NYHET Artikel om Blorb i Knock! nummer 4

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag backade Knock! nummer 4 på Kickstarter igår och noterade att det däri kommer att finnas en artikel om Blorb.



För den som händelsevis missat Knock! så är det, med upphovspersonernas – Olivier Revenu och Eric Nieudan, alias The Merry Mushmen – egna ord:

”An Adventure Gaming Bric-a-Brac. Being A Compendium of Miscellanea for Old-School RPGs. For us OSR weirdos and curious D&D heads alike.”
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Fasen, vill läsa men är inte riktigt beredd att betala €15 för en pdf...
Jag har Knock nummer 3 som pdf. 107 snygga och välfyllda sidor men oj vad svårt jag har att ta till mig innehållet. Det är liksom för kompakt och för mycket visuellt brus. Ett par sidor kan jag klara. Sedan är både ögon och hjärna utmattade.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag undrar försynt vad Blob är för nåt.
En teknik för att spela rollspel, som går ut på att SL förbereder en värld som spelarna sedan får interagera med. Det som är fastslaget i SLs anteckningar får inte ändras. Tex kommer Draken i hex 0602 ha 126 HP vare sig spelgruppen går dit med rollfigurer på nivå ett eller tolv; SL får inte ändra en sådan sak för att "det förstör berättelserna om rollfigurerna dör" eller "skapa en häftig, balanserad strid".

Begreppet är ex-forumiten 2097s. Hon har skrivit mycket om det på sin blogg, Idiomdrottning.

Två bra poster att börja med är:

https://idiomdrottning.org/blorb-principles som beskriver tänket

https://idiomdrottning.org/riss som sätter in den i ett större sammanhang med andra tekniker

Du kan också söka på ordet här, och hitta en kaziljon poster, många i genren flamewar.

Här finns en google-sökning, med fler träffar på Idiomdrottning: https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=idiomdrottning+blorb#ip=1
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Tack. Inser att jag visst stavade fel. Jag har stött på begreppet förrut inser jag nu, när jag kikar på idiomdrottnings blog. Jag tycker nog nu som då att det var en massa ord spillda för att säga nåt ganska enkelt, och obfuskerat med en helt ogenomskinlig term.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag läste nästa bloginlägg med termer som Gnusto, Nitfol och Frotz. Det där är bara dumheter. Jag fattar inte varför folk som ska skriva teoretiskt om spel inte kan uttrycka sig klart. Det finns en del som kan, jag har sett det här på forumet, men de som tar stora ansatser verkar oförmögna till att uttrycka sig klart. Det får i alla fall mig att undra om de riktigt begriper vad de säger.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Kul att begreppet migrerar till engelskan också! 2097 har många bra poänger. Bra att sätta ord på en spelstil som ibland glöms bort eller helt enkelt inte ses som en stil.
Jag håller med. Jag tycker också att det är briljant att använda nya, påhittade ord, som inte är mångtydiga eller bär på gamla konnotationer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Hon slutade hänga på forumet.
Jag trodde hon slutade efter något gräl, men det stämmer inte om man ser till hennes sista poster. Däremot har hon ju "deleta mitt konto tack" under sitt namn, så jag antar att hon gjort slut med oss för gott. "Last seen 28 Aug 2020".
 
Top