Ars Magica - Gouttes de Vie

Christoffer

It's all pig.
Skärmavbild 2025-05-28 kl. 11.05.53.pngVi, jag @Nässe och @JonasM , sparkade igång med första sessionen av faktiskt spelande igår med Ars Magica, lite skakigt då vi alla är helt nya kring systemet, men inte så skakigt kring karaktärer och plats. Där kändes det stabilt men att ha full koll på hur allt faktiskt hanterades med reglerna blev lite läsande och djupdykande emellanåt. Men kan återkomma til det framöver.

(röda pilarna på kartan pekar på olika delar av vårt miro-dokument med rutor för dessa platser)

Ambitionen med detta är bara att utforska Ars Magicas regelsystem, det enda vi tagit avstamp i är andra utgåvans grundbok plus supplementet Covenants, så ingen djuplodande inläsning på hermesordern eller liknande utöver det som finns i grundboken. Ofta kan jag själv uppleva att allt sådant i de allra flesta rollspelsprodukter så tydligt är ett resultat av någon annans spelande mer än det är något som är en rimlig sak att förhålla sig till som ny spelare. Så hur vår hermesorder kommer ge sig uttryck, hur vårt mytiska europa kommer se ut, blir en produkt av vårt spelande och vårt konvents plats i världen.

Skärmavbild 2025-05-28 kl. 11.11.31.pngJag var just när vi började prata om detta lite inne på att läsa om hundraårskriget och lyssnade för stunden på en pod som talade mycket om den svarte prinsens härjningar i Frankrike under 1300-talets mitt, så det föll sig naturligt när vi började tala om frankrike mer än östeuropa att min hjärna drog sig åt det hållet. Ambitionen är inte heller att hundraårskriget ska återges på något korrekt sätt, eller att historiska skeenden ska spelas upp, utan bara att det är en en bakgrund som vi kan ta spjärn mot eller som kan finnas där runt om våra karaktärer, hur de blir indragna blir också en fråga för vårt spelande och konventets plats i världen.

Konventet då, Gouttes de vie döptes det till. Ett gammalt kloster som byggts om till en mindre befästning men, föreställer jag mig, efter hundraårskrigets första tid bränts och ödelagts. Vi skapade det gemensamt genom att använda reglerna i boken Covenant. Kort kan sägas att man där väljer vilket stadie konventet skall befinna sig i, om det är nyligen sammansatt (vår), i sin fulla prakt (sommar), eller om det börjat etablera sig och blivit stabilt (höst) eller mer stagnerande (vinter). Rekommendationen var att välja vår, så vi följde det. Konventet är som sagt ett gammal kloster som ändå befästs i omgångar, det har en mindre vallgrav, murar och en kärntorn, allt i dåligt skick så försvarsförmågan är rejält nedsatt. Gouttes de Vie ligger ett par mil upp längs Risle som är en av Seines biflöden. Norrut har vi Seine och den mindre fiskebyn Berville som konventet har ett tätt samarbete kring och i princip fungerar som beskyddare av. Söderut ligger staden Pont-Audemerm. Österut träskmark och skog i form av Marais Vernier.

Skärmavbild 2025-05-28 kl. 11.07.59.pngSaker som skett relativt nyligen i vår omgivning är såklart pesten som som skapat en naturlig paus i hundraårskriget (som även det är fyllt av pauser ändå), det är inte många år sedan som pesten svepte förbi och fortfarande dyker det upp rapporter om att den brutit ut pånytt eller att man stöter på små samhällen eller platser som bär svart flagg för att varna för smittan. Hundraårskriget och de härjningar engelsmännen genomfört har lämnat landsbygden sarjad och på sina platser totalt ödelagd. Edward III:es chevauchée genom Normandie som ledde fram till Crécy för nästan tio år sedan är fortfarnade ett starkt minne flera av de drabbade. Det andrum, som de flesta bara antar är just tillfälligt, möjliggör för flera att sko sig själva, förband som tidigare stått i tjänst för någon sida med betalning ser nu till att förse sig själva med rikedomar eller bara förnödenheter och manskap för att överleva.

Nästa post får bli en presenation av konventets magiker och följeslagare och lite om vårt första spelmöte.

Last edited:
Back