Nekromanti Arbeten i Mundana

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
I stora städer som chadrians hope and Addarlon så har dom en multi art situation. Människor och Alver, Dvärgar och Tiraker lever sida vid sida inom städerna och bildar en nätverk av samarbete och friktion.

Men om du går runt i staden var är det troligast att du hittar en alv eller dvärg ?

Vars arbetar Tirakerna ?


Personligen tror jag att många inte alla men en stor andel av Tirakerna är upptagna av tunga arbeten de lyften saker i lager de vandrar innuti trampkvarnana som ger lyftkranar sin lyftförmåga.
Trukher och tiraker Hjälper till att lasta skep i hamnen och arbetar i stall tillsammans med gurder.
Utanför Barer står fint/enkelt klädd Tiraker/Trukher som inkastare och utkastare. Mycket möjligt att även finare Dvärg eller Alv resturanger har en Trukh arbetande som utkastare.

Bar jobb bör vara vanligt för Tiraker så när era äventyre ska ta och tinga ut sanningen ur en sleming Bartender Willi tjallaren SE UPP det är en Trukh.

Dvärgar.
Banker
hantverkare. smeder, skomakare, snickare.
Butiker allt från grönsaks handlare till hästhandlare..
Givet viss även magiker och alkemister.
Djuruppfödare hundar fåglar och annat borde inte vara ovanligt.

Alver
Banker
hantverkare.
Butiker allt från hästhandlare till frukthandlare.
Djur uppfödare hästar och sådant.

Människor borde finnas inom alla grupper av yrken..
Kom gärna med åsiker och kommentarer de hjälper mig att få insperation. :tekopp: :gremgrin:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Personligen tror jag att många inte alla men en stor andel av Tirakerna är upptagna av tunga arbeten de lyften saker i lager de vandrar innuti trampkvarnana som ger lyftkranar sin lyftförmåga.
Trukher och tiraker Hjälper till att lasta skep i hamnen och arbetar i stall tillsammans med gurder.
Utanför Barer står fint/enkelt klädd Tiraker/Trukher som inkastare och utkastare. Mycket möjligt att även finare Dvärg eller Alv resturanger har en Trukh arbetande som utkastare


Du glömde uselt betalt, iaf om deras arbetsgivare är icke-tirak så brukar det vara så men undantag finns.
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
Jag tror nog att "blandningen" av de olika raserna främst finns i de lägre samhällsklasserna. De rikaste köpmännen, adeln m.m. håller sig nog till sina rasfränden till stor del, åtminstånde vad gäller bostadsområden. I de lägre klasserna kan jag tänka mig att människor, tiraker och övriga raser(även om jag kan ha svårt att tänka mig en slum-dvärg/alv) trängs i samma flerfamiljshus.
En liten detalj om dvärgar som handelsmän, så tror jag inte det finns en ända dvärgisk hästhandlare i hela mundana.. kan tänka mig att det finns nåt ordspråk som säger typ "lita aldrig på en dvärgisk hästhandlare", just därför att dvärgar aldrig rider och tycker hästar e lite obehagliga.
Kan däremot tänka mig att dvärgar kan tänkas syssla med tyngre kroppsarbete, eftersom de kan tänkas gilla kroppsarbete och se det som hederligt arbete...
Dvärgar kan nog även tänkas gilla värdshusvärdsjobbet och de värdshus som drivs av dvärgar e nog jvligt poppis, bra öl, kanske t.o.m. dvärgiskt, även om priserna kanske e lite höga..
Alver kan nog tänkas jobba på apotek och bibliotek och dylikt, kanske som skräddare o dyl, jobb som kräver erfarenhet och precision. Jag har däremot svårt att tänka mig vad misslor skulle jobba med, mer än typ på värdshus, som skräddare eller... ja jag har lite svårt med misslorna...

De får vara allt för mig för tillfället...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag tror nog att "blandningen" av de olika raserna främst finns i de lägre samhällsklasserna.
Oja men antalet 'fattiga' dvärgar och alver borde vara lägre i en stad än vad fattiga Tiraker och människor.
Dvärgarna för att de tarhand om varandra bättre och en oduglig dvärg kan alltid hitta ett lätt arbete bland andra dvärgar från hans familj.

De rikaste köpmännen, adeln m.m. håller sig nog till sina rasfränden till stor del, åtminstånde vad gäller bostadsområden. I de lägre klasserna kan jag tänka mig att människor, tiraker och övriga raser(även om jag kan ha svårt att tänka mig en slum-dvärg/alv) trängs i samma flerfamiljshus.
Kan nog inträffa i de värsta fallen..
Men då är det nog en Pyar alv och Zolod dvärg som trängs bland de andra fattiga familjerna.

En liten detalj om dvärgar som handelsmän, så tror jag inte det finns en ända dvärgisk hästhandlare i hela mundana.. kan tänka mig att det finns nåt ordspråk som säger typ "lita aldrig på en dvärgisk hästhandlare", just därför att dvärgar aldrig rider och tycker hästar e lite obehagliga.
Hindrar inte att dom handlar med djur eller ÄR en hästhandlare. Då kanske inte till personer utan kanske till hela hus. säg att handelhuset X-morf vill ha nya vagns hästar så där 100 till 200 då vänder de sig till Hästhandlar Dvärgen som skaffar fram så många bra hästar.
Eller legosoldat kompani.
Bara för att dvärgen inte kan rida hästar eller gillar hästar hindrar inte att han ÄR chefen och använder sig av anstänlda människor/tiraker/alver för att bedömma och hitta bra hästar eller föder UPP hästar själv.

Djur Avel kräver tålamod och Alver och Dvärgar är långlivade vilket gör att DOM kan hålla koll och se till att aveln går på DE sätt DE vill.
Människor som gör djur avel måste lämna över ett halvfärdigt avelsjobb till sina barn och barnbar efter bara några djur generationer. Och barnen deras kan lätt tappa fokusen på aveln.
Kan däremot tänka mig att dvärgar kan tänkas syssla med tyngre kroppsarbete, eftersom de kan tänkas gilla kroppsarbete och se det som hederligt arbete...
Dvärgar kan nog även tänkas gilla värdshusvärdsjobbet och de värdshus som drivs av dvärgar e nog jvligt poppis, bra öl, kanske t.o.m. dvärgiskt, även om priserna kanske e lite höga..
OOoja det är klart möjligt och troligen.

Alver kan nog tänkas jobba på apotek och bibliotek och dylikt, kanske som skräddare o dyl, jobb som kräver erfarenhet och precision. Jag har däremot svårt att tänka mig vad misslor skulle jobba med, mer än typ på värdshus, som skräddare eller... ja jag har lite svårt med misslorna...
Kockar. Lärare för små barn. Biblikarier. Historiker. Finarbete av skräddartypen,. Hantverkare. konstnärer. bryggare. osv.. Till och med guldsmeder och konstsmide och gjuteri borde vara missleyrken.
De får vara allt för mig för tillfället...
Orsaken att jag skapade denna tråd var för att hjälpa spelareledare och spelare att få en bild i sitt inre VAR i staden man hittar flest alver dvärgar coh Tiraker.
I vilka delar de olika varelserna bor och arbetar vart det är ovanligt att stöta på en trukh vart det är vanligt att hitta en dvärg. osv..
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Samhället borde inte vara så pass blandat. En dvärg har egentligen fördomar emot t.ex. alver och tvärt om. Så varför skulle de vilja bo i samma stad? Städerna är tillmestadels fördelade relativt "fint" raserna emellan. Min åsikt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Samhället borde inte vara så pass blandat. En dvärg har egentligen fördomar emot t.ex. alver och tvärt om. Så varför skulle de vilja bo i samma stad?
av flera olika orsaker.
1 Handel är den främsta orsaken.
Att färdas mellan Dvärgfästen och de mänskliga städerna tar tid då Dvärgar vill handla med människora ÄR det enklare att sätta upp bostad i den mänskliga staden.
Samma gäller alver och Tiraker. Tillfälliga representanter från de två långlivade raserna som efter några generationer blir permanent bofasta.

Sedan kommer det sådant som Varför bygga staden med helt separata kvarter för alver dvärgar och Tiraker det skulle kosta för mycket och vara opraktist. När Tiraker och Alver samt Dvärgar ÄR en del av samhället är medborgare i riket så är det mycket mer effektivt att låta dom bo där de själva HAR RÅD att bo..


Städerna är tillmestadels fördelade relativt "fint" raserna emellan. Min åsikt.
Tja klart att gethon har uppståt där alver/dvärgar och Tiraker bor men i de fattiga områderna är blandningen mellan de olika raserna störe än i de rika områden.

Dont take life seriously, It's not like you're going to get out of it alive...
aim to pleas shoot to kill..
 
Top