DoD Arcana DoD23 - Efterlysning av alla gamla hemmagjorda besvärjelser till DoD!

MattiasS

Warrior
Joined
9 Jul 2004
Messages
209
Location
Göteborg
Hejsan! Jag efterlyser alla de besvärjelser till Drakar och Demoner som en uppsjö av skapare en gång i tiden lade ut på nätet eller i hyllan men nu försvunnit i tidens dimmor!
Jag leder ett projekt till DoD23 kallat Arcana på Dragonbane Discord där vi skriver och återskapar all gammal magi, men det finns plats för nya (gamla) skapelser också såklart!
Arcana project files - Gdrive
Projektet är internationellt och tänker släppa ett PDF häfte (gratis) först på Engelska och sedan översätta till Svenska. Sedan med jämna mellanrum revidera och uppdatera.
Du behöver så klart inte översätta till engelska om du inte vill, det fixar vi (Men kul om du kan!)
Om du har magiskolor, besvärjelser och annat magiskt som du eller någon du känner en gång skapade till DoD när tiden begav sig så ta chansen och se till att en ny genaration spelare kan dra nytta av den skapelseglädjen!
Kontakta mig här eller på discord, där har vi ett forum dedikerat till varje magiskola.
Animism, Elementalism, Mentalism, Illusionism, Harmonism, Necromancy, Roarcraft, Witchcraft, Sorcery, Symbolism, Astralmancy and General Magic so far!
Projektet handlar dock inte om ha mest besvärjelser utan att ha relevanta besvärjelser som fyller en niche.
Prel deadline för en första version är 15 Sep. Sedan några veckors jobb och sen release.

Mvh / Mattias
ArcanaMagicCoverAd1 copy.jpg
 
Last edited:
Hm. Representerar dessa några äldre skolor ur DoDs historia? Spiritism?
Till viss del. Witchcraft är Häxkonst(Men den kommer att gås igenom mkt), Sorcery är mkt Demonologi och Astralmancy helt nytt. Johan lade in en del spiritism i Sorcery skolan. Men inget är hugget i sten, hur vi delar upp eller slår ihop kommer att stötas och blötas
 
Om det skall ha en nostalgisk ådra så får det gärna knyta an till de äldre namnen. Men oavsett så kommer detta helt klart uppskattas :)
Jag tror nog de flesta kommer att känna igen sig!
Min egen inställning till nostalgin är rätt pragmatiskt, det är trevligt om vi kan få med en del av den känslan, men det viktigaste är trots allt fungerande skolor för alla nya spelare av Dod.
Det var ju ett ganska vilt smörgåsbord av besvärjelser till slut '93 och allt var ju inte så genomtänkt. Låt oss inspireras av det roligaste!
 
Eftersom projektet blir internationellt så blir det nog en blandning av nostalgi och nyskapande (då den internationella gruppen inte har DoD-arvet luta sig på).
 
Projektet handlar dock inte om ha mest besvärjelser utan att ha relevanta besvärjelser som fyller en niche.
Besvärjelser som jag saknar i de flesta världar (vet inte hur det ser ut i nuvarande versionen av DoD) är sådana som är praktiska i vardagslivet. Som att: kyla ner ett rum så det kan användas som kylskåp; hitta bästa stället att gräva en brun; få en brasa att inte gå ut trots dåligt väder; hitta bortsprungna djur/folk; få vatten att koka; driva ut/ha ihjäl skadedjur från ett rum/hus; driva ut onda andar; skydd mot onda andar.

Historiskt så ska en grej vissa magiker kunnat göra (eller påstått sig kunna i en bluff för att lura folk på pengar) varit att hitta gömda skatter.
 
Tända+Värme/Kyla är trolleritrick för Elementalister.
Laga Mat ett dylikt för Animister.
Varseblivning, en besvärjelse för Mentalister.

Så hyfsat bra täckning i basutbudet. Skadedjuren kanske kreativt skulle kunna täckas upp av Vindputs (bra mot svärmar).
 
Gamla grejer, sa ni? Ok, här är lite hembyggen till Mörkermagi från 90-talet. Inknackade på en utrangerad 286a med ett Model M-tangentbord, rentav. Tonåriga zonk lät orch-shamaner ha dessa i sin besvärjelselista.

4 Tandsplittring (F, K)
Mörkermagi
S rutor
Omedelbar

Denna besvärjelse splittrar en av offrets tänder per effektgrad. Detta gör synnerligen ont, så offret får halverad CL på alla färdighetsslag tills han lyckas övervinna 10 med sin FYS på motståndstabellen, dock minst en SR. En förlorad tand kan återställas med Regenerera.

5 Fingerknäckning (F, K)
Mörkermagi
S rutor
Omedelbar

Besvärjelsen kan riktas mot alla varelser med fingrar som kan knäckas (överraskning!). Om offret förhäxas knäcks valfritt finger. Det knäckta fingret kan sedan inte användas tills det läkts (eller helas). Naturlig läkning kan medföra komplikationer med dåtidens dåliga läkekonst (fingret blir lamt/styvt etc).

11 Benknäckning (F)
Mörkermagi
S/2 rutor
Omedelbar

Denna besvärjelse knäcker ett eller flera ben på offret. Ju större och starkare ben, desto högre effektgrad krävs. Om man dubblar effektgraden splittras benet. En Hela med samma effektgrad återställer benet. Knäckta ben kan läkas naturligt, splittrade måste amputeras. Effektivt mot odöda skelett.

Fot-, hand-, revben och nyckelben E1
Underarmsben, skenben, käkben E2
Överarmsben E3
Lårben E4
Ryggrad, bäcken, skallben E5
Totalt E10


15 Blodström (F)
Mörkermagi
Sx2 rutor
Omedelbar

Besvärjelsen låter en stor ström ( typ 5-10 m3.) av blod och mindre likdelar träffa någon/några inom räckvidden. Blodet formar en stråle med diameter 1.5 m. Varje offer måste övervinna 35 med sin STO eller kastas omkull, och får därefter slå ett slag med +10 på skräcktabellen. Tidigare erfarenhet av besvärjelsen eller vana att se blod kan ge upp till -5 på skräcktabellen. Extra effektgrader kan antingen öka diamatern med 1.5 m eller öka STO-motst. alt. skräckt. med 5.
 
Gamla grejer, sa ni? Ok, här är lite hembyggen till Mörkermagi från 90-talet. Inknackade på en utrangerad 286a med ett Model M-tangentbord, rentav. Tonåriga zonk lät orch-shamaner ha dessa i sin besvärjelselista.

4 Tandsplittring (F, K)
Mörkermagi
S rutor
Omedelbar

Denna besvärjelse splittrar en av offrets tänder per effektgrad. Detta gör synnerligen ont, så offret får halverad CL på alla färdighetsslag tills han lyckas övervinna 10 med sin FYS på motståndstabellen, dock minst en SR. En förlorad tand kan återställas med Regenerera.

5 Fingerknäckning (F, K)
Mörkermagi
S rutor
Omedelbar

Besvärjelsen kan riktas mot alla varelser med fingrar som kan knäckas (överraskning!). Om offret förhäxas knäcks valfritt finger. Det knäckta fingret kan sedan inte användas tills det läkts (eller helas). Naturlig läkning kan medföra komplikationer med dåtidens dåliga läkekonst (fingret blir lamt/styvt etc).

11 Benknäckning (F)
Mörkermagi
S/2 rutor
Omedelbar

Denna besvärjelse knäcker ett eller flera ben på offret. Ju större och starkare ben, desto högre effektgrad krävs. Om man dubblar effektgraden splittras benet. En Hela med samma effektgrad återställer benet. Knäckta ben kan läkas naturligt, splittrade måste amputeras. Effektivt mot odöda skelett.

Fot-, hand-, revben och nyckelben E1
Underarmsben, skenben, käkben E2
Överarmsben E3
Lårben E4
Ryggrad, bäcken, skallben E5
Totalt E10


15 Blodström (F)
Mörkermagi
Sx2 rutor
Omedelbar

Besvärjelsen låter en stor ström ( typ 5-10 m3.) av blod och mindre likdelar träffa någon/några inom räckvidden. Blodet formar en stråle med diameter 1.5 m. Varje offer måste övervinna 35 med sin STO eller kastas omkull, och får därefter slå ett slag med +10 på skräcktabellen. Tidigare erfarenhet av besvärjelsen eller vana att se blod kan ge upp till -5 på skräcktabellen. Extra effektgrader kan antingen öka diamatern med 1.5 m eller öka STO-motst. alt. skräckt. med 5.
So balanserat och sansat ;) ! Love it, motsvarar verkligen andan i mångas ögon!
 
Back
Top