NYHET ArcDream gör The Black Company

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Första tre är ju fruktansvärt bra skit! Sen dalar det lite. Men första tre, oj jävlar!

Har väl funnits en d20-grej om Black Company som jag faktiskt tänkt införskaffa någon gång, blir intressant att se vad de gör med det! Skulle jag köra något utifrån det idag hade det nog helt klart fått bli Burning Wheel.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Många på nätet verkar hypade över detta, har aldrig hört om The black Company förut vad är USPen? 🙂
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Många på nätet verkar hypade över detta, har aldrig hört om The black Company förut vad är USPen? 🙂
Man följer legosoldatförbandet The Black Company, de anlitas i första boken av en sida i en kamp som, när man börjar läsa bakgrunden, känns lite som att jämtland skulle bli anlitade av sojet för att fighta usa, otroligt kraftfulla och otäcka styrkor som tampas med varandra och förbandet dras allt mer in i skiten och som läsare förstår man rätt snabbt att bägge sidorna är ungefär precis lika vidriga.... För mig är det nog en av de få böckerna jag läst där jag ständigt kände att vad som helst kommer kunna hända och jag var på riktigt oroad över de karaktärer jag brydde mig oms situation, kändes otroligt osäkert och genuint farligt. Första tre hör till bland det bästa jag läst alla kategorier.

Band of Blades som är ett hack av Blades in the Dark är ju ett spel som typ snor precis allt från Black Company utan att ens fila bort serienummer, kanske att de spottar lite på serienumren och hoppas man inte ser det när solen skiner och spottet glänser lite. :)

Är förhållandevis sval kring peppen dock, det är lite för mycket babbel om världen och storyn i böckerna för att jag tror det här ska bli riktigt bra och risken att det bara blir ett "spela äventyr när ni får följa the black company på sin metaplot/kampanj" tycker jag känns rätt hög.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
158
Är förhållandevis sval kring peppen dock, det är lite för mycket babbel om världen och storyn i böckerna för att jag tror det här ska bli riktigt bra och risken att det bara blir ett "spela äventyr när ni får följa the black company på sin metaplot/kampanj" tycker jag känns rätt hög.
Min pepp bygger helt på att det är Shane Ivey och Dennis Detwiller som håller i det.
Delta Green är, vissa av sina brister till trots, ett helt fantastiskt rollspel. Vad denna duo gör med riktigt smutsig mörk fantasy kan bli oerhört spännande.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Många på nätet verkar hypade över detta, har aldrig hört om The black Company förut vad är USPen? 🙂
Det är serien som uppfann Grimdark Fantasy. Fullständigt banbrytande 1984, mindre säker på hur relevant den är idag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det är serien som uppfann Grimdark Fantasy. Fullständigt banbrytande 1984, mindre säker på hur relevant den är idag.
Läste om dem för sex sju år sen, fortfarande svinbra. Men skulle säga att det stora inte alls är grimdark, och som så mycket annat som kommit senare som bara är pasticher på pasticher så tycker jag det förtar lite av varför de är så jävla bra än idag. Viktiga här är perspektivet från soldaten mitt i skiten, att det är demoniska motståndare, att magi finns och är helt overkligt mäktig och farlig, är lite som att bara ta en soldat och fråga sig vad kan denna enskilda, eller ens den här gruppen göra mot ett bombanfall? Mot ett gäng pansarvagnar? Mot en atombomb? Osv. Har mycket mer att göra med ex. David Drakes militära SF än med någon senare fantasy skulle jag säga.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Det är serien som uppfann Grimdark Fantasy. Fullständigt banbrytande 1984, mindre säker på hur relevant den är idag.
Läste den 2013 och blev helt begeistrad… Fortfarande en favorit. Finns fascinerande scener i boken där livets nycker verkligen fångas. Exempelvis, oavsett hur mäktig person så kan alltid en kniv avsluta allt på ett ögonblick.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Exempelvis, oavsett hur mäktig person så kan alltid en kniv avsluta allt på ett ögonblick.
För att citera Vlad Taltos (hos Stephen Brust): “No matter how subtle the wizard, a knife between the shoulder blades will seriously cramp his style.”
 
Top