Nekromanti artefakter

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
jag har läst mystik och magi och jag tycker det är en jätte bra bok. men jag tycker att det är lite konstigt att man kan göra ett magiskt vapen med en kittel. ska man koka vapnet eller göra en smet i kitteln och sedan smeta in vapnet med det.

så om ni har svar på tal så kan vi väll skriva det.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Jag tror du har stirrat dig blind på att det minsta labbet beskrivs som en kittel. Det är bara en liknelse. Det minsta labbet (samt en del andra labb och delar i större labb) kan lika gärna vara ett städ där du glad i hågen värmer upp svärdet för att sedan banka in lite mystiska pulver. Ett labb kan även vara en vävstol om det är en magisk tröja du ska göra.
Vilken sorts labb bu behöver för att tillvärka de olika artifakterna beror på resepten. För det ena förtrollningen kanske du har en proses liknandes den åvan och behöver då ett städ (svärdet görs brinnande) och för nästa förtrollning behöver du koka en smet att bre på bladet (oförstörbarhet) och behöver således en gryta.
Likväl kanske du använder dig utav det minsta labbet eftersom du ofta är på resande fot. Det kan då bestå av några påsar av dittan och två burkar dattan och när du väl ska göra en artifakt behöver du bara låna någon gammal gummas vävstol.

Mvh Vätten
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
tja, om man kan göra glas svärd av lite trä o lera kan du säkert koka ihop ett svärd, se till och värm det tillräckligt bara;)
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Ganska precis så tror jag också att det ligger till.

Men... "låna en vävstol för att tillverka en magisk tröja"?

Hmm...

// Creigh
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
hej. na om man läser den där exemplet så har han ju bara en stav och sen har han lite elfenben och grejs men sen så bara blåser han in magi tycker jag iaf. fast jag kör som han med städet och geggan för det tycker jag låter bäst! HA DETR BRA!!!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
kan inte låta bli

Vävstol till en tröja...? Jag vet ju inte jag... Idag är ju tröja något stickat... :gremsmile: Så kanske stickor vore på sin plats?

Allvarligt, det måste ju gå att "magifiera" en färdig produkt... En rustning smider man kanske inte magiskt eller? Man förtrollar den nog snarare när den är "färdig". Sedan finns det ju också möjligheten att använda välsignelser... men det är ju en helt annan fråga. :gremsmile:

Så är det ju en annan tanke jag har haft, vissa material är ju magiska så att säga. Så om jag tillverkar ett vapen av låt oss säga enhörningshorn... då borde väl det ha kvar sina magiska egenskaper? Det kan bli en intressant konflikt så att säga. :gremsmile:

Tycker själv om alkemiska tankar....
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: kan inte låta bli

Som jag antydde tidigare tror jag att det hela hänger på reseptet, dvs att det finns flera olika sätt (resept) att göra samma artifakt. Exempel ett lysande svärd: Den ashariske magikern Duller använder reseptet som går ut på att man tilvärkar svärdet samtidigt som man smider det medans den cirfaliske magikern Cristos köper ett färdigt svärd som han sedan värmer upp i en smedja (inte glödande, bara jummet) varefter han strör på ett mystiskt pulver som han sedan bankar på.
När det gäller enhörningshorn tror jag att de är för smala för att göra svärd utav. Spjut fungerar nog bättre. Sedan om de fortfarande är helande... skulle kunna funka (vilket gör vapnet tämligen obrukbart) eller så är de bara helande när det sitter på enhörningen. Kanske är enhörningshorn bara helande i myter och att hornet i värkligheten fungerar som utgångspunkt för enhörningens läkande krafter.

Mvh Vätten
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Nej..
kitteln är bara ett slang för ungn..
1.) sätt ugnen på 200 grader..
2.)kasta in vapnet i en sockerkaksmet som är
spetsad med lite drakblod m.m
3.)Grädda med överochunder värme i cirka 38 dagar..
4.) ta ut smaka av smeten och börja sedan hugga...
:gremgrin:
så gör man inte...

föresten det där med kittel har jag inte läst men troligtvis
tillagar du preparaten som svärdet ska inpregneras med lr. nått :gremsmirk:
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jadu det lät lite skumt tycker jag..
fast iof. koka svärd låter ju också jätte normalt.. (eller inte)
snart kan man väll gör Yxgryta och armborststuvning...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: kan inte låta bli

jo visst har den det..
Och det står inte en lång beskrivning i M&M om hur man gör
diverse aggrigat och ackumulator samt transformatorer för
att nån dåre ska göra "Lyfalikräm" i en häxkittel eller använda magiska stickor...
Magiska ämnen förblir magiska tills man förstör dem helt med
magi eller på något vis skjuter bort dess magiska effekter med
någon annan stark magi..
svårare än så behöver det inte vara... :gremtongue:
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re: kan inte låta bli

tror damen menade nått i liknelse om man maler ner det där enhörnings hornet och strör det över ditt svärd samtidigt som du bakar in det i stålet
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: kan inte låta bli

Jag sa ju vapen. Ett svärd är inte det enda vapen som finns. :gremsmile: Sedan vet jag inte vad det gäller skillnaden mellan död och levande materia (ja utgå från levande enhörning med horn kontra horn avskiljt från enhörning) det betalas ju fina priser för enhörningshorn så då får vi väl utgå från att det rör sig om bara hornet - dvs död materia. :gremsmile:

Men min kommentar var ju bara en elak pik. Jag har själv inte lusläst alkemibitarna i Eon. Men jag har en del idéer och tankar som poppar upp när jag ser dumma kommentarer som vävstol till tröja. Fast personen som kommenterade det hade inte helt fel, i dagens folkdräkter så finns vävda tröjor. Men det är ju inte Eon, och där kan allt som jag inte tänkt på än finnas... :gremsmile:

Av någon anledning så har jag just bestämt mig för att ha en artefakt i form av en dolk vars blad är gjord av enhörningshorn i nästa kampanj. Mmmm, jag gillar tanken oerhört redan.:)
 
Top