Nekromanti Arketyper

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
"Skurit bort eller lades till, mest. Det enda som egentligen ändrades är magisystemet."

En liten fråga bara: att ta bort eller lägga till är inte det samma sak som att ändra?


// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En liten fråga bara: att ta bort eller lägga till är inte det samma sak som att ändra?"

Jag kanske är för mycket datanörd, men för min del är "ändra" inte samma sak som "ta bort" eller "lägga till". "Ändrar" gör man i något befintligt.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>Och vad ska man då med arketypen till i första rummet, om det första man ska göra är att ändra den?</I>

Arketyper är ju just det: generella maller. de berättar för den okunnige spelaren vad en viss person kan tänkas ha för färdigheter och egenskaper. Du kan räkna upp hur många västernyrken du vill, men det är inte alla nybörjare som automatiskt kan räkna upp t.ex. vad en bartender vanligtvis är bra på.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Sempers barnmat

<I>"Poängen är att jag tror inte att man ska underskatta
nybörjares intelligens genom att servera dem färdigtuggad
mat."</I>

Jo, men någon typ av enkel inriktning borde ju vara bra
hur som hellst. Lite inspiration till spelaren att spinna
vidare på helt enkelt.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ahulk..

Ha ha! Bra historia.

Okej, själv är jag arketyp-nörd (du vet ju hur jag gillar Kult) så jag vill ju inte säga något ont om dem, men du har förstås rätt i att de (och yrken med, för den delen) kan vara oerhört begränsade för spelarna.

En gång (vi spelade Chronopia) bläddrade en spelare i min regelbok efter regler för hur man skapar en marajiputt. "Åh, de finns inte som yrken. Du kan ju vara krigare och välja typiskt indiska färdigheter, om du vill, så blir du ju en marajiputt" föreslog jag, varpå han bara skakade på huvudet och sade "nä, jag vill ju vara en RIKTIG marajiputt". Istället valde han att spela som gladiator och gick inte att skilja från hans två gladiatorkompisar...

Jag tycker iofs att arketyper är bra, men det måste klart och tydligt i regelböckerna stå vilka modifieringar spelaren själv kan och bör göra. Kanske bara små inspirerande texter om på vilka sätt en "femme fatale" eller en "bolagsman" kan skilja sig åt från en annan, både till egenskaper och till spelsätt. Arketyperna är ju ändå från början med för att inspirera nybörjare, varför gör man det inte ordentligt?

Klarar man inte det bör de tas bort helt och hållet. Håller med dig där.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Beror på spelet.

Yrken eller arketyper?

Beror på spelvärlden, tycker jag. I Kult kan vilken dumskalle som helst hitta på vilka yrken en människa kan ha, det utspelar ju sig här i verkligheten. Däremot kan nybörjare behöva hjälp med att veta vilka sorts människor som ser igenom illusionerna. De intressanta arketyperna (papparazzon, desillusionerade detektiven, muckrakern, mfl) är av sådant slag att inte nybörjaren skulle föreslagit dem själva. Tyvärr väljer alla nybörjare att spela med storstadssamurajer ändå ´:^P

I dod är alla äventyrare, arketyper är lätta att räkna ut, däremot behöver nybörjare veta hur man lever i den konstiga, overkliga, världen. Alltså -yrken. Alla ungar fattar att man kan spela gentlemannatjuv eller klåfingrig tjuv eller ambitiös inbrottstjuv eller en elegant pickpocket, m.m... Bara de får bekräftat att det finns brottslighet även i den fantastiska fantasyvärlden.

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: Beror på spelet.

Hmmm.. Du fick mig att tänka efter, Rising.
I rollspel m olika raser är det nog bäst att ha yrken.. Det kan bli lite konstigt, som i SW då en arketyp är Wookie. Den har inget yrke lr så. Den <EM>är</EM> bara Wookie.

Om en arketyp är en viss ras (som i Shadowrun) så är det rätt lätt att man förknippar arketypens sysselsättning m den rasen.

I DL och Kult så finns det bara människor därav är det lättare m arketyper.

/[color:green]Han</font color=green> som vill testa att spela Kult
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Alla bartenders är bra på att hälla uppljummen öl i stora glas, sprit i små och rycka fram ett hageljidivär från bakom disken. Det har jag sett på teve. Fast vissa är ju oxå bra på att bära undan speglar (lucky luke).

Vad behövs det mer om man inte har personliga mål? De _brukar_ nämligen inte stå med på arketypslistan, och är vad jag tycker är viktigast...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ahulk..

Gulligt! /images/icons/wink.gif
Men jag tycker fortfarande att det som inte är dåligt för spelet är bra. Så att säga. Om man bara noga poängterar att reglerna är frivilliga kan man nog lägga in yrken för dom som vill utan att hämma någon.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ahulk..

"Om man bara noga poängterar att reglerna är frivilliga kan man nog lägga in yrken för dom som vill utan att hämma någon."

Av någon anledning uppfattar nybörjare ofta "frivillig" som "obligatorisk". Jag misstänker att tankegången är "Hmmm... den här regeln är frivillig men fortfarande med i grundregeln - tanken är nog att jag ska använda den, annars är det fel på mig".

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Beror på spelet.

I Talislanta finns det en uppsjö varelser och där har man arketyper, vilket funkar helt ok, och de är inte endast rasen utan också ett slags yrke/sysselsättning.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ahulk..

"Kära bullen
Jag använder inte frivilliga regler..
Är jag onormal?"

/images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bullen svarar

"Kära bullen
Jag använder inte frivilliga regler..
Är jag onormal?"


Kom ihåg att när det gäller rollspel så är allt normalt så länge som du själv tycker om det. Ingen kan tvinga dig att göra något som du inte tycker om. Så länge du inte märker av några obehag så tycker jag att du kan fortsätta som du gör.

Med vänlig hälsning,

Bullen

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Vi vill påpeka att pojken i inslaget...

...inte är Arvidos." :)

Sedan gäller den vanliga brasklappen: det beror naturligtvis på vad dina partner (medspelare) tycker också. Man skall aldrig tvinga någon till något de inte gillar.

Nightowl, som hellre frågar Darling (<A HREF="http://www.darling.se" target="_new">http://www.darling.se</A>)

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Vissa yrken, som lärd och riddare, är mycket arkeypiska, ja. Däremot tycker jag att "tjuv" kan användas om en mängd saker, som ficktjuv, inbrottstjuv, landstrykare, lönnmördare, rånare, bedragare, hälare och liknande tills det övergår i "köpman". Jag föredrar att köra som så att man med stöd av grundläggande bakgrund (uppväxtområde, social ställning och liknande) väljer sina färdigheter och ser vad man kan ha gjort under livet. Sedan får man sina pengar baserat på detta och på samhällsklassen. Exempel på vad som då blir en "yrkesbeskrivning" är:
Yrke Krav Pengar (silver)
Snickare Snickra 8+, STY 8+ 1T4*200
Sedan modifieras ju pengarna av hur länge man hållit på. Även grundegenskapskraven ändras något, så att en 60-åring som arbetat som snickare inte behöver ha STY 8 som 60-åring, men däremot som 25-åring.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Top