Nekromanti Ars Magica, Pendragon och Birthright...

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
... har alla en sak gemensamt.
En stor del av spelet går ut på att planera och genomföra mer storskaliga händelser. Rollpersonerna är inte ute och äventyrar hela tiden men sysselsätter sig i alla fall.
I Ars Magica så tillbringar Magikerna tid i sina Covenants och forskar i gamla luntor. I Pendragon så blir det mycket tillhåll på slotten under vinterperioden och i Birthright så har alla härskare en fas där de styr sina trupper, låter bygga upp fort, anlägga nya vägar och ta över område efter område.
Jag känner en viss tillfredställelse vid sådana system. Vet någon här om andra spel med liknande system?

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är sant... Man kan ju göra det till vilket spel som helst.. Men vissa spel har det inbyggt i systemet. Särskilt då Birthright där det finns regler för fältslag. bloodpowers osv osv..
Och jag undrade därför om det finns ett annat spel med ett färdigt sådant system (där rollpersonerna inte är ute och äventyrar) och vilket spel det är.

Only dead fish float with the stream.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag har spelat Pendragon en hel del med först en kille som skriver moduler för chaosium, senare som spelledare och jag måste nog säga att det varit det rollspel som gett mig mest alla kategorier just pga det mer storskaliga spelandet. Man har inte en karaktär i centrum. Snarare en släkt eller en story. Finns det några Pendragon intresserade i stockholmstrakten så är jag på direkt :gremwink:. Som SL eller spelare.
Ars Magica är också underbart läckert, men svårare att spela. Birthright känner jag inte till men vill gärna veta mer om (är det hyffsat nytt? jag har inte så bra koll på det senaste). I övrigt har jag gått igenom runt 200 spel så länge jag spelat och inte funnit några övriga bra spel med fokus på detta.
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
självklart.. men det kräver en del förändringar och systemet i tex Pendragon är extremt välbalanserat och smidigt. Svårt att få det lika bra.
 
Top