Nekromanti Arnold Friberg

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Vi snackade på en tidigare tråd om herr Friberg och även en annan figur jag inte riktigt minns. Muddy Colors, en av mina favoritbloggar, hade för ett tag sen två inlägg om Frigberg som är helt klart värt att läsa. För de som inte är helt 100 på vem Friberg var så duger det nog att säga att han var en av de största religiösa och patriotiska målarna under, kan man säga 1900-talet? Han gick ur tiden runt 2010, tror jag. Allt står här ihop med fantastiska målningar. Ha det gött!



LAENK I
LAENK II
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Mitt första möte med Fribergs artwork var i ett danskt hotellrum 1968. I skrivbordslådan låg en illustrerad utgåva av Mormons bok. Den nedanstående bilden minns jag väl. Jag var nio år gammal, visste inget om mormonismen, men gillade superhjäteserier. Och visst ser karlen ut som en fantasysuperhjälte?

 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Mekanurg said:
Mitt första möte med Fribergs artwork var i ett danskt hotellrum 1968. I skrivbordslådan låg en illustrerad utgåva av Mormons bok. Den nedanstående bilden minns jag väl. Jag var nio år gammal, visste inget om mormonismen, men gillade superhjäteserier. Och visst ser karlen ut som en fantasysuperhjälte?
Visst gör han det!
Roligt att du minns det så väl. Har själv en utgåva av Mormons bok med några sjyssta illustrationer i, någon av Friberg. Roligt inlägg, Mekanurg!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja det gjorde han, men minns inte att han hittade judar i exil där. :gremwink: Och fick svärdet med sig hem. Han hade med sig det till Amerika också. :gremwink:

Dessutom, fick han inte svärdet från sin polare Arn? Långt tidigare?
 
Top