Nekromanti Ars Magica

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Kan någon berätta lite om vad Ars Magica är och om det är värt att spela.

tack på förhand
///Werrin
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Ars Magica utspelar sig i "Mythic Europe" i början av 1200-talet. Världen är i stort sett historisk men med en hel del mytologiska inslag, det finns bland annat älvor, troll och magiker. Den kristna mytologin är mycket viktigt. Änglar och demoner är överordnade magin, dvs du kan inte besegra en ängel med magi (du kan i allmänhet förstöra dess fysiska kropp men inte egentligen besegra den). Spelet har fått utstå en hel del kritik för att det fokuserar för mycket på lortig socialrealism. Kritiken är delvis befogad; Speciellt angående vissa moduler.

Grundidén är att spelarna är magiker som tillhör Hermesorden, ett hemligt börderaskap som spänner över hela Europa. Mycket fokus läggs vid att driva långa kampanjer där rollpersonerna sköter en magikerkibutz där förutom magikerna en hel del vanligt folk bor och arbetar. Politik inom orden och relationerna till lokala adelsmän och/eller kyrka brukar också vara viktigt.

Jag tycker att Ars Magica är ett väldigt bra spel. Det är främst avsett för den som gillar att "pyssla" med sin rollperson, det är inte egentligen avsett för teaterspel eller riddarromantik. Man har som spelare mycket stor frihet att planera sitt magiska forskningsarbete och det kan ta mycket tid i anspråk. Spelet lämpar sig därför för långa spelsessioner (ta gärna en hel dag).

/Kalil
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Lång spelsession?

Spelet lämpar sig därför för långa spelsessioner (ta gärna en hel dag).

Kallar du det en lång spelsession? I min spelgrupp är det en normallång session. En lång spelsession sträcker sig åtminstone över en hel helg, då vi bor och äter hos någon av spelarna eller hos mig. Vi lyckades t.ex. spela igenom nästan hela Brainscan till Shadowrun på en lång session (Vi kom ända till att spelarna fick reda på att de hela tiden jobbat för Deus, de sade "So what? Han betalar bättre än ni" och sprängde hela Overwatch-högkvarteret. Sedan Hämtade de in belöningen från Deus underhuggare och gick nöjda därifrån, medan spelledaren slet sitt hår/images/icons/frown.gif).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det jag gillar med Ars Magica är för det första Systemet.. som är mycket bra.. Hur White Wolf kunde skapa det (om det nu var de som Skapade Ars Magica) och därefter göra Vampire systemet är för mig ett mysterium.
Magisystemet är underbart, världen är relistisk och spännande. Spelet är välskrivet. Och så är det väldigt kul att man gör flera rollpersoner. Först och främst sin magiker, därefter Grogs och tjänare som man kan styra (eftersom en magiker knappast ger sig ut och äventyrar) Och att man sedan får skapa sin Covenant är mycket kul..

Det är ett planeringsspel med mycket intriger,,..

Only dead fish float with the stream.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
White Wolf skapade inte Ars Magica, det var ett lite företag som hette Lion Rampage tror jag. När White Wolf köpte upp det skedde en klar försämring...

/Jon
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Fast både Ars Magica och Vampire är Mark Rein-Hagens påfund från början... fast i Ars Magica hade han god hjälp af Jonathan Tweet, som sedermera gjort spel som On the Edge (eller så var det Over the Edge... det ena är kortspelet, det andra rollspelet) och D&D 3rd ed.

Och det var Lion's Rampant de hette har jag för mig, innan de gick samman med White Wolf (som på den tiden mest gjorde en rätt bra rollspelstidning).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
fast i Ars Magica hade han god hjälp af Jonathan Tweet, som sedermera gjort spel som On the Edge (eller så var det Over the Edge... det ena är kortspelet, det andra rollspelet) och D&D 3rd ed.

Som för övrigt ska hålla föredrag på GothCon i påsk.

/Jon
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tyckte att WW version av Ars Magica är riktigt bra.. om man jämför med den nyaste versionen av Atlas Games..
Och layouten på atlas games version.. Hallå.. inte bara text tack.


Only dead fish float with the stream.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Lång spelsession?

Ja jo jag minns den tiden (får något drömskt i blicken)...

Nu är de flesta i spelgänget gifta (eller sambos) har barn, bil och fast jobb. Att spela en hel helg är liksom bara inte ett alternativ längre :(

/Kalil
 
Top