Nekromanti ARGHH!! Hata itunes!

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Så nu fick jag äntligen min ipod mini, allt vore fird och fröjd om jag bara kunde föra över musik på ett vettigt sätt. Som det är nu så är jag tvingad till att använda itunes vilket jag förgäves krånglat med i snart 2h utan att få över en låt!

/Marcus som är inte lite irreterad
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag utgår från att du har en PC. iTunes och PC fungerar inte. Det är världens sämsta programvara. Världens sämsta! Jag HATAR iTunes!

Har man en Mac skall det tydligen vara naturligt, men Apple tänkte väl att det är lika bra att alla Windows-användarna skall lära sig ett helt nytt filhanteringssystem.

Fast det gör inget - snart kommer du lära dig att hata din iPod också, efter att batteriet dör efter 8h, den hänger sig och/eller hänger din dator. Ett tips - lär dig hur man resettar din iPod snabbt.

(du måste skapa spellistor och sedan importera låtarna till dessa. Annars går det inte. Sedvanlig drag-n-drop ala Windowsstandard fungerar inte)
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det är inte problemet, det är att få över de jädrans låtarna till podden. HATA itunes. Det har inga som helst funktioner för att föra över filerna till ipodden. Man kanske skulle lägga till alternativet 'För över till ipod' i rullmenyn som kommer när man höger klickar på en låt?

Nu när den ville föra över låtar till ipodn så fick alla inte plats så då ville den skapa en egen lista med låtar som skulle med baserat på vad jag hade makerat. Kanske är smidgare att låta användaren välja?

Finns det något sätt att rensa hela biblioteket? Sen kan jag ju låta bli att lägga in de låtar jag inte vill ha på podden.

/Marcus
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Hur gör du för att få ut låtarna från iTunes till din dator igen, och få dem att fortfarande behålla sina uppgifter.

När de väl är inne i iTunes är de rökta. Jag hade aldrig köpt en iPod själv - nu fick jag den så jag är tacksam - den är bra som portabel hårddisk. Då fungerar den enligt Windowsstandarden, så det är väl anledningen... *mutter*

iTunes
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hmmm.

är det inte bara "dra och släpp"? Markera låtarna du vill föra över och släpp dom på ipod-ikonen... borde vara likadant på Mac och PC-versionerna...

har man mac och en standard-hårdisk-ipod så synkar biblioteken du har på datorn och poden automatiskt när du kopplar in den, och det ska funka likadant på PCn... (ska testa på min lek och spel PC hemma så fort jag orkar)... så fort poden känner att det finns en ny låt på datorn för den över den automatiskt. Vill man inte ha det så går det att stänga av i inställningar.

/Tomas (som jobbar på en Mac och spelar spel på en PC)
 

Sebastian

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
18
Location
Lysekil alternativt Stockholm
Rökta? Inte för mig. Det var precis som att lägga in dem i Winamp bibloteket för mig. Förvisso, allt jag modifierar i iTunes lägg i en iTunes mapp, men det är som vilken mapp som helst.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Ut från iTunes?

Hur man får ut låtarna från iTunes?

De ligger inte i iTunes, programmet bara pekar på mappen på din hårddisk som innehåller dina musikfiler. En mapp du kan öppna precis som vilken mapp som helst. Den brukar heta iTunes Music, och du kan välja att lägga den precis var som helst.

Om du kryssar ur att iTunes ska organisera dina låtar automatiskt, kan du till och med ha dina filer i precis vilka mappar som helst, flera stycken om du så vill, precis som vanligt.

När det gäller iPod, så är det krångligare att plocka låtarna från podden, på grund av kopieringsskyddet.

Men med iTunes, så är det inget hinder. Jag kör iTunes på min egen Mac och min flickväns PC, och på mina föräldrars pc och det funkar smärtfritt, och filerna ligger samlade i en mapp som iTunes pekar på.

Om du vill kan du peka andra mp3-spelare på samma mapp.

/M
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Annan lösning

Släng iPodskiten och köp en Ericsson V800/Z800
(men för guds skull undvik 3)

Med din Ericsson kan du lyssna på musik, och ha en mobiltelefon samtidigt. En sak ist för 2 (iPod och mobil)
Minneskort finns mellan 32mg ochg 1gig så du kan bära med dig enorma mängder mp3 om du vill. Själv har jag bara ett 256 och det räcker lagom för mig, (runt 5 album).

Med den inbyggda USBporten och medföljande sladd flyttar du snabbt låtar bilder och tja allt du vill mellan dator och mobil tack vare den mycket goda windowskopatibla programvaran. helt vanlig "drag and drop" helt enkelt. Inget fuzz, bara användarvänlighet.
Att sen ljudert är mycket bra skadar inte, att man kan lyssna på musik för att sen ringa lite och smsa lite under tiden skadar inte heller. (och min lur klarar lätt 8h lysnade.)


/Magnum, V800
V står för Vodafone men du kan ju välja operatör efter eget tycke och smak)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Hathathat!

De ligger inte i iTunes, programmet bara pekar på mappen på din hårddisk som innehåller dina musikfiler.

Jo, men iTunes i kombo med iPod byter namn på mp3-filerna och lägger dem i slumpvisa underkataloger på iPoden, vilket gör att jag inte kan få ut filerna från disken utan att jag måste installera iTunes på värddatorn (okay, det går att via explorer hitta filerna, men de har nya slumpmässiga nonsensnamn, så det är inte praktiskt alternativ att göra så).

Jag hävdar att iTunes och iPoden gör mecklandet för en PC/Windows-användare löjligt svårt. Om jag jämför med mina andra MP3-spelare så följer de Windowsstandarden för filhantering och det krävs vanligen ett dra-släpp så är man klar (åt båda hållen).

Året är 2005 och plug-n-play är fortfarande en dröm...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Läs manualen & FAQ'en?

Det är ju hur lätt som helst att föra över filer mellan dator, iTunes och iPod oberoende av operativsystem.

Det enda krångliga är att installera iPoden till Windows vilket kräver en installation plus reboot för varje USB-port du vill använda iPoden på. (Vilket för mig är helt sanslöst att det krävs en ny installation av mjukvaran bara för att man kopplar in på USB-port 1 istället för 2, 3 eller 4 .. )

Sedan när du startar om datorn och öppnar iTunes så visar sig din iPod i vänster kolumn tillsammans med dina spellistor och annat du har skapat. Sedan går du in i ditt bibliotek, markerar filer, drar dem över till iPoden och voilá - du har nu fått dina låtar överförda till iPoden. Dra över dina skapade spellistor så har dem även dem på din iPod.

Sedan är det bästa att helt enkelt stänga av att iTunes självt skall organisera din musiksamling då det är bundet till att förstöra den ordning du vill ha. Det är min största buffel jag har med iTunes - dess oförmåga att sortera på ett bra sätt.

Som Arfert och Seter skriver, det funkar felfritt och smidigt. Det enda som inte verkar fungera är det som Behrmann efterfrågar i att man skall kunna dra och släppa musikfilerna på filnivå utanför iTunes.

<pre>yBook:/Volumes/Yyrkoons iPod/iPod_Control yyrkoon$ ls Music/F22/
AMZN.mp3 FCXR.mp3 GJCY.m4a KNZI.mp3 PBSE.mp3 SCJP.mp3 WJQO.mp3 YVVS.mp3
AOZO.mp3 FECM.mp3 HHQL.mp3 KRDL.mp3 PEFL.mp3 SSDU.mp3 WWPM.mp3
APEV.mp3 FEQJ.mp3 IJSO.mp3 LFBF.mp3 QTPE.mp3 SWNM.mp3 XCHJ.mp3
DRYB.mp3 FFXK.mp3 IMSM.mp3 LIES.mp3 RBIL.mp3 TMBP.mp3 XIJL.mp3
EIKI.mp3 FZXG.mp3 IPFR.mp3 LPYI.mp3 RGOC.m4a UPOG.mp3 XLLT.mp3
ETJU.mp3 GICQ.mp3 IQNO.mp3 OMRB.mp3 SAAT.mp3 VCGC.mp3 XVJB.m4a</pre>



Det är lite svårt tolka vilket av alla album jag har på min iPod ja.. 13.25GB med musik på iPoden, ett album av 49 listades ovan. Vilket? :gremtongue:

Om man vill ha dra och släpp-hanteringen får man ta till iTunes, då funkar det precis som förväntat. Dessutom kan man enkelt bestämma vart filerna skall ligga beroende på vilken spellista man drar dem till. Personligen har jag tre olika musikkataloger på tre olika datorer och alla visas samtidigt i mitt iTunes.

Nu när de implementerat stöd för podcasts och radio i iTunes är jag nästan nöjd med iTunes som helhet, även om jag saknar enkelheten i WinAmp. Glöm inte att Apple är känt för att ta beslut som minskar ned användarens påverkan över sina filer för att strömlinjeforma systemet och minska användarfelen. Vilket sorteringsfunktionen är en tydlig del av.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Det är precis det som är problemt. Att den vill synka liberiet och ipodden. Eftersom jag har en ipod mini 4gb så får inte hela min musik samling plats på den. Då vill itunes själv välja ut vilka låtar av alla mina som ska hamna på podden. Det vill jag inte riktigt gå med på.

Nu har jag löst det så att jag bara lagt in låtar som jag vill ha på podden i liberiet. Så nu håller den på att lägga in de i podden.

Vad jag saknar mer är fler databasverktyg. T.ex. så flyttade jag lite musik och då hittade itunes självklart inte de låtarna. Då ville jag ha möjligheten att bara visa de låtar som har detta lilla varningsmärke brevid sig som säger att de inte hittas. Men det saknades stöd för det.'

Drag och släpp från biblioteket till ipodikonen fungerar inte för mig.

/Marcus kuriosa: Hälften av all musik på podden är i dagsläget Pink Floyd och hyllningar. Kan vi ana ett mönster?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Stäng av det då?

Det är precis det som är problemt. Att den vill synka liberiet och ipodden. Eftersom jag har en ipod mini 4gb så får inte hela min musik samling plats på den. Då vill itunes själv välja ut vilka låtar av alla mina som ska hamna på podden. Det vill jag inte riktigt gå med på.
Öh. Stäng av det då? Jag ser inte problemet då det är ett val du kan ställa in i iTunes.

Vad jag saknar mer är fler databasverktyg. T.ex. så flyttade jag lite musik och då hittade itunes självklart inte de låtarna. Då ville jag ha möjligheten att bara visa de låtar som har detta lilla varningsmärke brevid sig som säger att de inte hittas. Men det saknades stöd för det.'

Drag och släpp från biblioteket till ipodikonen fungerar inte för mig.
Det finns plugins som visar dessa filer. Eller tar bort dem ur biblioteket i iTunes. Eller som plockar bort dem från hårddisken. Med mera. Använd google för att hitta.

Det sista förstår jag inte däremot, då det är en inbyggd sak i iTunes. Det är så man primärt skall föra över musiken nämligen..
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Annan lösning

Minneskort finns mellan 32mg ochg 1gig så du kan bära med dig enorma mängder mp3 om du vill. Själv har jag bara ett 256 och det räcker lagom för mig, (runt 5 album).
Om vi nu snackar riktiga iPod (eller iPod Mini för den delen) utgår jag ifrån att användarna anser att 5Gb+ behövs för Mp3. Jag kan inte på något sätt se 1Gb som en "enorm mängd" Mp3. Jag har 28 Gb MP3, och lyssnar regelbundet på säkert 20 av dem. Min iRiver (en iPod-killer för övrigt, bättre på alla sätt) på 20 Gb räcker inte - jag vill ha minst det dubbla. Jag skulle få spasmer av så lite som 256 i minne - det lyssnar man ju klart på en dag.

Telefoner i all ära, men de saknar lagringsutrymme för att hantera multimedia på allvar. Ett 1Gb-minneskort är inte särskilt billigt heller. Men om något år kanske tillverkarna fattar vinken...

/RipperDoc
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
iTunes plus iPod

Ja, iTunes plus iPod är ju en annan sak än bara iTunes. Bara iTunes är inge krångligt, men om man ska hålla på med iPod och sånt blir det krångligare.

Vet inte vilka tredjepartsprogram för sånt som finns på Windows, vet bara att det finns en uppsjö sådana på Mac, som hjälper till med det problemet.

/M
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
winamp

det finns ett plugin till winamp, har inte testat det själv men det skall tydligen funka bra, både en jävla massa downloads och rätt bra rating :gremsmile:

polarn gillar den iaf
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Annan lösning

själv har jag en 60 GB iPod (och en shuffel på en gig som jag använder både som USB-minne och för att ha som oöm extraspelare för att lyssna på tillfälliga favoriter...) och en gig räcker ju ingenstans egentligen om man har en rejäl skivsamling...

en annan sak jag upptäkt är att poden är tokbra för talböcker, har säkert 20 gig av enbart sånt... perfekt för oss som sitter mycket på t-banan och bussen. (gäller ju alla hårddiskspelare med kapacitet)

...eftersom jag huvudsakligen är macanvändare (utom när jag spelar spel) och inte har några behov av radio, diktafon och liknade utan vill ha en ren musikmaskin så funkar ipden bäst för mig... och så är den klart snyggast också. Och så blir det ju inte sämre av att det finns så mycket extrautrustning till den.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
OSX Tiger

Vi satt och meckade med det där under Inslaget (träff för Sverokaktiva) och fipplade lite med min iPod (mini, men det kvittar). Faktum är att med en kommandotolk så går det utmärkt att luska ut vilka låtar som är vilka via ID-taggarna(förutsatt att sådana finns) och genom en skitlång kodrad som jag inte minns lyckades en kille från Drift extrahera precis de låtar han ville ha från min pod utan iTunes. Tror det var nåt unixigt eller så som kördes som "text-OS".

Det borde gå via någon DOS-emulator eller liknande, det var rätt ordinära kommandon och växlar som kördes, och DOS kan ju faktiskt en hel del som Windoze Exploder inte pallar. Luska lite vettja, det kan ju vara värt besväret.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: OSX Tiger

Skillnaden är att MacOS numer är ett Unix-system med glassigt grafiskt skal och som alla Unix-system försedd med en uppsjö kommandotolkar med vilka man kan göra i stort sett allt man kan göra med det grafiska gränssnittet och lite till.

Windows, däremot, har aldrig haft någon kommandotolk värd namnet.

Dewil
 
Top