer ett kort kapitel om pulur (namnramsor). Därefter kommer det stora kapitlet där författaren radar upp skeppstyper och namn på skeppsdelar. Kapitlet är gjord som en ordbok där varje isländskt ord är översatt tillsammans med intressanta kommentarer.


Vad kan vi som rollspelare dra för nytta av den här boken då?
Jag tycker att det står mycket intressanta saker om vikingarnas sjömansliv, vissa saker kan man direkt plagiera till sitt osthem utan att det skulle kunna sticka i ögonen på andra spelgrupper.
Även om det inte går att verkligen bevisa lutar det visst åt att seglen var av ull på den här tiden.

Hur navigerade man då?
Enligt den här boken så utnyttjade man lukt, havets utseende, fåglars flykt och bottenbeskaffning. Detta är väl inget nytt förutom att jag inte visste att lodet hade man för att kolla vilken sorts botten det var. Olika djur lever på olika djup och olika sorters tång finns även dem på olika sorters djup. Dessutom så kan man väl generellt säga att ju längre från kusten man är ju djupare är det. Precis som nu när man navigerar med GPS och andra mer eller mindre elektroniska hjälpmedel så finns det inget hjälpmedel som lämnar det rätta svaret. Enbart genom att använda dem alla tillsammans med gott sjömanskap (sunt förnuft) kan man få en schysst position.
Det beskrivs även de speciella sjöhävningar som finns på nordsjön och att vikingarna var bekanta med denna, även om de säkert inte visste varför vågorna nästan alltid går på samma håll med lite orolig rytm så kände de säkerligen igen sig när de närmade sig den norska kusten (skotska med för den delen).

När det gäller stjärnnavigering är jag tveksam till ifall om den är applicerbar på Trudvang. För det utgår från att Trudvang är runt, att ”världen” snurrar kring en sol och att den finns en polstjärna. Om detta finns i ert trudvang så kan ni använda er av pejlskivor och andra inte alls tekniska instrument (träbitar med lite hack i). Värt att nämna är att man inte hade så stor nytta av solen (förutom då den stod högst mitt på dagen) utan man använda sig av polstjärnan på natten. Man visste på den här tiden (vilken alla kulturer har vetat i alla tider) att polstjärnan alltid pekade på ett håll och att alla andra stjärnor tillsynes cirkulerade kring denna. Genom att mäta polstjärnans höjd över horisonten kan man veta vilken latitud man befinner sig på (dvs hur mycket norr om ekvatorn). Jag orkar inte nu berätta hur det går till, men om ni har en jordglob så förstår ni säkert.
Värt att nämna är att säkerheten när man seglade från exempelvis England och Island var att man typ seglade tills man såg land, därefter fick en person med specialkunskap om den isländska ön berätta om man hade hamnat för långt söderut eller norrut. Det var alltså inte säkert att personen som navigerade båten visste hur han skulle ta sig till Island utan det var en annan person som berättade vilken latitud han skulle till och därefter hade kunskaper om hur landkonturerna såg ut.

När det gäller själva fartygen går författaren in på små detaljer som jag inte tycker är rollspelsbara, men det är klart intressant att den tekniska förmågan var väldigt hög. Det är trots allt rätt höga belastningar som ett fartyg ska klara.

Vad för sorts fartyg fanns det då?
Jag hävdar bestämt att det inte fanns den ”klassificering” av fartyg som man har idag. Ett fartyg var inget man byggde i serier. Ett fartyg var fram till dess att England och Spanien blev intresserade av resten utav världen, helt unikt. Ett skepp var så personligt att det nästan klassades som ett levande väsen (något överdrivet). Man kan dock säga att det finns två olika sorter beroende på vad de användes till. Antingen var de smala eller breda. Smala fartyg har bättre egenskaper i sjön och är även snabbare. Breda fartyg kan ta mycket last, men förlorar i fart. Personligen tycker jag det räcker så. Jag tycker även att boken ger mig lite rätt i de här påståendena.
Ordet ”Sessrúmnir” betyder typ stor roddbåt med många roddare. Man mätte storleken på fartygen på det här viset. Det nämns upp till 34 roddare. Ordet har visst någon koppling till bänkplatserna i Frejas hall.

”Historiska” fartyg
Skrifterna nämner lite olika skepp, kanske ni känner igen dem. Vad jag tycker är intressant är att dessa fartyg är liksom en form av ”önskedröm”.

Skidbladner –hon var stor nog att bära alla asarna, när seglet var hissat hade hon fartvind oavsett vilket håll vindarna blåste på, hon var dessutom byggd av så tunna plankor att kunde vecklas ihop som en duk. Hon var smidd av dvärgen Ivaldes söner i Svartalvaheim för Loke som gav det till Freja.

Naglfari –Ett otäckt fartyg snickrat på döda mäns naglar. Man ”friserade” de döda för att ge virke till det här fartyget. Det här fartyget byggdes åt jätten Hrym. Författaren menar att Nagelfari betyder klinkat fartyg, vilket var en enorm revolution inom skeppsbyggartekniken.

Kjóll –ännu ett superstort fartyg som kunde ta alla ”muspelheims” jättar till striden vid Ragnarök.

Hringhorni –Några hävdar att det betyder en stävsymbol, det ska visst även vara namnet på Balders skepp.


Annat;
Kogg –Detta var en farygstyp som utvecklades från långskeppen. Man gjorde fribordet högre helt enkelt för att kunna ta mer last (ungefär 10 ton). Fartygen var små och inte speciellt bra i sjön. Kogg kan tänkas komma från ordet ”Kagge” vilket betyder klumpig, men detta tycker inte författaren utan vill påstå att det endast betyder ”fartyg”.

När det gäller rammskepp (dvs man hade en pinne längst fram som mankunde stöta in i motståndaren fartyg och på så vis sänka det) är de inte kända i den nordiska litteraturen.


Det var väl vad jag hade att säga för stunden. Boken är härligt skriven och mycket intressant. En given läsning för att trudvangsnissar!
_________________
med vänliga hälsningar
Jonas
http://www.skribenterna.b3.nu
http://drakar.rollspel.nu/
Äntligen ICQ! 14897134
IRCnet #dod6cup
fransotto@hotmail.com
----

Vad tycker ni?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Om jag får leka Yassilus för ett tag...

...så skulle jag vilja påpeka att en sådan här artikel/recension kanske skulle göra sig bättre som just en artikel eller en recension? :gremwink: Vem som helst kan lägga in sådana via förstasidan, och man kan kommentera dem i forumet sedan. Vår sida är lite mer l33t än riotminds. :gremsmile:

I övrigt var det en klart intressant och välskriven artikel.


/Dimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Spännande !

Stämmer ganska bra in på Trudvang !!
Sen så var det ju lite kul läsning åxå ja..

/ Johan K, som har för sig att det togs iupp LITE om sjöfart i Osthem åxå..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: [Artikel/Recension] Ett medeltida sjölexikon..

Intressant artikel.. Ursäkta att jag är sen.. Tänkte att du kanske ville veta att artikeln var uppskattad.. Man kan plocka massor av matnyttiga saker ur detta.. Vad finns det att plocka ur artikeln då, när man ska slänga rollpersonerna på en båt?

Tja..

Man gör skillnad användningsområdena på smala och breda båtar.. Båtars storlekar mäts i antalet roddare som går i en båt.. Normalt var tydligen 34.. Från vad jag kommer ihåg så hade vikingarna rätt flata bottnar på sina skepp, vilket gjorde att de kunde ta sig från på grunda djup eller dras fram över land.. Någon får gärna bekräfta denna uppgift.. Kölet används för att stabilisera sjögången för skeppen men jag vet inte hur djupa köl (kan man skriva så?) de faktiskt hade.. Har inte läst in mig på båtar specifikt.. Mycket intressant var det att veta att skeppen inte såg likadana ut.. Antagligen för att man inte hade ritningar över båtar utan att kunskapen mest låg i huvudet och gick i arv till den näste..? *spånar*

Man navigerade inte efter solen, antagligen på grund av att den rör på sig.. Istället hade man andra hjälpmedel.. Fast med pejlskivor så navigerar man med hjälp av solen.. Hur går det ihop? Det beror ju helt på hur man styr och vad det är för tid på dygnet.. Vad jag har för mig så har man inte löst "gåtan" hur man faktiskt navigerade, men har flera teorier på hur det skulle kunna gå till... Och teorier är allt vi rollspelare behöver, då vi knappast kommer använda detta praktiskt.. Vad jag har för mig hade man även en lina längst bak i skeppet som låg i vattnet, så man såg om man styrde rakt eller inte..

Två andra sätt man kunde se att man närmade sig land var att man såg landlevande fåglar i skyn samt kunde se drivved (eller vad nu är landtypiskt) i vattnet.. Fast vad mitt minne säger mig så var mycket utav navigeringen chansningar, precis som du skriver.. Man styrde och hoppades och sedan på natten, om stjärnhimlen var tydlig, kunde man se om man chansat rätt och eventuellt korrigera sig.. Bra det där med att ha en geografikunnig med ombord.. Ska försöka komma ihåg det.. Jag slänger dit en länk längst ner som kan lära lite till om navigering..

Vad kan man addera till en sådan artikel?

Tja..

Sjömanslivet och deras tankesätt.. Du nämner några intressanta saker..

Från vad du skriver om Frejas sal så kan jag tolka att sjöfarten för vikingarna var såpass viktig att den till och med färgade religionen.. Nu är detta mina antagningar och fått utifrån annans teorier som jag hört i andrahand men vad jag antar så är 34 nog en siffra som man kommit fram till efter mycket praktiskt testande av skeppbyggande och skeppanvändande.. För att lättare komma ihåg den siffran så har den fått en egen plats i asatron..

Det andra intressanta är att skeppet nästan klassades som en egen varelse.. Man kan direkt ana att vikingarna i så fall hade en rejäl respekt för skeppet och om det missköttes kunde det antagligen (i deras ögon) bringar misslycka över deras resa.. Detta får mig att tänka på hustomten.. Som ni kanske (inte) vet så fanns det även tomtar till sjöss.. Jajjemen.. Skepptomtarnas uppgifter var precis som hustomtens.. Sköttes skeppet så belönades man.. Missköttes det så fick man straff.. Fast det är ballare om det är skeppet som är varelsen istället..

Mer föreställningar? Hmm.. Att ha kvinnor och präster ombord ansågs bringa olycka.. Att kvinnor inte fick vara ombord är nog en fikt och har antagligen sin naturliga förklaring. Män.. Isolerade.. Länge.. Det säger väl sig självt? Varför präster ansågs bringa olycka har jag ingen aning om men om nu en präst skulle vara ombord när olycka drabbar resan så kan olyckan lätt avhjälpas.. Man hiver helt enkelt prästen överbord och löser på så sätt problemet..

Järn ansågs kunna bryta magi förr.. Om det var höga vågor så kunde man ställa sig i fören med en yxas egg riktat mot vågorna.. Järnet och yxans skarpa egg kunde på så sätt bryta vågorna..

När man byggde ett skepp lade man oftast ett mynt under masten.. Detta ansåg bringa lycka till skeppet..

Vissla till havs skulle man inte göra.. Detta kunde göra att det blåste upp till storm.. Jag vet inte när denna vidskepelse kom till men jag antar att det är en fikt.. Att vissla var rätt dumt då man använda sig av signaler med visselpipa till havs.. Jag vet dock inte när visselpipssignalerna infördes..

Om man var utan vind kunde man "kalla på Kajsa".. Katarina (av Alexandria?) var en nunna som dog martyrdöden på någon gång under 00-seklet.. Jag minns inte riktigt.. Hon blev ett skyddshelgon av bland annat väder och vind (och om det är hon från Alexandria så är det även hjul och bibliotek, men jag är inte säker på att det är hon.. Det finns så många helgon som heter Katarina).. Katarina har genom åren förkortats till Karin och slutligen förvrängts till Kajsa.. Så när man kallar på Kajsa så kallar man på vindar.. Enligt författaren (från den bok jag tagit informationen) så hette hans båttokiga väns hund Kajsa.. Och hur kallade man på den? Jo, genom att vissla.. Hehe.. Visst är det roligt.. [paus] Men SKRATTA DÅ... *darrar på underläppen* Buhuu... Ni hatar miig.. *gråter*

*sansar sig* :gremwink:

Hur levde man till havs? Hur sov man? Det enda jag vet var att man visste ungefär hur man skulle förebygga skörbjugg.. När man kom på det vet jag inte.. Skeppsskorpor brukade man knacka innan man förtär dem.. Det fanns ett speciellt ironiskt uttryck för det men det har jag glömt bort.. Varför man knackar dem är för att få bort alla kryp som befinner sig i skorporna.. Man fick inte bort alla genom att knacka skorpan, utan man fick finna sig i att helt enkelt få lite mer näring..

Þ (tydligen kallad "thorn" och uttalas för islänningar med det engelskans läspande th - exempel: thing) kan man skriva genom att hålla nere ALT och slå in sifferkombinationen 0,2,2,2 på det numeriska tagenterna till höger på tagentbordet..

<A HREF=http://www.seatime.se/maritim/index.htm>Mer om sjöföreteelser</A>
Kort utfyllnad om navigering
Tråd på forumet som kan ge lite tips

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hatar att han har tappat bort alla sina folkloristikanteckningar *snyft*

PS. "Fikt" är ett ord som jag verkligen gillar.. Det är påhitt för att slippa förklara saker för barn.. Oftast användes de dock till uppfostran men även för att undvika göra dumma misstag.. Ta vatten som ett exempel.. Inte ett enda barn tror på att vattnet är farligt i sig.. Fast om man slänger dit "näcken" som kan locka ett barn att drunkna så blir det genast mycket farligare.. Näcken är en fikt, med andra ord.. Ja, inte för att att jag trodde att ni trodde på näcken.. Men ja...* Hrm... Ni förstår nog vad jag menar.. DS.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vi vill se artiklar!

Okej jonix, lite sent inlägg, men..
Skulle du kunna be om tillåtelse att lägga upp den här på www.rollspel.nu som artikel så lägger jag upp den omedelbart.
 
Top