Argument för förening och styrelse

Man Mountainman

Spanska flugan
Bakgrund: Jag är medlem i en rollspels"förening" här i Barcelona, där jag bor. Jag skriver "förening" inom citationstecken, för gruppen har inga formella sturkturer överhuvudtaget. Det är, in effect, en discordserver med lite förknippdae aktiviteter, och det hålls ihop av personliga band och informella överenskommelser. Jag har länge argumenterat för att vi borde konstituera oss som en ordentlig förening, med stadgar, medlemsmöten, styrelse och hela bidevitten, så att beslutsfattande i organisationen ska bli transparent, förutsägbart och demokratiskt – men jag har motarbetats i denna ambition av gruppens informella head honcho, som vi kan kalla "Putte". Nu verkar det dock till slut som att Putte börjar vekna och se värdet av min idé.

Men därifrån är det långt till verklighet. Jag måste på något sätt hitta språket och argumenten för att förklara värdet av en förening och hur det faktiskt fungerar, och jag hoppades att nån här skulle kunna hjälpa mig lite.

Den främsta stridsfrågan är idén om en styrelse. Putte har fått för sig att styrelsen skulle representera ett odemokratiskt element av hierarki (lite ironiskt, eftersom Putte i nuläget själv mer eller mindre fungerar som unelected dictator for life). Jag har försökt förklara att styrelsen är demokratiskt ansvarig inför medlemmarna och fyller en mer administrativ än exekutiv roll, men jag känner att jag inte riktigt hittar orden, och även om jag suttit i ett antal styrelser själv genom åren inser jag att jag kanske har en lite luddig bild av vad en styrelse egentligen är och vilken funktion den fyller.

Nån som kan hjälpa mig att hitta orden, eller kanske tipsa om länkar till relevant litteratur?

Jag har absolut ingen som helst koll på hur förenings-stöd fungerar i Spanien, men lite som mrund är inne på ovan;
Man klyddar med föreningar om det går att få nån form av kickbacks av samhället.

Är det en förening bara för att ha struktur och ett sätt att dra in cash till en gemensam lokal eller så, då är det klart enklare med ett klubb-koncept där man betalar för medlemskap i klubben, vilken sedan står för hyror etc. även i Sverige. Lite mer formellt än en sms-lista för att dra in pengar varje månad, men utan allt det där som en "demokratisk, ideéll och religiöst- samt politiskt obunden förening" enligt svensk modell.

Är det bara en discord som folk anordnar spel genom skulle jag aldrig i livet kämpa till mig en organiserad struktur.
Behöver man fler ställen att bråka med Putte på liksom? :)

Edit: Inser att jag kanske lät lite föreningsfientlig ovan, så bara för att vara tydlig;

Jag älskar föreningsliv med allt det innebär och har väl i runt 4 decennier varit aktiv i massa olika varianter och inriktingar. (Förvånande nog är jag bara styrelsemedlem på ett håll numera, hembygdsföreningen i byn.)

Poängen jag ville göra var väl mest att jag inte skulle kriga för att skapa en förening av en Discord-server bara för att få leka polsk riksdag med Putte, om det inte kunde skapa mervärde.

Last edited:
Syftet med en förening är ju just att demokratisera en grupp genom strukturer. Genom att ha stadgar finns det tydliga regler för hur beslut fattas, vad som förväntas av medlemmar, och så vidare. Genom framför allt årsmöten får medlemmar möjlighet att påverka föreningens verksamhet, utvärdera ansvarstagande av den tidigare styrelsen, och välja nya representanter.

Styrelsens huvudsakliga uppgift är ju att genomföra det medlemmarna har beslutat genom årsmötet. För att kunna göra det får styrelsen ansvar och förtroende när det kommer till att sköta den löpande verksamheten och ekonomin, företräda föreningen, och dylikt. Som styrelse får man egentligen inte makt över medlemmarna – det är snarare tvärtom: medlemmarna är uppdragsgivarna; styrelsen är de (ofta helt ideellt) anställda. En förening ska ju även ha en revisor som granskar styrelsens arbete och rapporterar till medlemmarna. Om styrelsen missbrukar sitt förtroende ska medlemmarna (enligt stadgarna) ha rätt att kalla till extra årsmöte för att avsätta dem. Ordförande och kassör kan dessutom hållas ansvariga som privatpersoner ifall styrelsen har misskött föreningens ekonomi.

Rekommenderar det här som läsning: https://www.studieframjandet.se/globalassets/foreningen-fran-ide-till-praktik.pdf

Last edited:
Om gruppen skall äga några gemensamma tillgångar (kassan) eller ta på sig något kollektivt ansvar (ett hyreskontrakt) är det väldigt bra.

Back