Nekromanti Arketyper

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Du menar alltså exempel på hur man kan göra olika sorters tiraker (tiraksoldat, tirakmagiker, tiraktjuv osv)? Något sådant tror jag inte finns, men det är ju en lätt sak att lägga upp på sin hemsida om det behövs.

Grejen med Arketyper brukar ju å andra sidan vara att de mest behövs som hjälp och stöd i spel där man får välja olika egenskaper eller förmågor med poäng. Eftersom Eon är ett spel där man slår fram allt sådant, behövs egentligen inte någon hjälp, det blir ju helt slumpat i alla fall.

Hoppas detta underlättar.

/Duddmannen
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Jag förstår vad du menar. Men nog går det bra med arketyper i Eon allt. Hela monsterboken är ju full.

Jag tar nog och läser igenom några äventyr. Det brukar alltid finnas med någon fiende med färdiga världen.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Va?

Ursäkta om jag var otydlig.

Jag söker färdiga värden som kan användas till flera SLP:s.
Det vill säga en uppsättning attribut, färdigheter med mera som är typiska för en sorts karaktär. Tex. en normalstor tirakkrigare. Detta kallas för arketyper.

Hoppas det blev klarare.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Om du blir besviken (dvs inte hittar särskilt mycket) så kan du alltid leta rätt på någon rollpersonseditor. Det går i alla fall snabbt att få ihop några SLPs då
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Annars kan man (om man vill) bara komma på en gubbe i stridens hetta.
Vad du behöver är (i stora drag):

- Skada
- Chockvärde
- Skadetålighet

Sedan har du en fruktansvärd motståndare som kan roa spelarna ett tag.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Vad ska du med en arketyp till?
Det går ju lika bra att generera en karaktär lite fort...
Alltså, det finns inte så gott om strereotypa karaktärer i Mundana, alltså är det ganska svårt att hitta en arketyp. Mitt tips är att du genererar en Tirak lite fort genom att slå fram hans Attribut (STY, TÅL osv) samt hans karaktärsdrag (Lojalitet, Heder osv), sedan kan du ju spåna personlighet och dyl därefter...

:gremlaugh:
 
G

Guest

Guest
Re: Va?

Det är väl inte så svårt att komma på själv. Om tänker på att det s.k. medeltalet för 3T6 är 11 så kan du ju bara lägga på en tiraks, av den typ du vill ha, plus på attributen och genom lite lätt improvisation ge honom en klen kroppsbyggnad om han är gûrd, kraftig kroppsbyggnad om han är tirak och massiv kroppsbyggnad om han är thrukh. Färdigheter ju beroende på yrke medan utseende lätt kan slås fram i Tiraker: Mörkrets döttrar (eller vad den nu heter).
 
Top