PAX said:
Vad är bra med Arkham Horror?
Något för spelare som inte är rollspelare?
Något för inbitna rollspelare?
Tidskrävande?
Hypat eller förtjänar att hyllas?
Arkham Horror är ett av de två spel som alla tycks älska och jag finner nästintill ospelbart.
Jag tycker att AH är ett spel med trista, trasiga mekaniker och att hur bra spelupplevsen blir är helt beroende på slumpen.
Det första problemet jag har är att spelet kan låsa sig själv i en situation där inget händer, vi hamnade i en sitvation där vi inte kunde stänga den portalen som fanns uppe eftersom den vaktades av ett månster vi inte kunde besegra/smyga förbi och inga andra portaler öppnades, alla mythoskort vi drog sa att det skulle öppnas en portal på det stället vi hade satt ett eldar sign, eller på den portalen som redan var öppen.
det dök upp lite monster, men de som var små kunde vi besegra, och om vi inte gjorde det så var det ända som hände att stadens terror mätare gick upp vilket knappt gjorde något. efter en halvtimme i den här låsningen så gav vi upp.
2. play by commite: det spelet som jag tycker är bästa exemplet på hur man inte skall göra ett samarbetsspel, de första gångerna jag spelade det så tog jag inga beslut själv, utan jag slog endast tärning. nu för tiden när jag kan det så fattar jag vissligen egna beslut men så har jag upptäkt att det inte är så svårt eftersom det ofta känns väldigt logiskt om vad man skall göra härnäst.
3. Spelmekaniskt så är spelet tristare än att titta på färg som torkar, även flera jag känner som gillar spelet kan hålla med, men de brukar säga saker i stil med "men fluffet är mysigt" och det kan jag hålla med om. men bara för att det är mysigt fluff så vill jag inte spela spelet.
4. eftersom det är så stor slump i spelet så varierar svårighetsgraden väldigt mycket. ibland är det skit enkelt och ibland är man dömd oberoende av vad man gör. hur som helst spelar det ingen roll för spelet är inte roligt någon av gångerna.
Slutsats: Ett jävla skitspel som endast lever på att folk är så föräslkade i lovecraft att de tycker allt som gör att man får uppleva hans mythos är en bra produkt
//Lukas som hällre spelar monopol än Arkham horror