Nekromanti Arbetsnamn: Ragnarök

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Håller på med riktlinjerna för ett efter katastrofen rollspel. Historien kommer att anknyta till nordiska mytologins s.k. fimbulvinter och mänsklighetens förändring.

Då är frågan: Vad kan orsaka en sådan kyla (och ska kylan inleda som i mytologin, eller skall det bli en effekt av katastrofen)?

Just nu har jag två alternativ:
Kärnkraftolycka/krig (not: blir lite likt Mutant antagligen, men går att förändra många delar)
Meteoritnedslag

// Matt Evans
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Arbetsnamn: Ragnars rök

"Just nu har jag två alternativ:
Kärnkraftolycka/krig (not: blir lite likt Mutant antagligen, men går att förändra många delar)
Meteoritnedslag"


Du skulle ju kunna låta det vara uppe för tolkning, alltså så att befolkningen inte vet vad som har hänt. De har varit upptagna med att överleva och har inte kunnat ägna sig åt lyxen att försöka reda ut vad som skett i det förflutna.

På så vis kan det bli en metaplot i spelet. Allteftersom man spelar äventyr och kommer längre och längre i spelet, så utvecklas världen och man kan fylla i med pusselbit efter pusselbit tills sanningen plötsligt uppenbarar sig (och då kan det visa sig ha varit något oväntat och chockerande som hänt!).

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Då är frågan: Vad kan orsaka en sådan kyla (och ska kylan inleda som i mytologin, eller skall det bli en effekt av katastrofen)?
Den teknologiska utvecklingen gör bättre kylteknik möjlig och någon glömmer att stänga kylskåpsdörren.

Förbipasserande himlakropp flyttar ut jorden i längre omloppsbana.

Det uppstår monopol på termometertillverkarsidan. Av misstag görs en felkalibrering så att alla termometrar visar för låg temperatur. Massuggesion gör resten.

Månen träffas av nymdskräp och blir ett stoftmoln.

Militanta miljövänner släpper ut kopiösa mängder ozon som blockerar massor av solstrålning.

Naturlig istid.

Ökad användning av solenergi (en minskning av infallande solenergi med 1% innebär en ny istid).

Geologiska händelser ändrar havsbottnens kontur och därmed havsströmmarna. Klimatet ändras.

Alla kineser hoppar i takt. Jorden puttas ur sin bana.

Solen svalnar/slocknar.

Någon katastrof gör de varma områdena obeboeliga.

Det första försöket med fusionsdriven aircondition går för bra.

Isbergen är sura för Titanics lömska ramning och vill ge igen.

Skogsavverkning påverkar fuktigheten i luften och därmed molnmängden. Mer värme reflekteras ut och jorden svalnar.

Gud läser Illusionerad vetenskap och bestämmer sig för att driva med mänskligheten.

All of the above, samtidigt.

Det var väl inte så svårt?
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Jo, om det ändå ska vara lite inspirerat av nordisk mytologi kan det ju vara något i stil med att fenrisulven(?)
har ätit upp solen, eller nåt i den stilen.
Nu e inte jag någon expert i nordisk mytologi, så om jag gör bort mig fullständigt så får ni ursäkta. Men jag vill minnas en film som hade typ det temat, eller? :gremcrazy:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
zRe: Arbetsnamn: Ragnarök

"Håller på med riktlinjerna för ett efter katastrofen rollspel. Historien kommer att anknyta till nordiska mytologins s.k. fimbulvinter och mänsklighetens förändring."

[oseriöst] Men äsch! Varför måste alla sno mina bra idéer innan jag hinner realisera dem själv? :gremwink: [/oseriöst]

Mer seriöst: jag har en idé om ett "under katastrofen"-rollspel när isen har börjat plöja fram över Europa, Asien och Amerika, som huvudsakligen handlar om civilisationens kollaps. Det är alltså inte efter katastrofen, utan under den. Jag har dock inte ett lika mytologiskt namn, utan nöjer mig kort med namnet "IS".

Fast jag lär aldrig ens hinna börja på den, så om du hinner få ditt spel klar så blir jag bara glad. Då slipper jag skriva det. :gremwink:

"Vad kan orsaka en sådan kyla (och ska kylan inleda som i mytologin, eller skall det bli en effekt av katastrofen)?"

Den idé som jag har är något paradoxal: växthuseffekten. Den globala uppvärmningen leder till massor med fukt i atmosfären, vilket gör vädret mer extremt och nederbörden mer massiv. Sedan händer två saker mer eller mindre samtidigt. Först ger sig Ross-shelfen ut i Stilla havet och bryter därmed den kalla havsströmmen runt om Antarktis så att mängder med kall luft väller ut under den varma fuktiga luften på södra halvklotet. Något år senare spricker istäcket Grönland upp, och en jättestor underisisk sötvattensjö med nära nog nollgradigt vatten, orsakad av ökad issmältning på Grönland, strömmar ut i Nordatlanten och stänger mer eller mindre av saltvattenpumparna som driver Golfströmmen, vilket sänker temperaturen i Nordeuropa till det Alaska-aktiga klimat som det borde ha med tanke på breddgraden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Naturlig istid

Det är ju trots allt så att det förekommer naturlig istid. Tror att troberg nämnde det också. Sätt helt enkelt spelet någon gång 10,000 år in i framtiden eller när nu nästa istid står på schemat, alternativt under den förra istiden.

Båda har sina för- och nackdelar.

Framtid: Cool teknologi utan att tumma på trovärdigheten. Massor med människor (miljarder) att avliva i bakgrundshandlingen. Problemet är däremot: varför har folk helt enkelt inte lämnat planeten?

Forntid: Massivt material att basera det på. Intriger mellan stammar, sabeltandade tigrar och andra härligheter antingen helt eller delvis baserad på verklig historia. Du har dessutom ganska stora friheter, eftersom all civilisation utvecklats efter denna epok - så vem kan egentligen bevisa att det var på det ena eller andra sättet? Och om man tror på vad Dänichen säger så kan det egentligen finnas precis vad som helst under den här tiden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Arbetsnamn: Arbetsnamn: Ranganrök

Möjliga saker som kan åstadkomma kyla.

Växthuseffekt
Jo, ärligt. Det finns teorier som gör gällande att växthuseffekten skulle kunna ge upphov till en ny istid genom att mickla med växthuseffekten

Atomvinter
Ett kärnvapenkrig eller meteoritnedslag skulle kunna ge upphov till en köldkänpp genom att sprida stoft i atmosfären. Moderna forskare anser dock inte detta som ett sannolikt scenario när det gäller kärnvapen.

Geologisk katastrof
Tja, en lång serie vulkanutbrott skulle nog kunna få samma effekt som ett meteoritnedslag.

Självförvållad geologisk katastrof
2078 utförde Pentagon ett experiment som syftade till att nyttja vulkanism som ett vapen. Tyvärr gick något snett, experimentet löpte amok och alla vulkaner på jroden fick utbrott samtidigt.

Magi!!!
2010 trädde vi in i Vattumannens tidsålder, vilket gjorde att dörren öppnades för vinterälvorna från Dolda Dimensionen att invadera vår verklighet.

Öhh, vänta.. du ville ha fornnordiskt stuk va?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Arbetsnamn: Arbetsnamn: Ranganrök

Ett kärnvapenkrig eller meteoritnedslag skulle kunna ge upphov till en köldkänpp genom att sprida stoft i atmosfären. Moderna forskare anser dock inte detta som ett sannolikt scenario när det gäller kärnvapen.

Nja. Moderna forskare anser att det inte är lika omfattande som folk trodde för en massa år sedan - det är fortfarande högst sannolikt.

Men begreppet atomvinter är egentligen ganska missvisande. Att medeltemperaturen sänks på grund av solförmörkelse medelst radioaktivt stoff i atmosfären - visst. Men detta fenomen varar nog inte ens i ett år. Begreppet atomvinter beskriver också de mer faktiska problem med försurning, förgiftning och så vidare som leder till de riktigt stora problemen. Och dessutom gör den beboeliga ytan mindre. Radioaktivt damm kan dessuom finnas kvar under en oöverskådlig tid, så här är det riktiga problemet.

Finns en väldigt intressant BBC film i två delar som beskriver atomvintrar. Den första är en spelfilm (Threads), som jag tror vissa gymnasieskolor kan ha liggande. Den handlar om en vanlig familj som bor i någon menlös Brittisk stad som attackeras av kärnvapen, och vad som sedan händer. Både med samhället i stort och med huvudkaraktärerna.

Den andra delen är en dokumentär om atomvintrar, som tar upp flera olika forskningsrön och dylikt som var högaktuellt under början av 80-talet.

Så, jag rekommenderar alla som vill ha med postapokalypser att göra att se dessa filmer. Trots att de är rätt gamla och har lagom taffliga effekter.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Naturlig istid

Har för mig att jag såg något om att istider kan komma ganska fort, dvs att det handlade om 1000 år och inte 10.000 år. Isåfall kan man lägga det någon gång runt 3000. Problemet med istid är dock att det går så fort så folk hinnerutrymma området. Det blir inte den rätta katastrofstämmningen.

Läste för den delen en gång en intressant serie som hade bakgrunden att månen hade råkat ut för någon katastrof som splittrade den i smågrus. Samtidigt fick detta jordens rotation att stanna av vilket fick ena halvan att bli is kall och mörk och den andra solhet och tor. Människorna fick överleva på gränsen mellan de två.
Ett roligt alternativ kan vara att bara sakta ner jordens rotation till ett varv runt sin egen axel per 10 år eller något vilket kommer tvinga befolkningen att antingen fly framför den analkande vintern i ständig halvskugga eller lära sig överleva årslånga vinter och torrtids perioder.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Jo, Fenrisulven har ätit upp solen. Eller ja, någonting har gjort det, i alla fall. Säg att aliens helt enkelt satt upp en platta för att skymma solen / forskarna gör det för att få mer solenergi och Något går fel (tm). Beroende på samhälle skulle du få lite olika reaktioner. Vädret skulle bugga ur fullständigt.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Jo, om det ändå ska vara lite inspirerat av nordisk mytologi kan det ju vara något i stil med att fenrisulven(?)

njae.. enligt nordisk mytologi var det inte exakt fenrisulven.. det var två andra vargar (vars namn har flytt min hjärna totalt)... en åt upp solen och en åt upp månen, under ragnarök.
fenrisulven var en av lokes avkommor.. gudarna band honom (i underjorden?) med ett rep som dvärgarna tillverkat (bland annat från kvinnoskägg tror jag). guden tyr offrade en hand när de skulle binda ulven. hopps. kom visst ifrån ämnet lite där...

Nu e inte jag någon expert i nordisk mytologi, så om jag gör bort mig fullständigt så får ni ursäkta. Men jag vill minnas en film som hade typ det temat, eller?

tjo.. filmen "Erik Viking" som fyran visade för lite sen handlar just om det. :gremwink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Ordentlig vulkanisk aktivitet kan också sänka temperaturen märkbart, då atmosfären fylls av stoft.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
D'oh! Just det ja! De hette Skåll och Hate. Den ena tog solen, den andra månen, om jag minns rätt.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Arbetsnamn: Ragnars rök

Du skulle ju kunna låta det vara uppe för tolkning, alltså så att befolkningen inte vet vad som har hänt. De har varit upptagna med att överleva och har inte kunnat ägna sig åt lyxen att försöka reda ut vad som skett i det förflutna.


Risings förslag låter som en bra idé, om än jobbig att få till på ett bra sätt (så att det inte verkar som om förklaringen skippats pga lathet eller dylikt).
 
Top