Nekromanti Ark

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Är det någon som vet vad som hände med Ark som skulle ges ut av Alltid attack förlag innan de gick omkull?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Så här är det:

Det finns en hel del material till Ark kvar. Jag skrev t.ex. hela den första modulen till rollspelet och den var i stort sett färdig, till och med en hel del illustrationer hade gjorts. Grundreglerna i sig var i stort sett klara och det var endast lite layout kvar att ta hand om där, innan förlaget la ned verksamheten.

Jag och Daniel Hedengren (skaparen) har ibland haft konversationer om hur det skulle kunna tas upp igen och i vilket format. Det finns idéer men två faktorer har gjort att det står stilla. Först och minst stavas Coriolis. Det känns inte helt hett att gå ut precis samtidigt som dem och konkurrera.

Den största orsaken till att det står still är dock inte det, utan att Daniels fritid är väldigt, väldigt liten. Med andra ord, Ark dyker mycket möjligt upp i framtiden men inte just nu.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Goda och dåliga nyheter alltså...

Hur långt kommen var grundboken? Jag tänker regler/kampanj/vad gör man etc? Är den någonstans i närheten av Lulu-färdig? Är det tänkbart?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag har kickat över frågan till Daniel så vi får se om han svarar på den. Han har bättre koll på det och jag har för lite tid att svara just nu (är nämligen på väg utomlands för en vecka). Om frågan är obesvarad då jag återkommer gör jag mitt bästa för att svara på det. :gremsmile:
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Kul med ditt intresse!

Kort kan man väl säga att grundboken var ganska nära publikation, som Robert säger så var det layoutgrejor kvar, men också viss korrläsning, lite tabeller och sådant. Med det sagt, visst, inte särskilt långt från Lulu-nivån. ARK är dock ett storydrivet rollspel, och jag vill inte ta tag i det utan att kunna rulla ut de planerade episoderna, eftersom det öppnar upp nya möjligheter i spelandet.

Det pågår diskussioner kring ARK. En publicering, i omarbetad form, är absolut inte utesluten. Jag tvivlar dock på att det blir Lulu, och det kommer inte ske i år, jag hinner helt enkelt inte. Tror jag. :gremwink:

Håll koll på tdh.se om du vill vara säker på att du inte missar något. När något händer, så kommer jag skriva om det där.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
tdhedengren said:
Kort kan man väl säga att grundboken var ganska nära publikation, som Robert säger så var det layoutgrejor kvar, men också viss korrläsning, lite tabeller och sådant. Med det sagt, visst, inte särskilt långt från Lulu-nivån. ARK är dock ett storydrivet rollspel, och jag vill inte ta tag i det utan att kunna rulla ut de planerade episoderna, eftersom det öppnar upp nya möjligheter i spelandet.
Handlar det om olika faser i "resan" då? Jag är lite fundersam till det direkta behovet av det då det snarare luktar kampanj/modul än regler/grundsetting.

Men det säger jag bara för att jag vill ha spelet. :gremlaugh:

tdhedengren said:
Det pågår diskussioner kring ARK. En publicering, i omarbetad form, är absolut inte utesluten. Jag tvivlar dock på att det blir Lulu, och det kommer inte ske i år, jag hinner helt enkelt inte. Tror jag. :gremwink:
Well, det är väl lungt, det är bara några månader kvar på året. Tidigt 2009 är ok med mig. :gremcool:

---

Många smileys ovan. Jag tycker att det var synd att Ark blev malpåsat då det var ett av de spel som jag tyckte hade högst potential av de som låg i pipen på sin tid och ett av de få som lyckades fånga mitt intresse...
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag tror att jag personligen skulle uppskatta ARK, vad jag kommer ihåg av vad man kunde läsa då det var aktuellt.

Angående kampanjfokuserad värld tycker jag verkar bra. Vore kul om skeppet alltid är i rörelse, och att spelledaren kan få ta del av en "tänkt framtid", där man själv får foga in äventyret och rollpersonerna.

Vore kul med ett nischat (stavning?) ARK.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Det finns en huvudstory i ARK som tar vid efter att skeppet passerat Andra barriären, efter vilken kommunikation med Jorden inte längre är möjlig, och man bör få kontakt med Nya världen snart. Där börjar det, och där är vi i grundboken, vilken även är episod 1. Episod 2 följer upp, och så vidare, och självfallet betyder det att man kommer allt längre på resan.

Spelledaren är dock inte helt bunden vid huvudstory, det vore lite för smalt. I varje episod finns tips på vilka riktningar man kan ta för att fasa in nästa episod snyggare, samt inte minst viss information så att man inte råkar leda in sin egen kampanj i en linje som krockar eller rimmar illa med huvudstoryn. Det är förstås fritt fram att göra, men vill man spela huvudstoryn från början till slut utan att ändra för mycket så skall man kunna göra det.

Sedan är det också så, på tal om nischer, att vissa, vi kan kalla dem punkter, i storyn öppnar upp för nya typer av äventyr. Det är exempelvis ingen avancerad gissning att man kan lämna skeppet vid något tillfälle... :gremwink:

Ram said:
Well, det är väl lungt, det är bara några månader kvar på året. Tidigt 2009 är ok med mig. :gremcool:

Många smileys ovan. Jag tycker att det var synd att Ark blev malpåsat då det var ett av de spel som jag tyckte hade högst potential av de som låg i pipen på sin tid och ett av de få som lyckades fånga mitt intresse...
Hehe, tja, man skall aldrig säga aldrig. Den trista verkligheten är dock tidspressad, vilket är hindret för en snabb ARK-utgivning. Jag vill helt enkelt inte rulla igång kalaset utan att kunna följa upp med episoder hyfsat regelbundet, ett par om året åtminstone. Andra spel, som Splatter exempelvis, klarar sig bättre utan tillbehör, men här är storyn och vad den möjliggör en stor del av konceptet, i alla fall för mig.

Kul att du är intresserad i alla fall! :gremsmile:
 
Top