Nekromanti Armborst och Bågar

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Nu äger jag inte regel boken till eon 3 eller några moduler så jag kan inte komma med massa fakta, men jag har upplevt att bågen är mycket effektivare än armborstet de gör nästan lika mycket skada men man skjuter snabbare med båge. Fast om jag inte misstar mig, användes armborstet för att de var pansarbrytande, mer effektiv och gick längre med större precision än bågar. Detta var på medeltiden och behöver inte alls stämma överens med hur det är i mundana.
Så är armborsten för dåliga eller har jag bara dålig erfarenhet av dem?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
men jag har upplevt att bågen är mycket effektivare än armborstet de gör nästan lika mycket skada men man skjuter snabbare med båge.

Om man jämför långbåge och lätt armborst och att det är en normal person (dvs ungefär 10 i STY) så gör armborsten mer i skada på alla avstånd utan det sista där bågen gör mer i skada. Och sedan har de nästan lika bra räckvidd också. Dock bågen +5 meter på Långt avstånd.

Sedan är det väl egentligen kortbågen som är den vanliga och den är helt klart sämre på punkter förutom eldhastigheten där den är bättre en pil per runda mot en omladdnings tid på två rundor för armborsten.

Tungt armborst äger dock. Likaså dubbelarmborstet, dock inte av samma orsaker.

Jag tycker också att skadan på armborst är lite för liten
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Armborstskytte var framförallt mycket, mycket enklare än bågskytte att lära sig. Det är den viktiga skillnaden, vilken numera återspeglas också i Eon - i Eon 3 har bågar inte längre någon grundchans.

Sedan gör rejäla armborst i Eon betydligt mer skada än bågar - übervapen som serine och serinenaé bör man kanske inte ta med i beräkningen riktigt, och hornbågar har alltid varit bäst, så det så :gremsmirk:
Armborstet uppfanns i vår värld av kineserna redan under årtusendet före kristi födelse, och mig veterligen var det först i Europa och främre Orienten som dess genomslagskraft på allvar blev bättre än bågens - omsider blev armborsten helt enkelt kraftigare, men så sög europeiska bågar länge rätt hårt jämfört med Asiens sammansatta bågar, också.

Typ.

- Ymir, tycker dock grundskadereglerna för bågar borde tas bort, de är lite skeva
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ymir, tycker dock grundskadereglerna för bågar borde tas bort, de är lite skeva

Jag tycker mig minnas att någon har nämnt (sökte lite grann men hittade det inte) att varje båge borde ha en specefik grundskada. Dvs spänner du den förmycket så går den sönder. Alltså en båge är byggd för att spännas visst hårt och det hjälper inte att man är starkare än vad bågen är byggd för.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, det stämmer. Drängarna tänkte sig att ett värde motsvarande den grundskada bågens STY-krav berättigar till läggs till skadevärdet för varje enskild bågtyp.

- Ymir, får sätta Pendragon på't
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Armborstskytte var framförallt mycket, mycket enklare än bågskytte att lära sig. Det är den viktiga skillnaden, vilken numera återspeglas också i Eon - i Eon 3 har bågar inte längre någon grundchans.

Kan kanske diskuteras om det egentligen är tillräckligt. Kunde gärna få vara lite svårare att lära sig. Men nåja. Är ju en bra början.

/Honken
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Armborstskytte var framförallt mycket, mycket enklare än bågskytte att lära sig. Det är den viktiga skillnaden, vilken numera återspeglas också i Eon - i Eon 3 har bågar inte längre någon grundchans.
...plus att alla armborst i och med Eon III fått sin Räckvidd för Kort avstsånd höjt till 10 meter, förutom Tungt armborst vars Kortavstånd höjts till 15...

och hornbågar har alltid varit bäst, så det så
Självklart. Har nyss hållit föredrag om Djingis och grabbarna. :gremsmile:

-Hjalle, mongolhövding-wannabe.
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Re: Vem bestämde att bågegrundchansen skulle..

tas bort? :gremconfused:
Är det enligt reglerna så att om man inte har lagt några enheter på båge så kan man inte träffa någon från en halv centimeter?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Vem bestämde att bågegrundchansen skulle..

Man kan skjuta med båge även utan grundchans, eftersom färdigheten är besläktad med Armborst. Det blir sålunda en nivå svårare (+Ob1T6), men från en halv centimeters håll är nog detta inget problem. Använt sunt förnuft.

-Hjalle, sund och förnuftig.
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Re: Men enligt reglerna blir det ob3t6 och..

det är inte så lätt för en normal människa som har vanligtvis 5 i armborst.

Bara så du vet så pratar jag om regler inte sunt förnuft.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Regler vs. sunt förnuft

>Bara så du vet så pratar jag om regler inte sunt förnuft.

Tyvärr är det så att det inte finns ett regelverk i världen som täcker upp alla tänkbara (eller otänkbara heller för den delen) situationer som kan uppkomma när man spelar. Så den aktuella regeln har stoppats in för att illustrera det faktum att det är svårare att pricka rätt med en båge än med ett armborst och i de allra flesta situationer funkar det smärtfritt. Tills man hamnar i den osannolika sitsen att nåon som knappt sett en båge tidigare försöker skjuta någon på ett nästan absurt nära avstånd. Det är då man som SL får sparka igång den gamla suntfurnuftisatorn och reda upp situation :gremgrin:

/Anders
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Vem bestämde att bågegrundchansen skulle..

Det är faktiskt så att det är svårt att få iväg ett skott med en båge. Så svaret är att han kanske träffar men han kommer knappast ha någon kraft i skottet och därför i princip inte göra någon skada.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Men enligt reglerna blir det ob3t6 och..

Jo, du pratar om regler, jag vet. Och jag uppmanade dig att använda sunt förnuft. Istället. Reglerna säger att svårigheten är Ob3T6. Och? Reglerna säger det, men det berör faktiskt inte mig det minsta.

-Hjalle, fri som fågeln.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Vem bestämde att bågegrundchansen skulle..

Det är väl så att om du har noll i en färdighet (inte lagt några enheter alltså) så har du aldrig sett, i det här fallet, en båge. Du har ingen som helst uppfattning om vad den används till, än mindre hur man ska använda den.

typ..
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det är ingen hejd på överraskningarna [ANT&OT]

plus att alla armborst i och med Eon III fått sin Räckvidd för Kort avstsånd höjt till 10 meter, förutom Tungt armborst vars Kortavstånd höjts till 15...

Se bara vad de gjort om till Eon III. Hmm, om det är någon som undrade vad jag babblade om i det första svaret i den här tråden så hade jag inte upptäckt att räckvidden 'Kort' hade höjts med 5 meter för armborst.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Men det är därför jag alltid "köper" extrahårt spända eller tunga armborst, så mycket att man precis kan använda den, lite messigt att inte använda den kraft man har. så om man har en person med 20 i STY, så kan man höja skadan, om man betalar extra förståss.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Armborst och Bågar [Mycket ANT]

Men det är därför jag alltid "köper" extrahårt spända eller tunga armborst, så mycket att man precis kan använda den

Så gör jag också.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Men enligt reglerna blir det ob3t6 och..

det är inte så lätt för en normal människa som har vanligtvis 5 i armborst.
Precis! Det ÄR inte så lätt för en normal människa. Äger du den förlängda versionen av Return of the King på DVD? Där kan man se när ett gäng av filmmakarna ska lära sig skjuta båge inför deras cameos på piratskeppen. Jag kan ju säga att många lyckas väldigt dåligt. Det värsta exemplet är någon som lyckas få pilen att flyga bakåt.

Alltså är det inte på något sätt konstigt att man inte kan skjuta med båge utan träning.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Husregel för skada med bågar...

Använder en husregel för bågar...

Man räknar ut sin grundskada som vanligt, sätter STY-kravet för bågen (förutsatt att personen är stark nog att hantera den i grund) till det lägsta av de värden som berättigar den grundskadan tex 14....
Bågens skada läggs till grundskadan. Men oavsett vem som använder den kommer skadan att vara densamma.
Reglerna för STY-krav används som vanligt.

Bågen är således utformad för en viss person, och om det är en stark jävel så är den byggd för honom och gör således skada därefter.

För "generiska" bågar är det bara att ta deras STY-krav, kolla mot tabellen för Krosskada och lägga till den grundskadan till bågens skada.

Systemet är enkelt och hyfsat realistiskt....vill man anpassa längderna på bågarna för att ge en "vetenskaplig" anledning till att de skjuter längre så går det förstås utmärkt.


Har provat en mängd metoder, bland annat gjort ett excel program där man matar in alla värden för den båge man vill ha, och programmet producerar en båge. Men det hela känns inte pen&paper aktigt och passar betydligt bättre på nån datorlabb än i ett rollspel....så det så :p
 
Top