Nekromanti Aria

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Jag köpte Aria (från Last Unicorn Games) när det kom ut, men det har aldrig blivit av att jag har använt det, främst på grund av den usla redigeringen. (Jag såg någonstans att man egentligen borde läsa reglerna baklänges, eftersom koncept som används i början förklaras i slutet.) Det finns dock en mängd väldigt intressanta bitar där, typ magimetasystemet (enkla regler för hur man designar ett magisystem), men främst deras system för "Interactive History". Detta innebär att man skapar ett antal länder (eller liknande entiteter, allt från små byar till världsomspännande imperier) och sedan rollspelar dessa, för att skapa en djupare bakgrund till världen, eller helt enkelt för att kolla vad som händer när det går en längre tid i en kampanj (jag vill minnas att den rekommenderade "omgångslängden" var fem år eller så).

Har någon annan här provat på Aria? Några erfarenheter att bjussa på? Jag skulle väldigt gärna prova att använda systemet, men det känns som om det skulle behövas en del arbete innan det är helt användbart, främst av redaktionell karaktär (typ samla ihop alla relaterade regler på samma ställe). Jag minns att jag satte ihop någon slags sammanfattning av stridsreglerna eftersom de var lite utspridda och kanske inte så bra uttryckta i regelboken, trots att de var rätt enkla. (Hela systemet är väldigt enkelt. Grunden är att man slår en T10 plus modifikationer mot en svårighetsgrad.)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top