Nekromanti Apropå rollspelsserier

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Apropå temat

Finns det inte ett sånt rollspel? Eller har det nämnts i nån annan serie också?

Nej fan, så var det ju... Var det inte ett arrangemang på GothCon-03 som hade det temat? Eller?

/Robban - förvirrad och trött
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Apropå temat

"Finns det inte ett sånt rollspel?"

Dream Park RPG: man spelar en rollperson som spelar en rollperson i en korsning mellan ett högteknolajv och en dokusåpa.

"Var det inte ett arrangemang på GothCon-03 som hade det temat? Eller?"

Det också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ehrm...

Du hade fel, rätt samt rätt men fel. Samtidigt! Jag undrar om du inte fick in "nästan rätt" också.

Snyggt jobbat!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ehrm...

Jag har för mig att DMGn till AD&D v1 hade en skämtbild där en trollkarl talade om för resten av sitt party att han hade hittat en skrift kallad "Papers & Paychecks" där man spelar "nutida" folk.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Apropå temat

"Finns det inte ett sånt rollspel?"
Dream Park RPG:


Det har också gjorts ett spel vid namn... tror det hette Morpheus (mitt ex ligger i fel landsände, så jag kan inte kolla) där man är framtida gamers som ligger med hjärnorna digitalt uppkopplade till ett VR-rollspel, och spelar deras rollpersoner (däremot berörs knappt ens egna RP; spelarna som lirar dem).

Spelet är väl främst intressant för att det innehåller en del systemtekniska klurigheter som ska återspegla det faktum att spelvärlden är en datorsimulering. Alla grundegenskaper är mentala, och fysiska handlingar är beroende av ens värden i dem. De direkta färdigheterna är få och av typen 'pricksäkerhet' eller 'kontroll'. Ett föremåls egenskaper - ex motståndskraften hos en dörr man försöker slå in - mäts i hur mycket fokus VR-systemet har på det.
Jag har ofta undrat om Matrix-författarna hade läst det här spelet, för flera av koncepten från det dök senare upp i filmerna, ex att övernaturliga krafter är en talang i att manipulera datorsimuleringen, och att man kan bli en jävel på martial arts om man förstår sig på att utnyttja dess system för rörelser.

--
Åke
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Mer apropå

Jag har för mig att Hogshead släppte ett spel där en rollspelsbok hade trillat ner ifrån himlen, och tagits för en helig bok. Folk gick alltså omkring och levde sina liv som rollpersoner. Alla blev tilldelade en klass, och sen gick de upp i "levels" lite nu och då, beroende på vad de hade gjort. Är det någon som känner igen det? Det kanske inte ens släpptes, Hogshead hade en hel del galna grejer på gång...
 
Top