Nekromanti Artikel i DN om rollspel

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Två saker:

1) Boomen slutade inte med Chock. Den slutade snarare med Kult.

2) DN briljerar med att lägga in bildtexten även sist i brödtexten. Kännetecknande i dagens media: Slarv.

Men annars var det ju fint.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har inte så mycket att klaga på utan tycker att det är bra; igenkänningen är stor fastän jag gjorde mitt långt efter guldåldern. Dock blev jag förvånad över detta:
Förnyelsen kanske går till så att vi som spelade när vi var unga kommer att börja spela med våra barn, när de väl har blivit lite äldre. Det tror jag kommer att föda ett behov av en ny sorts, barnanpassade rollspel som är lite enklare, säger Anna-Karin Linder Krauklis.
... eftersom det redan har hänt – det är just vad som sker nu, sedan några år.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
solvebring: jag tänkte precis samma sak! Fast det kanske mest är vi rollspelsaktiva småbarnsföräldrar som märkt det?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Andreas och Björn - hör av er till artikelförfattaren och berätta om era erfarenheter av att spela med barn (och tipsa om Spelet om Morwayle och Äventyr)! Kanske kan de göra en liten uppföljare eller uppdatera artikeln på nätet? :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
terje;n126118 said:
Andreas och Björn - hör av er till artikelförfattaren och berätta om era erfarenheter av att spela med barn (och tipsa om Spelet om Morwayle och Äventyr)! Kanske kan de göra en liten uppföljare eller uppdatera artikeln på nätet? :)
Det har jag svårt att tänka mig. Den där artikeln är bara illa förtäckt marknadsföring för de två böckerna som är på väg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Necross;n126106 said:
Boomen slutade inte med Chock.
.
Det påstås väl ingenstans i artikeln?

Boomen slutade väl med PC, f.ö.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Dante;n126120 said:
Det har jag svårt att tänka mig. Den där artikeln är bara illa förtäckt marknadsföring för de två böckerna som är på väg.
Ja, det huvudsakliga artikelinnehållet är ju "Orvar Säfström är känd från tv mm". Men jag hoppas artikeln lockar folk till boken, och att boken lockar folk till Drakar och Demoner, och att det i sin tur lockar några till hobbyn. Och då kommer de få reda på att det redan finns andra spel, så förr eller senare kommer informationen fram till den som vill ha den.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag blir å ena sidan glad att detta publiceras i DN överhuvudtaget, å andra sidan smått irriterad på att en person som jag, som började spela rollspel vid millennieskiftet, verkar uppfattas som icke-existerande.

Det är nog det enda som stör mig med den där boken - det här snacket om att "på 80-talet, då när folk spelade rollspel, så hände X". Vi gör det fortfarande! Och rollspelen är bättre än de någonsin varit.

Men man får väl vara glad för det lilla (eller, stora i det här fallet med tanke på vilken koloss åtminstone den ena boken verkar bli).

Mvh, cynisk rollspelaryngling
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vimes;n126122 said:
Det påstås väl ingenstans i artikeln?

Boomen slutade väl med PC, f.ö.
Ah, my bad. Jag kanske misstolkade "Det började med Tolkien och slutade med skräckspelet ”Chock” – i ett nedsläckt badrum med tända stearinljus." Men i så fall fattar jag inte alls vad den meningen syftar på :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Necross;n126154 said:
Ah, my bad. Jag kanske misstolkade "Det började med Tolkien och slutade med skräckspelet ”Chock” – i ett nedsläckt badrum med tända stearinljus." Men i så fall fattar jag inte alls vad den meningen syftar på :)
Nä, det är jävligt oklart faktiskt. Men meningen låter ju bra iaf.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Necross;n126154 said:
Ah, my bad. Jag kanske misstolkade "Det började med Tolkien och slutade med skräckspelet ”Chock” – i ett nedsläckt badrum med tända stearinljus." Men i så fall fattar jag inte alls vad den meningen syftar på :)
Orvars upplevelser som liten rollspelsknodd, ju.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Big Marco;n126171 said:
Jag minns, tror att det var 1999, när DN hade recensioner av svenska rollspel. Och Eon vann. :)

Man borde alltså skicka in en insändare och klaga på ett 15år gammal artikel :)
 
Top