Christoffer
It's all pig.

(röda pilarna på kartan pekar på olika delar av vårt miro-dokument med rutor för dessa platser)
Ambitionen med detta är bara att utforska Ars Magicas regelsystem, det enda vi tagit avstamp i är andra utgåvans grundbok plus supplementet Covenants, så ingen djuplodande inläsning på hermesordern eller liknande utöver det som finns i grundboken. Ofta kan jag själv uppleva att allt sådant i de allra flesta rollspelsprodukter så tydligt är ett resultat av någon annans spelande mer än det är något som är en rimlig sak att förhålla sig till som ny spelare. Så hur vår hermesorder kommer ge sig uttryck, hur vårt mytiska europa kommer se ut, blir en produkt av vårt spelande och vårt konvents plats i världen.

Konventet då, Gouttes de vie döptes det till. Ett gammalt kloster som byggts om till en mindre befästning men, föreställer jag mig, efter hundraårskrigets första tid bränts och ödelagts. Vi skapade det gemensamt genom att använda reglerna i boken Covenant. Kort kan sägas att man där väljer vilket stadie konventet skall befinna sig i, om det är nyligen sammansatt (vår), i sin fulla prakt (sommar), eller om det börjat etablera sig och blivit stabilt (höst) eller mer stagnerande (vinter). Rekommendationen var att välja vår, så vi följde det. Konventet är som sagt ett gammal kloster som ändå befästs i omgångar, det har en mindre vallgrav, murar och en kärntorn, allt i dåligt skick så försvarsförmågan är rejält nedsatt. Gouttes de Vie ligger ett par mil upp längs Risle som är en av Seines biflöden. Norrut har vi Seine och den mindre fiskebyn Berville som konventet har ett tätt samarbete kring och i princip fungerar som beskyddare av. Söderut ligger staden Pont-Audemerm. Österut träskmark och skog i form av Marais Vernier.

Nästa post får bli en presenation av konventets magiker och följeslagare och lite om vårt första spelmöte.
Last edited: