Nekromanti Artefakter

Bogmoll

Veteran
Joined
11 Dec 2000
Messages
18
Detta kan vara en effek av att jag är en D&D spelare i grund och botten, men en sak jag har hittat som "retar" mig inte så lite är att artefakter dvs "magiska föremål" man hittar inte har något värde. Som en veteran av D&D är jag van vid att saker man hittar har ett mer eller mindre fast värde. Är detta ett medvetet val av Järnringen eller fick det helt enkelt inte plats i någon av böckerna.
Det känns lite udda för mig som spelledare att säg till min grupp, ni hittar den här saken som är uber bra, typ ett spjut. Ingen i min grupp använder spjut eller gillar spjut. Så nu har dom ett spjut som hänger på väggen och sammlar damm. Eller har jag missat någon liten text rutat där detta tas upp. :)
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Järnringen har erbjudit två lösningar på detta:

1. I Döda Drömmars Grav föreslås det uttryckligen att det kan vara trevligt att ändra vapentypen på vissa artefakter man kan hitta så de passar spelarnas vapentyper. Så om dina spelare hittar ett magiskt spjut men ingen använder spjut så är det helt enkelt inte ett spjut - det är ett svärd eller något annat.

2. I Skattletande i Davokar finns en riktlinje för pengavärde på de olika kategorier av saker spelarna kan hitta. Detta är:
Kuriositet: 10+1t10 daler
Mystisk skatt: 100+1t100 daler
Artefakt: 1000+1t1000 daler

Och ja, det innebär att artefakter är absurt värdefulla. En såld artefakt kan bekosta ett redigt herresäte för den som hittar en köpare (ett äventyr i sig!) och innebär i princip att karaktären har vunnit och kan ta pension från äventyrandet. Hen har råd att anställa folk för ytterligare expeditioner. Alla skapar nya karaktärer!
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Ledsen för mina "raise dead" i gamla trådar. :) Jo, mina spelare har redan kommit över en del artefakter och de är hiskeligt rika. Så pass rika att de skulle kunna leva gott i alla sina dar. Jag tycker att det delas ut ganska mycket artefakter i äventyren.

jag använder också just 1000 + 1T1000 värderingen på en artefakt, och försöker ibland spela ut "storheten" i ägandet av en. Men efter flera artefakter så har även det blivit lite mättat och repetitivt. :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ett av problemen med artefakter i Symbaroum är att de är direkt livsfarliga att använda och istället gör sig bättre i form av daler. Vilket medför att man snabbt samlar på sig på en hel del.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Sedan tycker jag att sedan införandet av mystiska egenskaper för vapen och rustningar så är helt enkelt artefakter inte längre bra.

Så jag gjorde det jag gillar bäst: Gör dem bättre. Mycket, mycket bättre. Och lite mer konsekvenser.

Några snabba exempel:

Dimvagen;
Genom att aktivera den så frammanar du en dimma som gör att du färdas mellan den här världen och Ovärlden. Du färdas 5 gånger så snabbt utan att påverkas negativt av terrängen. Dessutom så kan du inte bli påverkad av något, eller påverka något, under tiden.
Kräver dock att du offrar två Kulturvarelser som du binder till vagnen som dina springare.

Själabane:
Dödlös: När du dör, alltså får slå dödsslag så kan du välja att slå 1. Kostnad: 1 Permanent Korruption.
Livskraft: Varje gång du dräper en kulturvarelse så kan du välja att stjäla dess själ. Få 1 permanent högre Tålighet. Kostnad: 1t8 Korruption.

Svarta kedjor:
När du binder dessa till dig tar du 1t12 i Skada. Rustning skyddar ej. Får du 0 i Tålighet så blir du Vandöd. Överlever du är kan du fortfarande använda dessa som vanligt.
Kedjerustning: Du har permanent +1t4 i Rustning.
Smak av död: Aktiverar du den här tar du halv skada av alla ickemagiska källor. Kostnad: 1t4 Fungerar ej för Vandöda
Livsdryck: När du blir skadad så kan du göra en ripost som vanligt. Dessutom kan du läka på som Vandöd av det. Kostnad: 1t4.
Det finns fler Svarta Kedjor där ute. Varje ökar rustningen med en tärning. ex -> +1t6 -> 1t8 etc. Och ger fler förmågor.'

Så jag kör på en väldigt stor sluttande plan för mina spelare. :)
 

Nilsiker

Veteran
Joined
11 Oct 2016
Messages
5
Ydram;n215573 said:
Själabane:
Dödlös: När du dör, alltså får slå dödsslag så kan du välja att slå 1. Kostnad: 1 Permanent Korruption.
Livskraft: Varje gång du dräper en kulturvarelse så kan du välja att stjäla dess själ. Få 1 permanent högre Tålighet. Kostnad: 1t8 Korruption.
Den här kanske jag måste sno till min spelgrupp!
 
Top