Nekromanti Appropå skador

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Legend Of the Five Rings har förslag till ett realistiskt skadesystem som jag tycker mycket intressant.

I korthet: En person som blir träffad är död. Antingen dör han på fläcken eller så ligger han och plågas ett tag, men oavsett vilket är han död.

Betydligt mycket mer realistiskt än många andra system, men kanske väl riskabelt (för RP) i ett rollspel.

Kärlek och Ljus
Daniel
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Hur *svordom* funkar det?

Verkar helsjukt. Visserligen snabbar det nog upp striderna rejält, och det skulle nog vara kul att testa, men allvarligt talat...
Skulle vara lite väl jobbigt i t ex ett krogslagsmål:
A slår B, B dör. C slår A, men blir samtidigt sparkad av D. Samtidigt står E, F, G, H och alla andra bokstäver i alfabetet och pucklar på varandra. Efter varje slagsmål återstår endast en överlevande. Och det kallar du realistiskt.
Men nu förhastar jag mig kanske. Systemet kanske säger att en som blir slagen på käften 'bara' blir medvetslös. Låt oss då säga att en av slagskämparna drar en kniv. Ojdå...

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Realism

I korthet: En person som blir träffad är död.

Det är inte särskilt realistiskt IMHO. Det finns otaliga exempel på människor som överlevt att bli träffade.

Viktigare är att det i det gör strid väldigt tråkigt. Ingen kommer vilja slåss i ett dylikt system. Ibland är detta bra, men i många spelstilar kan det vara till hinder.

Om man vill undvika strid kan man spela Eon... eftersom strider tar oändlig tid kommer folk undvika dem :)
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Hur *svordom* funkar det?

Det skall kanske tilläggas att strider i Lo5R vanligtvis involverar kombatanter med katana.

Normalt sett använder spelet en form av Hit Point-system.
 
Top