NYHET Artikel om Blorb i Knock! nummer 4

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Kul att begreppet migrerar till engelskan också! 2097 har många bra poänger. Bra att sätta ord på en spelstil som ibland glöms bort eller helt enkelt inte ses som en stil.
Blorben var en grej i den engelska spelsfären där den också togs emot bättre än här. Vincent Baker skrev en hel del om det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Blorben var en grej i den engelska spelsfären där den också togs emot bättre än här. Vincent Baker skrev en hel del om det.
Vet inte om jag skulle hålla med om uttalandet att den togs emot dåligt här.
Visst minns jag att 2097 blev irriterade några gånger när folk kallade hennes spelstil för en spelstil.
Men i det stora hela minns jag trådarna som att många var nyfikna och ställa bra frågor.

Jag tyckte om att läsa om blorb även om det är en spelstil jag inte är speciellt sugen på att spela själv, uppskattar jag alltid när folk har en tydlig ide på hur de vill spela och kan formulera de tankarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vet inte om jag skulle hålla med om uttalandet att den togs emot dåligt här.
Visst minns jag att 2097 blev irriterade några gånger när folk kallade hennes spelstil för en spelstil.
Men i det stora hela minns jag trådarna som att många var nyfikna och ställa bra frågor.

Jag tyckte om att läsa om blorb även om det är en spelstil jag inte är speciellt sugen på att spela själv, uppskattar jag alltid när folk har en tydlig ide på hur de vill spela och kan formulera de tankarna.
Dåligt och dåligt. Wrnu gonna wrnu. Tyckte också väldigt mycket om de flesta av diskussionerna, men ibland var det ju lite som när ens barn interagerar, och man ser konflikten på flera mils håll. Ingen illvilja, bara att nätdiskussioner kan brista lite i empati ibland.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
And yet...

Det har såvitt jag vet aldrig presenterats som ett nytt ord. Det jag minns är att 2097 sagt att ursprunget till själva ordet är precis detta som beskrivs i den där artikeln:
The Blorb format continues the tradition of naming interactive fiction tools after spells in Infocom's Enchanter trilogy. Blorb was a spell to bind objects into boxes.
Sedan är det som jag förstått 2097 fortfarande sant så som @Skarpskytten beskriver att termen plockades från något helt annat än rollspel just för att folk inte skulle associera till existerande begrepp.

EDIT: Här har ni det från 2097 själv
2097 said:
Vad är blorben?

Ett ord som betyder ett blorbigt sätt att spela men det betyder också, uh, "sandlådan" som rollpersoneran flipprar runt i. Jag slutade använda ordet sandlåda för folk började komma och säga att vad som helst var sandlåda, även ganska oblorbiga saker. Namnet kommer från besvärjelsen för att bevara ett föremåls integritet i dataspelet Enchanter.
 
Last edited:
Top