Nekromanti Ars Magica

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Jag tänkte bara ställa en fråga om det är någon här som spelleder eller har spellett detta fantastiska spel. Jag har en del funderingar som jag skulle bli glada över om folk kunde svara på.

1. Hur har ni skött balansen mellan mystik och realism jag har märkt att om realismen slår över för mycket så försvinner en del av realismen. Har ni liknande problem och hur löste ni dem?

2. Hur hanterade ni tribunaler? Jag har ett litet problem med det med tanke på att det bara är en av spelarnas karaktärer som ska följa med dit restan ska spela NPCs. Vad tror ni om den iden?

Tack på förhand
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Exempli Gratia: Ars Magica

Jag har spellett två kampanjer i Ars Magica som varit mer än bara kortare äventyr och jag tror därför att jag kan hjälpa dig lite på traven.

1. Jag gick helt och hållet in i det mystiska. Det var älvor, djävlar, troll, legender, mystiska artefakter och så vidare. Jag höll realismen på slagfälten och vid hov- och tribunalintrigerna. Resten av världen var helt i sagornas våld. Jag upplevde det som om det fungerade ganska bra i just den kampanjen, spelarna var inte renodlade Magi utan snarare kompetenta Companions som kunde lite av varje, några hade dessutom Faeri-blod och var skumma av sig själva.

2. Det låter som en bra idé över huvud taget. Jag skulle nog också låta de övriga spelarna ta hand om diverse NPC-roller, det blir liksom lite mera fart och känsla i spelet då. Se bara till att den spelare som tar över en NPC förstår hur du tänkt att den ska spelas, det kan gå snett ganska snabbt annars. Bortsett från det är det nog bara positivt att göra på detta sätt. Bra idé!
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
( jag antar att det ska stå mystik istället för realism på ett ställe i din text)
1. Det här är lurigt. Det största problemet tror jag är att inte alla är så otroligt insatta i hur medeltiden såg ut. Jag löste det genom att varva med rena historieberättelser för att utbilda mina spelare. Först när man har etablerat en norm kan man uppnå mystik genoma att avvika från den. Och historieföreläsningarna kan vara väldigt intressanta och roliga att lyssna på.

Dessutom, efter varje troll, mäktig ärkemagiker osv, så kör jag en liten händelse med väldigt jordnära problem. ex. Stina på kullen har magsmärtor och skylle på att Enögde gammel-ulf har gett henne giftiga svampar. Smeden har frossan och kan inte sko hästar till sin herre. En munk försöker rädda en ung flicka genom att åderlåta henne.. bla bla Det finns många uppslag. Till och med en del som är helt otroliga

2. Tribunaler är väldigt bra eftersom det är en motvikt mot spelarnas ständigt ökande maktapparat. "There is always a bigger fish". Tribunalerna kan genom politiskt rävspel utlysa en 'wizards march' mot dina spelare och då är de i knipa.
 

panurg

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
65
Location
Norge
2. Man trenger ikke å spille ut resultatet av tribunalene, man trenger bare å få vite resultatet.På samme måte som man spiller ut eksperimenter på laboratoriet, hurtig men resultat orientert. Man må gå utifra at tribunalen har sent ut en sakliste, ut i fra den så har covenanten ett møte der de bestemmer hvordan de skal votere på hver enkelt sak.
Tribunalen er også en sammlings sted for intriger renkemakere og usurpatorer. covenaten i sitt møte burde også ta stilling til hvorvitt de skal delta i de uoffisielle makt spillet.
Etter møte så kan Sl sette seg ned å kaste terninger å se hvordan covenantens representant, har greid seg utifra kommunikasjon, intelligens og utstråling.Og hva NPC'ene har stemt.

Ett alternativ er å la alle som vil være med å reise,får lov til å reise, men bare en har stemmerett. Det att man spiller NPC vil nok lett føre til at Tribunalen går i deres egen favør.

1.Les kapittelet: Realms.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Det är i princip det enda spelet som jag spelar. Eller rättare sagt spelleder. Även om alla jag har träffat mer eller mindre har sagt att man bara ska spela Ars man ska aldrig spelleda det =)

I min kampanj så är de just nu botten på deras kovenant eller inte botten det finns alltid Grogs som är lägre =). De tillhör det lägre rådet. Det vill säga de har de sämsta labben och bara tillgång till de sämsta böckerna =). Det högre rådet består av tre äldre magiker som alla har sina mer eller mindre skumma saker för sig.

Jo, jag har tänkt göra det. De andra spelarnas karaktärer kommer inte ens att vara där med tanke på att de kommer att ha fullt upp med att se till att Kovenantet fungerar som det ska. Så "ledaren" för det lägre rådet och Tytalusen som mer eller mindre leder det äldre rådet ska bege sig dit. Jag hade som planerat en sådan sak.
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
*rodnar* Piiiiiiiinnnnnnsammmmt =)

Det problemet har egentligen inte jag de flesta av mina spelare är gamla historiestuderade och kan massa saker om medeltiden. Ibland för mycket. Men som sagt det är där det mytiska kommer in.

Jag har funderat på att köra en del sådana saker också mest för att det kan vara otroligt rolig.

Jo, det är en sak som kan hända. Jag vill som att spelarna ska få en bredare känsla i och med tribunalen så att de ser att det händer saker i världen runt omkring dem också.
 
Top