Nekromanti Arbetsflöde för att skapa en hexcrawl

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag vet hur jag skriver content.
Jag kan fixa en karta.

Men jag har upptäckt att jag har jättesvårt att hitta ett bra arbetsflöde för att pussla ihop dessa två saker till en hexcrawl.

Hittills har jag försökt:
1. Fylla ruta för ruta, från början av sin lista. Metodiskt och lättöverskådligt, men katastrof vid en större karta. Skapar också problem om man associerar fram posterna: liknande encounters riskerar att hamna väldigt nära varandra.
2. Fylla ruta för ruta, lista i slumpmässig ordning. Ungefär som ovan minus likhet-problemet, men skapar istället problemet att det är lätt att missa poster som hänvisar till varandra.
2. Slumpa fram koordinater för varje post. Att generera numren går jättefort, men många poster måste flyttas manuellt (för att undvika ett strand-encounter på ett berg, till exempel). Dessutom tar det lång tid att markera på min SL:karta att "här finns det content".
3. Slumpa fram koordinater för varje post inom ett avgränsat område. Bättre kontroll än den helt slumpmässiga metoden, men det tar mer tid att generera numren. Det tar lika lång tid att markera dem på min SL-karta.
4. Placera ut dem godtyckligt. Egentligen tidseffektivt, men inbjuder till alldeles för mycket analysis-paralysis. "vore det inte bättre tre rutor bort? Nu när skeppsvraket är där"

Alla sätt känns supertråkiga och tidsödande.

Hjälp! Berätta för mig om ditt smarta sätt att göra det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Man gör som med dungeon rum. Man bestämmer sig för sina teman och kopplar dem till regioner på kartan (allt i övre vänstra hörnet är kopplat till häxorna eller känslan av förlorat hopp eller what ever). Sedan skriver man alla hexes, delvis inspirerat av regionernas teman och det övergripande temat. När man har alla färdiga placerar man ut dem. Då ser man om man saknas något eller behöver skriva om någon av dem.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
God45;n309222 said:
När man har alla färdiga placerar man ut dem. Då ser man om man saknas något eller behöver skriva om någon av dem.
Det är alltså i det här stadiet jag är, så rent konkret: hur gör du när du placerar ut? Vilka hjälpmedel använder du? Placerar du ut, kontrollerar och skriver om samtidigt, eller i tre separata steg? Hur håller du reda på vilka som är "färdiga" och vilka som bara är utplacerade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Tre solar;n309224 said:
Det är alltså i det här stadiet jag är, så rent konkret: hur gör du när du placerar ut? Vilka hjälpmedel använder du? Placerar du ut, kontrollerar och skriver om samtidigt, eller i tre separata steg? Hur håller du reda på vilka som är "färdiga" och vilka som bara är utplacerade.
Jag måste erkänna här att jag placerar ut allihop och håller det i huvudet under tiden så jag använder inga verktyg.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Man programmerar en html-fil med javascript som genererar upp en canvas med hexagoner enligt givna parametrar åt dig. (Så skulle jag göra i alla fall...)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
För det första, jag skulle använda rutor inte hexagoner. För hexagonen är den enskilt fulaste formen. Den gör att gubben bara kan springa rakt horisontellt i Fallout 2 och för det hatar jag dem i tid och evighet.

Jag skulle sedan:

1. Noga och med onödigt mycket detalj placera ut all unik och viktig content i sina rutor.
2. Bestämma att de andra rutorna var "en skogsruta" "en underjordsruta" eller what not
3. skriva parameter för slumpgenerering.
4. generera så pass många att det inte känns tomt, per område definierat i steg 2
5. Ta det rimliga att föra vidare i steg 3 till slumpmötestabeller för SL
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag börjar luta åt att använda kategorier av rutor, istället för förutbestämda koordinater, som Jocke beskriver. Det var så jag började, men jag fick för mig att det skapade en märklig paus mitt i spelet när man ska avgöra vilken slottsruin det är. Nu känns den pausen helt ok i jämförelse med min förtvivlan över att skapa pålitliga hänvisningar både till och från kartan.
 
Top