Nekromanti Armbrytnigar och rullande undvika

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Jo det är så här det är två saker som jag har funderat på:
1.Slår man nåt motstånd slag om SP vill bryta armen av någon genom "hävstångsprincipen" (armen på golvet och foten i armbågen och bänd)? armen borde rent prkatiskt gå av även av en svag person
2. finns det några regler om man ligger ner och vill undvika typ rulla åt sidan eller nåt?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
1.
Tänk regeln som säger att om du kan utdela en nådastöt för att en person är hjälplös... Då dör den automatiskt säger reglerna...
Så om du har en person som du kan dra i armen hur mycket som hälst på, då kommer armen gå av... Så lätt var det...
Annars har du ju reglerna för greppa och sådant, så kan du greppa personen (med hjälp av andra) och när offret är greppat så kan du bryta av armen, för den är hjälplös...

2.
Ja, använd undvika... Det står ifs något någonstans i boken om nackdelarna med att räknas som liggande... Jag gissar lite, men det kan väl vara +Ob1T6 i svårighet... Rakt av så...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Vad jag kommer ihåg... (ANT)

... så var det +ob2t6. Men jag är inte riktigt säker...

//Emil "Kanturi" Nises
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
1. Sånna där grepp hör väl egentligen hemma i någon stridskonst, eller? Man skulle kunna tänka sig en teknik:

Ledbrytning(Poängkostnad: 2/Kunskapskostnad: 2) Inlärningsslag: Anatomi eller läkekonst
Räknas som en anfallshandling mot ett offer som måste vara greppat. Anfallet gör grundskada(kross) och medför att alla brytriskslag som eventuellt uppkommer till följd av attacken görs med +Ob2T6 för handleder och +Ob1T6 för armbågsleder, knäleder och fotleder.

För mindre sofistikerade ledbrytningar (ledlås är rätt svåra att få till snyggt även om man tränat en hel del) kan man ju använda regeln krossa motståndare? eller helt enkelt låta anfallet göra grundskada kross.

Det är enkelt att få ett ledlås att göra ont, men det är då långt kvar till att verkligen bryta leden, vilket kräver en viss styrka. (som avspeglas med att grundskadan används). Man skulle kunna tänka sig ett motståndsslag STY mot TÅL eller STY också, för att få utdela skadan.

2. Som nämnt tidigare, applicera bara svårigheterna för liggande manövrar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Vad jag kommer ihåg... (ANT)

Ingen som vet... Men det e ju med i grundboken, så den som e intresserad (Marsa t.ex.) borde ju kunna kolla upp det... :gremwink:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Nu är jag inte en expert på att bryta armar och ben, men lite koll har man på diverse låsningar. Fötter skadas nästan lika fort som handleder, och skadan brukar då bli ganska så mycket svårare.
Ett vridande fotlås, en heel-hook eller liknande, kan faktiskt riva isär smalbenet på någon.

Sen Anatomi eller Läkekonst som Inlärningsslag? Jag har inte jättekoll på inlärningssystemet, men har man någon som kan lära ut låsen behöver man inte kunna något om anatomi för att göra sakerna.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Grejjen är att ett fotlås är betydligt svårare att sätta än ett handledslås. Fast det kanske man kan reflektera på annat sätt.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ah, det beror lite på. Att få in ett handledslås kan vara rätt svårt mot någon som vet vad han håller på med. Mot någon som inte vet vad de håller på med kan det vara ungefär jämbördigt, men jag skulle gå på fotlåset.
 
Top