Nekromanti Artikel om manga i Dagens Industri

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,906
Location
Barcelona
Tjo!

I dagens nummer av Dagens Industris fredagsbilaga fanns en artikel om den begynnande mangaindustrin i Sverige (och nej, jag prenumererar inte på DI :gremsmile:). Där berättas det att Carlsen Comics mangapocketar Dragonball och one Piece har toppat försäljningsstatistiken för barn- och ungdomsböcker. Vidare ger företrädare för serieutgivarna sina prognoser för den framtida utvecklingen av manga i Sverige.

<blockquote><font class="small">Citat Magnus Nytell, VD Bonnier Carlsen:</font><hr />
Jag tror att vi om några år har svenska mangatecknare. Det här är ingen fluga - det är ett nytt sätt att teckna på som kommit för att stanna. [/quote]
<blockquote><font class="small">Citat Olof Lönn, VD Full stop media:</font><hr />
Vi kommer att starta flera [manga-] titlar. Vi har en grupp personer som är i Japan just nu för att fatta beslut om vad som ska ges ut nästa år. [/quote]
<blockquote><font class="small">Citat Fredrik Strömberg, ordförande seriefrämjandet:</font><hr />
Manga har extremt stor potential att utvecklas i Sverige. De kommer att tränga undan annan serietidningsutgivning. [/quote]
<blockquote><font class="small">Citat Joachim Kaps, Förlagschef Carlsen Comics i Tyskland:</font><hr />
Ni [svenskarna] är bara i början av utvecklingen av en ny marknad som kommer att få en omfattning er seriebransch aldrig tidigare har haft. [/quote]
Vidare får vi veta att Egmont redan till hösten avser släppa Ranma ½.

Så, vad tycker ni? Lovande eller skrämmande?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Positivt. Fast vad vi behöver är en manga-version av en svensk serie... (Bamse? 91:an? Hälge?)
Bara de låter bli Joakim Lindengren och Max Andersson!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju vara trevligt !

Visst, det kan ju vara trevligt. Speciellt för de som gillar manga & sådant. För min del är det väll inte nått jag direkt kommer att springa rill affären & köpa.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
I luuuv it

Som serienörd av gigantiska mått älskar jag förstås också serier som kommer från japan. Faktum är att jag generellt har lättare att acceptera kass manga än kassa amerikanska seriert, t.e.x.

Jag accepterar även kassa översättningar, fast något sådant har jag inte sett i den nya svenska mangautgivningen hittils. Det är ur min amatörsynpunkt hursomhelst inte märkbart sämre än de amerikanska översättningar jag läst.

Och då kommer vi till poängen. Det blir så otroligt mycket billigare att köpa svenska utgåvor istället för amerikanska.

Så, I luuuv it!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Inget Mangafan

Så länge deras planer inte påverkar övrig serieproduktion negativt så bryr jag mig inte särskilt mycket. Jag har dock svårt att tro att Manga-serier skulle klara sig så mycket bättre bara för att de verkar finnas ett visst sug efter dem. Sverige är inte ett land med stor potentiell seriemarknad.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fast vad vi behöver är en manga-version av en svensk serie... (Bamse? 91:an? Hälge?)"

Manga-Kronblom! Han sover på soffan hela d... nä, okej då. Men Manga-Åsa-Nisse kanske? Oj vilka grejjer han skulle bygga!
Fast då skulle väl Klabbarparn vara en bystig blondin bergis :gremsmirk:


Storuggla, sjökvisten
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
kul men jag kommer ändå köpa den på engelska
varför skall man vänta när man kan få det direkt?
den svenska utgivningstiden är så jävla långsam så det skulle bara innebära att en serie som man kan läsa ut på en-två dagar på engelska skulle släpa på 2-3 år :gremfrown:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
finns det?
men, men, jag tycker ju den engelska versionen känns mer internationell... och, och den är mer ähum

okej.. vart kan jag köpa medicinen?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Bara de låter bli Joakim Lindengren och Max Andersson!
Jo, men Pixy är ju redan i praktiken en manga. Sjukt stora ögon, vapen, intensiv storstadspuls (?) och små männsikor, så kallade SD. Dessutom går den alldeles utmärkt att läsa baklänges.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Manga-Kronblom

Faktum är att 91:an, Kronblom och Åsa-Nisse tydligen går mycket bra översatta - i Kina.

Åsa-Nisse har ju byggt en Robo-Fjärsman en gång. Och vore det inte lattjo med lite manga utan bystiga blondiner?

Erik
 
Top