Nekromanti Artefakter

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
Nästa fråga inför den stundande kampanjen rör artefakter. Det kostar korruption eller erfarenhet att binda en artefakt till sig men hur bryter man loss den? Är det bryta länk som gäller? Vad händer då med ens korruption? I DFL står det att rollpersonerna har en del förklarande att göra om någon bundit eldstenen till sig och att det är Ordo Magicas artefakt o.s.v. men antingen så är det ju bara att bryta länken eller använda någon ritual eller är det så att länken är obrytbar? Jag hittar inte någon förklaring i reglerna. Hur gör ni?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Bra fråga. 40 spelsessioner in har fortfarande ingen försökt göra detta, så situationen har aldrig uppstått. Men jag tror att jag skulle köra med att någon helt enkelt får "binda om sig" till din artefakt, vilket i praktiken bryter din bindning (jag antar att varje föremål bara kan ha "en" herre)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Platon;n263476 said:
Bra fråga. 40 spelsessioner in har fortfarande ingen försökt göra detta, så situationen har aldrig uppstått. Men jag tror att jag skulle köra med att någon helt enkelt får "binda om sig" till din artefakt, vilket i praktiken bryter din bindning (jag antar att varje föremål bara kan ha "en" herre)

Husregel? Viljestark modifierat av nuvarande ägarens Viljestark (om det finns en nuvarande ägare) för att lyckas binda en artefakt till sig?
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Kan flera personer binda sig till samma artefakt, eller är det bara en om gången?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Jag skulle köra på en åt gången. Eftersom artefakter är tänkta att vara extra mäktiga känns det underligt om de kan skickas runt i hela gruppen. Är det t.ex. ett vapen kan i och för sig alla använda det, men bara den som bundit det till sig kan använda magin/förmågorna i det.
 

Scitalis

Veteran
Joined
9 Jan 2017
Messages
3
Samuel;n263596 said:
Kan flera personer binda sig till samma artefakt, eller är det bara en om gången?
Tolkar bara från delen om artefakter "för att använda en artefakt måste rollpersonen göra den till sin." samt att det i väktarens vrede betonas att en speciell 'artefakt' kan bindas till ett obegränsat antal personer så skulle jag säga att endast en kan vara bunden till en artefakt.

Samtidigt kan man ju för att göra det hela lite roligare låta bandets rester, om man inte använder bryta länk, finnas kvar i någon form så att personer som haft artefakten bunden till sig kan känna av den när de är i dess närhet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Scitalis;n263623 said:
Samtidigt kan man ju för att göra det hela lite roligare låta bandets rester, om man inte använder bryta länk, finnas kvar i någon form så att personer som haft artefakten bunden till sig kan känna av den när de är i dess närhet.
Kul tanke. Nu är jag sugen på att låta föregående ägare av en lämplig mäktig artefakt (läses som valfri odöd ärkemagiker) känna av när rollpersonerna binder eller använder den för första gången (alltså kommer jaga dem och kräva den tillbaka samt vilja ha ihjäl dem på ytterst plågsamma vis).
 

DrDryg

Veteran
Joined
13 Feb 2017
Messages
10
Finns det någon från Järnringen som har något att tillägga? Har ni haft frågan uppe?
 

andersTheNinja

Veteran
Joined
19 Sep 2017
Messages
12
Vi kör på bryta länk, och att ens erf därmed går förlorad. Endast en kan binda åt gången.
 
Top