Nekromanti Artificiell intelligens

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
2097;n232620 said:
Ja i SW måste det ju finnas det kan jag inte argumentera mot. Låter som en charmig droid. Vilken tidsera spelar ni i?

Hen är supercharmig och jättekul att spela. :) Vi spelar i the dark times, tror jag det är.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Är inte halva grejen med riktigt riktig ai att den är så pass bra, smart, praktisk osv att vi inte fyller någon roll längre, så antingen borde den vara begränsad som I tex en droid eller liknande eller så är den helt enkelt ett problem man inte kommer undan med längre. Typ man gjorde alla rymdskepp så förut, nu använder man dem och får leva med att de är lite knasiga för man kan ju iofs göra nya skepp men man har tappat teknologin för att göra så stora skepp, eller så bra skepp..

Så antingen gör man ett mediokert b-klass skepp eller så använder man ett ultra a-klass skepp med bättre vapen, snabbare warpdrive och styggare sköldar, med en ai som tyvärr är lite quirky. De bästa kaptenerna har så klart bondat fint med sina ai's till en liten love-hate relationship.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Cissi;n232587 said:
"Loomis är sin egen droid och det är Loomis båt, kliv av den köttsäck!"
"Ehm... ett programmeringsfel herr tullare, bry er inte om droiden..."
UNDERBART!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Nu har jag skrivit ett regelutkast som kräver lite speltest (regelverket är ungefär d20):

Artificiell intelligens

Den artificiella intelligensen har kommit långt men inte så långt som man kan tänka sig.

Avancerade datorer kan göra avancerade beräkningar, men för att hantera riktigt komplexa problem (sektorhopp i hyperrymden, avancerad dekryptering eller vapensystem bestående av svärmar av drönare och droider) krävs artificiell intelligens.

En artificiell intelligens kan ha egenskapsvärden: Tanke, Vilja och Utstrålning i sig självt, övriga egenskaper beroende på vilka fysiska sensorer och ting den är ihopkopplad med. Den kan även ha färdigheter den är tränad på, som Köra rymdskepp eller Knäcka koder, eller stridsvärdena Pricksäkerhet och Försvar. AI:n behöver göra prov för att lyckas.

Problemet är att bra artificiell intelligens också har bieffekter i form av egenheter. Varje gång AI:n fumlar (1 på den tjugosidiga tärningen) ger sig egenheten tillkänna och ställer till det. Risken ökar med 1 efter varje gång det händer (andra gången blir det fummel vid 1-2) upp till 10 (hälften av proven slutar i fummel).

Exempel på egenheter är: Okontrollerbar ilska, paranoia, hysterisk sorg, tvångsmässigt skämtande, lömskt hat och dubbelspel, förälskelse i spelarfigurer eller fiender, härskarkomplex, rasism gentemot icke-AI med mera.
 
Top