Nekromanti artificial Intelligence

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Vad har konstgjord intelligens med drakar och demoner att göra?

Inte mycket, men ta en snabb titt på det "screenshottet" jag har bifogat (260kb). Där ser ni början på en stridssimulator till DoD6, i redogörelsefasen har jag försökt få ned så mycket A.I. som det går i Excel.. dvs ingenting. /images/icons/laugh.gif
Nå för att komma till saken på ett segt vis;
Jag har brytt min hjärna med sannolikhetslära och statistik idag, och det resulterade i detta halvdanna forumlär (som jag inte bifogar pga copyrightskäl), nå vad är det till för? Jo att simulera strider mellan högst fyra personer och se hur det går..
Att utöka detta formulär kanske går, jag har inte provat det rent praktiskt än, men jag har inte stora förhoppningar på Excel... (mer om det senare)
Utökningen skulle då bestå utav att Excel automatiskt simulerar kanske 20 fullständiga strider och man kommer då få ut en siffra på hur stor sannolikhet en SLP klarar av en annan SLP.
Detta kan ju kanske vara användbart?...

Här kommer min teori (det är en teori kom ihåg det!)

Jag kan enkelt fixa en liknande formulär för EDD reglerna, om man utökar det så att man även där kan få ut en sannolikhet mellan två SLPn så har vi något ganska intressant på spåren, jo konverteringsregler.

För att två SLPn mellan ex. EDD och DoD6 skall kunna konverteras till varandra måste de ju ha lika stor sannolikhet att klara av samma fiende?

Tänk på att jag endast diskuterar yrkesnivåer och SKn och kanske även kanske KPn.

Om vi nu tar ett tänkt exempel där de omdiskuterade trollen ingår, dessa vet vi ju alla att de har endast bytat namn, men vad har vi för nytta av det ifall om den urkassa SLPn i DoD6 är "sämre" än den urkassa SLPn i EDD? Genom att simulera strider kan man (enligt mig) luska ut var den urkassa EDD SLPn står i jämfört med den urkassa SLPn i DoD6.

Hänger ni med?

Resten är enkelt, man behöver bara räkna baklänges när man fått redan på att den urkasse EDD SLPn har hamnat på kanske yrkesnivå "amatörlärling" eller nått, vad vet jag?

Det som behövs är simulering med en "maxad" och en "minad?" SLP i båda versionerna mot något motstånd som är samma i de bägge versionerna (ex. trollen/orcherna, diverse djur, Osv osv).

Nu går jag tillbaka till Excel

Excel är skitkasst i detta syfte, och begränsingarna är många, kanske det är någon där ute som har för mycket fritid och som kan något rejält programmeringsspråk? Då borde prövningen av teorin vara en liten bit kaka för denna person.

Hela konverteringsbiten känns ganska komplex, är det någon som har tagit sig an uppgiften? Hade varit fräckt, kanske min teori hjälper... det tror jag iaf...
/images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En lite latjo sak!

Jag vet inte om du har något på spåret, men jag väntar nyfiket på del 2. Lägger mig inte i än.

Krigarens skada resulterade i värdefel! Är det bra? Det har inte mina spelare lyckats få./images/icons/wink.gif Hmmm... känns lite skummt tycker jag. Men det är väl så när man håller på med excel.


Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
visst e det! =)

Jag vet inte om du har något på spåret, men jag väntar nyfiket på del 2. Lägger mig inte i än.

Vänta inte mycket från mig då... jag gillar bara problemlösning, och bryr mig egentligen mindre om konverteringen eftersom jag anser att man kan fixa det själv.

Jag vet inte heller ifall om jag skall fortsätta med "simulatorn", eftersom det skulle kunna göras mycket bättre i nått programmeringsspråk. Det borde inte vara SÅ svårt.

Krigarens skada resulterade i värdefel! Är det bra? Det har inte mina spelare lyckats få.

kanske jag borde lägga lite hårdare betoning på "halvdann", eller halvdann är ett för färdigt ord... Där står #värdefel eftersom jag pillade med perfekta slag, och den stackars Krigaren slog inte perfekt /images/icons/laugh.gif

Men visst har nog har du velat att dina spelare någon gång skall få "#värdefel"? Alla de gånger du kastar på dem ett monster och flinar för dig själv -"hehe, nu skall de allt få" och så slår de perfekt och annat, så dör din älskling inom 5 sek... nog önskade du att ni levde i excels problemfria värld då?
/images/icons/laugh.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 
G

Guest

Guest
Artificial Intelligence ... helt menings löst

Alltså jag har alldrig förståt problemet som folk har med konvertering melan olika rollspel, jag tycker att det är enkelt att göra efter eget huvud och man behöver inga lunda ha ett program som kan hjälpa en med dylika uträkningar.

Men det karnse skulle det vara bra att ha ett liknande program för väldigt komplexa strider som upp står under spelets gång.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Jag tycker att det du säger låter intressant, inte minst som jag själv har lekt med tanken att programmera en stridssimulator just för att kunna utvärdera ett styrkeförhållande utan att behöva rulla en massa tärningar.

Jag har dock lite svårt att följa din tankegång här.

Resten är enkelt, man behöver bara räkna baklänges när man fått redan på att den urkasse EDD SLPn har hamnat på kanske yrkesnivå "amatörlärling" eller nått, vad vet jag?

Ähum, kan du utveckla det här?

Det som behövs är simulering med en "maxad" och en "minad?" SLP i båda versionerna mot något motstånd som är samma i de bägge versionerna (ex. trollen/orcherna, diverse djur, Osv osv).

Tja, för det första kan jag absolut ingenting alls om DoD 6, och jag vet inte varför trollen är så omdiskuterade, men jag har svårt att förstå hur du kan veta att t ex trollen/orcherna skulle vara likvärdiga i de båda versionerna. Om de nu verkligen är exakt likvärdiga så kan det bara betyda att Riotminds sitter på en exakt konverteringsalgoritm, vilket jag betvivlar att de gör.

Dessutom har jag svårt att förstå vad du menar med en "maxad" och en "minad" SLP?

/Jakob
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En maxad SLP är en SLP med överskott Red Bull. En minad SLP saknar ofta ett ben eller kanske en arm och härstammar ofta från krigsdrabbade områden.
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ang. "nu ska de allt få"

"Alla de gånger du kastar på dem ett monster och flinar för dig själv -"hehe, nu skall de allt få" och så slår de perfekt och annat, så dör din älskling inom 5 sek..."

Jovisst kan det vara så ibland. Det känns liksom lite typiskt när spelarna har problem med hundar och liknande småkryp - men dom tar sig trots allt igenom men diverse sår - sedan när man ska skicka den större besten på dom, då slår dom perfekt och allt vad det nu heter.

Men å andra sidan så är man ju SL och kan för det mesta... hmm... "fixa" till så det blir som man vill!

Ang. det där med konvertering så spelar det egentligen ingen roll för mig heller. Det går, som du säger, att fixa om det skulle behövas (vilket det inte gör för tillfället). Men det är ju alltid kul kolla iaf./images/icons/smile.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Nja, inte riktigt det jag tänkte... =)

En maxad SLP är en SLP med överskott Red Bull. En minad SLP saknar ofta ett ben eller kanske en arm och härstammar ofta från krigsdrabbade områden.

En "maxad" SLP är en som har lagt allt han kan på vapenfärdigheter och har max (18) i alla grundegenskaper och en "minad" SLP är en som inte har lagt något alls på vapenfärdighterna och har minimum (3) i alla grundegenskaper.

Genom att jämföra dessa båda SLP i versionerna, skulle man nog fixa och dona så "skalan" blev "likadan", eller någon slags formel mellan dem (exempel Fahrenheit och Celcius, hmm dåligt exempel)

Usch, vad dålig jag är på att uttrycka mig.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Ang. "fixa" till så det blir som man vill!"

Men å andra sidan så är man ju SL och kan för det mesta... hmm... "fixa" till så det blir som man vill!


När min grupp spelar så låter jag de slå sina vapenfärdigheter själva...
Jag skulle inte ens våga tänka tanken att ändra ett sådant slag mitt framför näsan på dem allihop... *ryser*

jonix -stundtals en förtryckt SL... /images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Då är vi lika

Vi köra samma stil i min grupp. Spelarna får slå sina färdigheter själva. Så länge det inte handlar om dolda slag och annat skumt. Jag skulle heller inte våga ändra något framför näsa på spelarna, det är nog inte bra alls. Men det betyder inte att jag inte kan ändra andra saker... Men det är klart, det innebär vissa problem för SL när spelarna slår perfekt i "fel" situationer.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
trist på jobbet...

...vad gör man då i sommarvärmen och bland alla lättklädda kvinnor?

Jo, man plockar fram sitt block och penna och börjar skriva bråktal och rita tabeller och diagram... /images/icons/laugh.gif

Jag skall försöka förklara min teori lite bättre (det är en toeri tills någon bevisar motsatsen, jag har inte tillgång till någon DoDx på jobbet så allt blir fantasy siffror /images/icons/smile.gif, men det är inte exemplen som är viktiga utan själva resonemanget).

Jag har gjort följande antaganden:

* Antal Färdighetspoäng i DoD6 har ett linjärt förhållande med det antal ÄP man har på en viss yrkesnivå.
Ex.
Krigaren måste nå upp till 300 poäng för att komma upp till nivå lärling, eftersom han har 18 i alla grundegenskaper får han 88 FP utöver dem han redan har når han når YN: Lärling. Han får alla 88 FP när han når 300 poäng istället för att få ~0,3 FP per ÄP (Krigaren spelar nått äventyr får 100 ÄP, så egntligen skulle han då fått 30 av sina 88 FP då...
När Krigaren är på YN: Utövare får han bara ~0,07 FP/ÄP

Lite OT:
Detta är ganska intressant när man tänker efter, istället för att ge ÄP kan man ju ge FP direkt, vilket jag kommer att använda mig av vid YN konverteringsteorin längre ned.

* Färdigheter med samma namn har olika innebörd i olika versioner
ex. Hoppa i EDD är inte samma sak som att hoppa i DoD6, därför kan man inte konvertera färdigheterna rakt av utan är tvungen att "gå baklänges" och nysta upp den till färdighetspoäng igen, göra om dessa FPn så att det stämmer överens med den andra versionen och sedan använda den versions tabeller och kostnader.

Genom dessa antaganden så anser jag mig ha kommit långt i att konvertera färdigheterna och yrkesnivåerna, jag förklarar:

Poängterar igen att jag använder mig utav siffror som inte överenstämmer med verkligehten /images/icons/smile.gif, utan det är själva resonemanget som är viktigt. Skulle vara intressant ifall om något tog på sig att kolla upp det hela.

Jag antar att bägge versioner max kan ha en färdighetsnivå på "20" vardera (vilket är felaktigt, men jag är tvungen att börja någonstans).

Noll är noll i bägge (jag skriver bägge eftersom jag jämför EDD med DoD6) "20" i DoD6 kostar en helsikes massa FP gånger en kostand som är specifik för just den färdigheten, i EDD kostar "20" "bara" skitmycket gånger en kostnad som är specifik just den färdigheten.

Om vi jämför DoD6s "helsikes massa" med EDDs "skitmycket" och skriver en tabell med de bägge FV kostnaderna (färdighetens specifika kostand gångar vi inte in utan betecknar den "X") enda ned till noll
, har vi skapat oss en liten omvandlingstabell, kanske vi skulle kunna skapa oss en formel?

Ett exempel:
Krigaren i DoD6 har 7 i färdigheten klättra, vilket för honom har en "kostnad" på 3. Denna Färdighet har då kostat Krigaren 7*1*X där X är kostnaden på 3 = 21 FP. Vi tittar på tabellen och finner att 7X i DoD6 motsvarar 10X där X i EDD fallet är "2". 10*X där X=2 blir 20, vi räknar och finner att 20erf/FP på färdigheten klättra i EDD motsvarar ett FV på 10.
Samma sak tvärtom.

Jag bifogar ett excelblad med denna tabell, men EDD kolumnen är inte iskriven.


Nu det här med Yrkesnivåer:

Enligt mitt första antagande om att FPna var linjära med ÄPna så kan vi få över EDD SLPn till DoD6 YN system.
När man klarat ett uppdrag i EDD får man lite erf och lite hjältepoäng och andra poäng som jag inte kommer ihåg. OM vi koncentrerar oss på erfen så får man ett par per uppdrag.

Genom att jämföra DoD6 färdighetskostnad med EDDs så kan man kanske (det är här som den stora bristen i min teori är, anser jag själv) luska ut hur många FPn det går på en erf.
Låt oss antaga att det går en FP på 0,1732 erf (blir förmodligen inte alls linjärt så en ny tabell eller diagram gör nog susen).
Sedan tar vi reda på hur många erf denna SLP fick i början i EDD vi omvandlar alla färdigheter och finner att denna EDD-SLP har 30 erf MER än vad han hade i början, det betyder att EDD-SLPn har skrapat ihop 30/0,1732=137 FPn.

Man kollar EDDs grundegenskapr (7st, mot DoD6s 8... aj aj)
och finner att just denna "maxade" SLP får 88 FPn per YN (eftersom SL anser att SPI även den är 18).
137/88 är ~1.56 vilket betyder att EDD SLPn har stigit en YN och 56% av nästa (vilket gör att man kan räkna ut hur många ÄP EDD SLPn har.
Jag orkar inte förklara från DoD6 till EDD /images/icons/smile.gif

Man kan ju slå KPn per YN, men det är ju att "fuska" /images/icons/smile.gif, får tänka på det lite till, kanske HPna i EDD kan vara med här?

DÅ har vi kvar stridskapaciteten och FV i vapnen mellan versionerna. Man skulle kunna "slå om" SKn, och/eller låtsas att de är normala färdigheter och räkna på samma sätt. Men när jag sitter och grubblar på sannolikhet så tycker inte jag att jag får tillfredsställande svar, därför ingår det formulär/program i min teori för att testa sannolikheten.
Och ett sådant orkar inte/kan inte jag skriva.

Mitt sommarjobb (hemtjänsten) är en jekla inspiratinskälla till denna klurighet så kanske jag kommer med något i morgon? /images/icons/laugh.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Nja, inte riktigt det jag tänkte... =)

En "maxad" SLP är en som har lagt allt han kan på vapenfärdigheter och har max (18) i alla grundegenskaper och en "minad" SLP är en som inte har lagt något alls på vapenfärdighterna och har minimum (3) i alla grundegenskaper.

Men hur skall du testa de minade SLP:na? De kommer ju alltid att förlora i en simulerad strid, och det känns vanskligt att bedöma huruvida en av dem förlorar i större grad än den andre.

Och även om din simulator klarar av att bedöma detta så återstår ett problem, nämligen att du inte kan veta att styrkeförhållandet mellan en maxad och minad SLP är detsamma i de båda versionerna. Det är egentligen bara rimligt att så inte är fallet med tanke på de skillnader som föreligger dem emellan. Om du gör en stridssimulator för EDD så kan du förvisso studera detta genom att låta den maxade och den minade varianten strida mot varandra, och därifrån utläsa huruvida den minade DoD 6-SLPn förhåller sig till den maxade dito på samma sätt som i EDD.

Um, jag kan iofs ha missuppfattat allting...
/Jakob
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Då är vi lika

Men det är klart, det innebär vissa problem för SL när spelarna slår perfekt i "fel" situationer.

Vad menar du med fel situationer? Ett perfekt är ett perfekt är ett perfekt, och det är j-vligt skönt att både inleda och avsluta striden med dödsmonstret genom att dra av en perfekt i skallen på den. I egenskap av SL skulle jag aldrig gå emot spelarna i en sådan fråga. Att pga den aktuella scenariointrigen känna sig tvingad att likväl göra detta är att vara oflexibel och inte vara ordentligt förberedd.

/Jakob
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Nja, inte riktigt det jag tänkte... =)

Um, jag kan iofs ha missuppfattat allting...

Läs inlägget "trött på jobbet..." så förstår du bättre.

Men hur skall du testa de minade SLP:na? De kommer ju alltid att förlora i en simulerad strid, och det känns vanskligt att bedöma huruvida en av dem förlorar i större grad än den andre.

Och även om din simulator klarar av att bedöma detta så återstår ett problem, nämligen att du inte kan veta att styrkeförhållandet mellan en maxad och minad SLP är detsamma i de båda versionerna.



Nej, jag skall inte jämföra min-DoD6 med max-DoD6 utan min-DoD6 och min-EDD och max-DoD6 och max-EDD, eftersom dessa två är typ själva knutarna. Botten och toppen, sedan får man med hjälp utav det lista ut hur det ser ut i mitten.


Det kan tänkas att vi pratar förbi varandra nu...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Opassande

Okej, nu var det ju inte så att jag inte låter mina spelare få sina perfekt slag bara för att jag inte vill att monstret ska dö. Det är klart att man som SL måste vara förberedd på olika sorters situationer som kan uppstå. Men man kan dock inte vara förberedd på allt. Improvisation är något man får ta till då. Däremot så var det jag menade men "'fel situationer" att det finns situationer, där man som SL, kanske önskat att spelaren inte skulle ha slagit perfekt (det var opassande just nu). Men så råder ju inte SL över spelarnas handlingar heller. Då får man ta till den välkänd plan B om det är nödvädigt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Top