Nekromanti Arcaria till Fantasy! ???

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Är det en bra idé? Att släppa en variant av Arcaria (Sagas spelvärld) som bok till Fantasy! ?

Och i så fall, finns det intresse?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert said:
Är det en bra idé? Att släppa en variant av Arcaria (Sagas spelvärld) som bok till Fantasy! ?

Och i så fall, finns det intresse?
Jag vill ha en sån bok. Då skulle det finnas en risk att jag skulle spela Saga till slut.

Speciellt om det dessutom fanns bra äventyr.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag vet inte, när jag läser Saga och Fantasy! får jag skilda intryck av hur settingen är. Sagas spelvärld tycker jag är mer Ivanhoe, Hârn, Kardien från Ereb Altor och ordentliga mustascher. Fantasy! tycker jag är mer... stenöknar, storvisirer, Conan och laissez-faire. Det känns som de inte borde gå hand i hand alls. Men det kanske är något jag är ensam om, å andra sidan.


Storuggla, hållare av tenn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag vet inte... när jag skriver till Fantasy! så blir det som du beskriver... men när andra gör det DoD tidigt åttiotal. och båda är rätt.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Som jag ser Fantasy! (med ett huvud kraftigt influerat av sent 70-tals Dungeon and Dragons) så tycker jag att det passar utmärkt. Tror inte att det finns en värld som det "inte passar" i. Regler är regler och man för in det man vill ha.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,671
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv men jag skulle vara mycket mer intresserad av en sword & sorcery / science fantasy värld (hexkarta med encounters, nån stad, diverse dungeons) gärna inspirerad av Moorcock, Heavy Metal och spejsiga skivomslag från 70-talet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är så det blir när jag skriver normalt äventyr till Fantasy. Skriver en sån grej nu.

Men det finns många som gillar gamla Drakar-stuket eller Culture Gaming a la Saga. Och Fantasy! är för alla smaker. Inte för en speciell värld.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Do it! Jag har aldrig lyckats få tummen ur att faktiskt spela Saga, även om det finns två ex av spelet i mitt hem, så jag är positiv.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Jag skulle inte vilja se det som första bok, för det känns lite sådär kommersiell cash in utan ansträngning (det är negativt i min bok). Jag skulle hellre vilja se en helt annan värld först, lite som Storuggla och Terje beskriver det. Sen därefter skulle jag inte reagera negativt på en Arcaria-modul, för då har man redan fått känslan av att Fantasy! är något eget, inte bara Saga Take Two (vilket det så klart inte är). Mina två ören, gör vad du vill med dem. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Jag skulle inte vilja se det som första bok, för det känns lite sådär kommersiell cash in utan ansträngning (det är negativt i min bok). Jag skulle hellre vilja se en helt annan värld först, lite som Storuggla och Terje beskriver det. Sen därefter skulle jag inte reagera negativt på en Arcaria-modul, för då har man redan fått känslan av att Fantasy! är något eget, inte bara Saga Take Two (vilket det så klart inte är). Mina två ören, gör vad du vill med dem. :gremsmile:
Det blir flera produkter innan Arcaria kan komma ifråga.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Det låter bra tycker jag. Förhoppningsvis är någon av dem också en världsbok! :gremsmile:
 

Nicolas

Veteran
Joined
8 May 2012
Messages
21
Location
Stockholm
Jag tycker att det räcker med att bara beskriva ett litet område i en världsbok, möjligtvis utgå från Arcaria men Fantasy! inbjuder verkligen till att både spelare och SL utforskar världen tillsammans... :gremsmile:
Skulle då hellre se en Monsterbok och Färdiga äventyr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Monsterboken och äventyr kommer absolut före... Arcariaboken är mer en service till trogna Saga-spelare... och jag vill inte släppa den spelvärden. Den tillhör de bättre för de som gillar culture gaming.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
apropå monsterboken finns det fortfarande tid för att lämna in några förslag?
 

Nicolas

Veteran
Joined
8 May 2012
Messages
21
Location
Stockholm
Arfert said:
Monsterboken och äventyr kommer absolut före... Arcariaboken är mer en service till trogna Saga-spelare... och jag vill inte släppa den spelvärden. Den tillhör de bättre för de som gillar culture gaming.
Jag gillar Arcaria, äger men har inte spelat Saga än. Köper med jämna mellanrum på mig Rollspel som jag sedan inte spelar, tycker nog att Saga tillhör de bättre och jag ser fram emot Saga 2 0. Så kanske kunde du släppa Saga 2.0 och sedan Arcaria som en världsbok med både Saga och Fantasy! data i?
 
Top