Jag ser att det finns ett stort antal bra inlägg, och jag ska väl erkänna att jag har funderat på ett liknande problem.
OBS: Om nån av mina spelare läser detta, läs inte längre! Über-spoilers!
Inspirerad av
den här trådens hantering av odödlighet igenom golem-besättning samt ett påstående av min kamrat att "vandöda i Eon är som robotar, typ", började jag fundera på om man kunde låsa en själ i något annat än en levande kropp och ett skelett. Någon i den tråden minns jag nämnde att en ande kan kontrollera en elementarvarelse upp till själens egna rang, vilket betyder att dess rörelser kontrolleras av ren psykotropi. Alltså, rent tekniskt sett så rör sig besjälad vandöd igenom nekrotropiska strömmar, kontrollerade av andens psyko- eller daimotropi. Alltså borde kraften i en ande kunna ge rörelse till ett annat föremål, eller åtminstone kontrollera rörelsen hos ett annat föremål. För, rent regeltekniskt sett, om du skulle göra ett skelett, och sedan ersätta dess ben med ben smidda av stål ett och ett skulle den vandöda fortfarande vara vandöd och faktiskt fungerande, om jag tolkat saken rätt.
Jag hade tänkt ha med detta i form av en alkemist som experimenterat med att låsa fast själar i metallskelett, men som inte forskat fram allt som krävdes. Dock kan denna kunskap användas, förutsatt att gruppen inser vad det är, naturligtvis.
Jag antar att jag är på väg åt samma håll som Lycan, egentligen. Dock tror jag att animera föremål och någon form av "mentalisera"-effekt är vad som krävs. Jag antar att man skulle kunna göra det nervtråd för nervtråd, men det är nog inte så effektivt. Men, det ställer en del frågor. Hur långt sträcker sig en persons "medvetande"? Alltså, om jag skapar en besjälad vandöd av ett skelett, så har den inga nerver, så den kan egentligen inte känna. Då kan man undra om den vandöda då har någon känsel alls? Uppfattar den huruvida den skadas på annat sätt än att dess nekrotropiska energiflöde förändras? Kan den "känna" med sagda enegiflöde? Och i så fall, skulle man då inte "känna" med en arm som är "mentaliserad"? Vi vet i varje fall att lamior, vars kroppar i alla aspekt faktiskt ÄR döda, har känsel, eller ett sinne som kompenserar för känsel.
Såklart kommer vi till bekymret med artefakter osv, men det borde gå att lösa, tycker man. Om inte får man kanske lägga in en hemgjord "meta-effekt" för förändring av ursprungsmål.
Ex:
Ändra ursprung
Ataxatropi: 1+, Räckvidd: Beröring (?), Varaktighet: Momentan (?)
Förändrar en eller flera effekter som använder den som kastat magin som referenspunkt eller kontrollerare så att de designerar en annan tänkande varelse inom dess ursprungliga räckvidd som dess ursprung istället. Den andra varelsen måste vara villig att användas som ursprung. Observera att eventuellt fummel och därigenom dissipation fortfarande måste tas hand om av magikern, och därigenom naturligtvis även Qadoshförlust och dissipationseffekter. I annat fall räknas den utvalda personen som ursprung.
Nåt sånt.
Öh, hoppas att det där blev läsbart...
Edit: Just det, ett annat bekymmer som kan komma om man "bara" använder sig av effekten Animera föremål är att det skapas motstånd om protesen ska försöka lyfta något, vilket kan ge bekymmer med förtrollningen.