Nekromanti Ars Magica - skillnader mellan versionerna?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
I avdelningen "ascoola spel som Debbie säkert aldrig kommer att få spela" så har vi kommit till Ars Magica. Då SävCon varit nu i helgen så har det dykt upp en del mysigt nostalgiska minnen av den enda gången jag faktiskt varit i direktkontakt med nämnda spel; ett scenario baserat på sångstriden i Wartburg där jag spelade Tysklands genom tiderna störste poet, Wolfram von Eschenbach. Ascoolt, kort sagt. Men! Nog med mitt dravel och raskt till frågan!

Hur skiljer sig egentligen de olika versionerna av Ars Magica? Säg att vi kikar på 3, 4 och 5. Är det som med Chaosium-spelen (bara layout och bilder i princip) eller har det hänt nåt mer drastiskt mellan dem? Håller DU någon version för bäst? Ge mig då din supersubjektiva motivering. :gremwink:

Allmänt glada tillrop om spelets förträfflighet i syfte att egga mig till extatiskt läge där jag helt plötsligt skapar en kampanj och spelgrupp från luft och eter mottages också gärna. :gremwink:
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
3:ed
Mitt favoritspel i många långa år...
Reglerna är helt ok, man måste dock ha en hel del supplement för att till fullo hitta i Order of hermes och det är ju inte så bra. Men helt klart bra...

4:ed
Regelmakarna kan brinna i helvetet. Skitversion som inte kan ha spelestats med fler personer än de som korrläst bajset. De förstör hela systemet med en massa 'nya, roliga' regler som skapar ENORMA powergaming-situationer som slänger spelbalansen ut genom fönstret med en raket fasttejpad i skitan.

Ren och skär dynga helt enkelt. (visst det finns säker en eller två poänger men de försvinner snabbt i havet av bajs)

5:ed
Har ännu inte spelat eller läst allt för noga. Jag tappade lite sugen efter 10+ år med 3:ed och med en flytt från spelgänget så har jag aldrig återkommit till spelet. Men det jag har läst och hört så verkar det som om det är en genomtänkt och roligare ide än både 3 & 4:ed
Kanske har någon tänkt till innan släppet :gremlaugh:

Grundboken i 5:ed ska vara mer strukturerad än 3:ed och reglerna enormt mycket bättre än 4:ed (men det kan ju en död apa göra, så...)

Klart du ska börja spela ArM och tillika klart att du ska köra senaste versionen.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Instämmer med föregående inläggsskribent. Den fjärde versionen (som för övrigt finns gratis som PDF på nätet) suger hästballegetpungdramigiarsletvadesugerblåsfisk. Inte bara för att de helt och hållet har så ologiska och ostrukturerade regler så att man blir ledsen i ögat, utan också för att det för fult fult fult. (blä)

Femman fixar många av buggarna som trean hade (även om trean fortfarande har de snyggaste illustrationerna). Den har mer genomtänka virtues/flaws, ett strömlinjeformat exp-system (fast bokreglerna suger fortfarande, men det är ett annat kapitel), större logik i besvärjelseskapande samt mer välstrukturerad supplement.

//erik. drar och byter däck
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Instämmer såklart i det Herr Nils skriver (bra jobbat), men vill ändå modifiera några saker.

Truppspelet gör, precis som herr Nils säger att man lättare kan offra sin gubbos om ståryn kräver det. Truppspelet gör också att man inte är så tokigt beroende av att alla spelare är närvarande hela tiden. Jag tycker också att det är tokigt lätt att variera äventyrandet från storslagna försöka-befria-landet-från-draken-sagor till spela tre bondesöner som skall iväg på marknad och lista ut var svampförsäljare får sina svampar i från.

Det här gör också att Ars lämpar sig för spelgruppar som kanske träffas lite mer sporadiskt. En hel del av spelandet och planeranded kan skötas via the Internets. Är det något som är en nackdel med spelet, så är det kanske snarare just att det blir roligare ju mer man tycker om att planera och grejsa som spelare. Det kan kanske skrämma iväg vanliga "vill-bara-träffas-och-spela"-spelare.

//erik. åter till böckerna
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Tack samtliga för mycket goda svar!

Jag gör det lite enkelt för mig och gör en stor svepande bugning för er alla tre på samma gång. I ett trollslag så har jag fått precis en sån överblick över versionerna som jag hade hoppats på. Och alldeles peppad blir man ju.

Extra tumme upp för det sista stycket kring hur spelet relaterar till spelstilar Nisse!

Just det här med att truppspelet tillåter att man offrar en rollperson tycker jag är en lockande aspekt. I en vanlig kampanj är det svårt att ta det där extra steget och låta ädelmodet skina, man vill ju inte dö och sitta och rulla tummarna resten av kampanjen.

Även det som Lindenius säger angående att man kan lägga spelet på så många olika plan känns trevligt. Variation förnöjer ju och är ett bra sätt att hålla det man sysslar med intressant.

Femte utgåvan intar första placering i listan över planerade inköp. :gremsmile:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
[Är det något som är en nackdel med spelet, så är det kanske snarare just att det blir roligare ju mer man tycker om att planera och grejsa som spelare. Det kan kanske skrämma iväg vanliga "vill-bara-träffas-och-spela"-spelare.
Nu känner jag ju den gode Lindenius i riktiga världen, utanför Karlskrona där jag bor, och vet därför att han är en person som älskar att planera och grejsa som spelare. För någon som inte gillar detaljplanering och omfattande räkneövningar för att optimera sina rollpersoner (som undertecknad) kan spelet delvis vara en turn-off. Det motverkas dock av en stämning i spelet som är överlägsen alla andra rollspel som utspelas i ett medeltida Europa som jag stött på. En klart värd investering.

I övrigt kan jag bara hålla med om att fjärde utgåvan suger så monumentalt att George Lucas måste vara inblandad på ett hörn.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag håller med Andeesson här.

Detta system är verkligen inte för alla. Vi testade att spela Ars (ed. 5) i vår grupp där jag var spelledare fär detta experiment. Men det fungerade inte, det vart bara helt fel i vårt tycke, man byggde upp jättebra stämning och sen när någon skulle kasta en besvärjelse så.... fick man slita fram grafräknaren och sitta och kalkylera i tio minuter...

Nej detta system är ej för de som inte gillar att sitta och pilla runt en massa.

Settingen är jättefin, men inte systemet i mitt tycke.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Men det fungerade inte, det vart bara helt fel i vårt tycke, man byggde upp jättebra stämning och sen när någon skulle kasta en besvärjelse så.... fick man slita fram grafräknaren och sitta och kalkylera i tio minuter...

Nej detta system är ej för de som inte gillar att sitta och pilla runt en massa.

Settingen är jättefin, men inte systemet i mitt tycke.
Pssst! Jag ska erkänna nåt, men jag säger det bara till dig så sprid det inte vidare: om systemet inte känns som att det funkar med jag finner spelet i sig (syftat till boken då) inspirerande så tycker jag det är väl värt pengarna. Jag är då inte ett dugg främmande till att hänge mig åt nåt rejält abstraherat samberättarsystem i samma miljö istället. Dock vill jag ändå ha nåt att kittla de små grå med så... en bok att bläddra i blir finfint. :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det låter bra :gremwink: Boken ser ju fin ut i min hylla i alla fall!

Så lite OT: Hade du ett bra SävCon? Vi hade mycket trevligt!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Boken ser ju fin ut i min hylla i alla fall!
Vilken tur, jag köper bara rollspel som klarar det kriteriet! :gremgrin:

Jodå, det var ett gott con med 5 fina Star Wars-pass. För ovanlighetens skull hade jag ju inte er iår men... några veteraner måste ju kusinen få ta hand om också. Han tyckte han fick lite väl mycket yngre förmågor ifjol medan jag överlag fick såna som hållit på i ett par år. :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Vi röjde på som sjutton. Lite synd, jag ville gå över med Yrrsk till den mörka sidan, men fick ju aldrig chansen. Jag hade ju redan kommit på mitt nya namn: Darth Vääs!
Det var ett najs äventyr, vi började fredagen med det och det var utmärkt att komma igång med! Mycket action!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Mjo. det kan förvisso vara lite träligt att lära sig att 5 tekniker och 10 former på latin i början, samt hur man lämpligast kombinderar dem. Men grafräknare behöver man knappast.

Själv tyckte jag det stora nöjet var att just pilla med siffrorna och beräkna exakt hur många års studier man behövde för att optimera skapandet av en fläskig magisk artefakt (Visst var den magiska skalbaggen nasty Jocke? :gremwink: ).

//erik. använde således ett excell-ark.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Själv tyckte jag det stora nöjet var att just pilla med siffrorna och beräkna exakt hur många års studier man behövde för att optimera skapandet av en fläskig magisk artefakt
Jomen precis! Gillar man dylikt, gillar man AM's system. Men å andra sidan är jag en sån person som vill kasta DnD -böckerna ut genom närmsta ruta och ta fram en enkrona för allt som kan tänkas behövas i regelväg! Lite överdrivet kanske då jag inte är någon friformare, men jag ogillar för mycket regler helt enkelt.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Erik - Svar Ja !

Att man från början sitter som ett :gremconfused: när det gäller teknik-form -räkningen på improviserade besvärjelser är ett faktum.

Det är lite som Westerns gamla goda snabbhetstabell, ser ohemuligt komplicerat ut från början men när man kan systemet är det otroligt lätträknat.

Friheten som du som spelare får i ditt trolleri är ju enorm och jag vet inte av något magisystem som känns lika komplett. (nu är jag iof ingen regelidisslare heller..)

Att kunna variera olika karaktärer och nivåer på berättandet är även det helt otroligt mysigt. Att sen få se en karaktärs barnbarn, få det magiska svärd som din trollis skapade som nybörjare för 40 år sedan, i arv från sin far är även det en höjdare. Jag tycker djupet på berättelserna blir väldigt bra och man får en bra känsla för magikerns 'odödlighet' när tiden går allt fortare och alla mundäner som finns runtomkring trolllkarlen dör av allt snabbare och de knappt känner igen sina tjänare då de focuserar på allt högre esoteriska mål som upptar en massa tid...

lite av mina 2 ören
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jomen precis! Gillar man dylikt, gillar man AM's system. Men å andra sidan är jag en sån person som vill kasta DnD -böckerna ut genom närmsta ruta och ta fram en enkrona för allt som kan tänkas behövas i regelväg! Lite överdrivet kanske då jag inte är någon friformare, men jag ogillar för mycket regler helt enkelt.
Fast man behöver ju inte göra som jag. Man kan ju också lira en trollis som läser böcker när andan faller på och röker gräs hela dagarna. Eller så struntar man i att spela trollis och fokuserar på alla biroller.

//erik. fast lite av ett bokföringsspel är det nog i alla fall :gremsmirk:
 

Gangir

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
15
Enligt mig som spelat 3e,4e och nu spelleder 5e editionen så kan jag hålla med om mycket som sägs här (4e som powergaming galore, 3ed som pervo mörk). Dock så vill jag slå ett slag för den förenkling av reglerna som 5e har fört med sig. Nu slipper man ha en hel bunta färdigheter för att kunna använda ett svärd. I mångt och mycket leder det till att powergaming försvinner helt, då alla helt plötsligt har poäng till att kunna lite av mycket.

Bäst av allt är att dom reviderat Virtues/Flaws och gjort om stridssystemet till ett faktiskt fungerande system. En av de bättre förändringar är hur man sköter en strid med många inblandade, nu slipper man slå ohemult många slag.

En annan sak som säkert kan reta upp anhängare av äldre versioner är att magin har blivit mer tillplattad i och med man i reglerna sätter "hårdare" gränser om vilka effekter man kan uppnå och vilka nivåer som krävs för en viss effekt. Detta är en av de saker jag gillar som spelledare med 5e.

Sen tillkommer att 5e har bra supplement till skillnad mot 4e.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ja just det.

Glömde ju bort det. jag håller helt med om färdighetssystemet. det är otroligt strömlinjerat (hur i hela världen översätter man streamlineat?) nu jämför med 3:an som var hur buskis som helst. Liksom Sword Attack, hur smal var inte den färdigheten jämfört med Magic Theory till exempel?

//erik. svärdsbuskis
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Strömlinjeformat [NT]

Och du kallar dig själv akademiker! Jag hoppas att du skäms ordentligt nu. :gremgrin:
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Strömlinjeformat [OT]

Klart jag är bekant med ordet strömlinjeformat. :gremsuck: Strömlinjeformat känns för mig mer som något som beskriver en fysisk form (strömlinjeformad bil t ex). jag skulle vilja ha en översättning som fick med betydelserna "konsekvent" och "optimerat". Fast nu blev jag nyss upplyst av Bearnie att strömlinjeformat är ett ganska vedertaget begrepp när det gäller regler här på forumet.

//erik. tycker således om Ars 5ed strömlinjeformade färdighetsregler.
 
Top