Nekromanti Appropå det där med namn

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
En del av er vet kanske att jag sedan i höstas någon gång håller på att skriva ett rollspel, Dark Dreams. Nå, det namnet kan man ju tycka vad man vill om. Personligen är jag inte så förtjust i det, men det var någon som föreslog det, och i brist på annat är det kvar än idag. Det kanske är dags att ändra på det?

It is a dark fantasy game, set in a world where we are starting to realise things are not like they are supposed to be. Nobody knows when it started; the stories have always been there. But by now we know that something is approaching, like thunder a rainy summer's eve. The priests gather their flocks, the foundations of society cracks, and on the countryside tales run loose like wildfire; tales of shadows in the darkness, of those that stalk our dreams, and of those that walk among us.

There are many stories to tell of these troubled times; families crumble, friends betray each other, but there are also heroes who manage to rise against the darkness and bring a spark of light into it. Who are you? What is your story?
Jag hoppas att ni har översikt med engelskan, men då jag skriver på engelska fick det bli det här också. Nåja, jag tar som sagt gärna in namnförslag på spelet. Gärna någonting som förmedlar dysterhet och undergång (eller ja, egentligen förmedlar så mycket av spelet som möjligt såklart), och därtill på engelska.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Måns said:
Vad är det för mörker som kommer?
Bra fråga. Svaret är alltså att jag inte vet exakt vad det är. Poängen är inte heller att det är någonting någon ska veta, inte innan man spelar spelet i alla fall. Dock så kommer det ju att finnas en del text om det, för att hjälpa en spelgrupp på vägen. Dit har jag å andra sidan inte kommit än, så den kan jag inte ge dig.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Malign Maelstrom
För att varför inte? ... För att det förmodligen finns bättre, det är varför.

Black Horizon
Eftersom, typ, du har ett mörker, en svärta, som du kan skymta (liksom, vid horisonten av din världsbild). Vet inte.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Så synd att du skriver på engelska. Namn på svenska blir så mycket mindre B-superhjälte. Smaka bara på Svarta Drömmar.

Nå.

Nightmare
The things in the night
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Olika språk är som olika instrument; olika bra på olika saker och uppskattas olika av olika personer. Personligen är jag böjd att hålla med om att svenska hade varit häftigare, men eftersom jag tänker på engelska hade det inneburit en massa mer jobb. Dessutom tappar jag bort uttryck hela tiden när jag ska skriva eller prata svenska.

Måns said:
Dark Days
Jag har alltid varit förtjust i alliterationer, och det här är rätt snyggt. Jag gillar't.

Måns said:
Ju mer jag funderar på det, desto mer gillar jag det. Enkelt, och det försöker inte för mycket. Både det här och Dark Days känns tematiskt rätt, också.

Kraetyz said:
Black Horizon
Fantasieggande, men det klingar mer sci-fi för mig.

Möller said:
Nightmare
The things in the night
Det där får mig att tänka på skräck, vilket inte riktigt är rätt.
 
Joined
3 Mar 2011
Messages
12
Location
Göteborg
Something wicked this way comes

Såg filmen för några dagar sedan och fastnade för namnet (som också var det bästa med hela filmen...) Ursprungligen en fras från Macbeth.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Tides of Darkness
Troubled Times
What Lies Ahead
A World At Dusk
As Light Leaves Us All

/pöniz - som tyckte att flera tidigare förslag var bra också
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Before The Storm (som ordspråket "calm before the storm").

The Shadows Whispers Their Own Stories. (The Shadow Whispers, om man vill ha kortare.)

Nightfall.

Days of Dusk.

/Han som tycker den sista låter lökigt fjortisaktig
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
"Shadowfall" vore bra tycker jag även om en googling visar att det finns en manga som heter så.

"Dark Moon Shadow"

"Virulent Shadow"

"Shadowfire"

"Fall of Faith" (dubbeltydighet vad gäller "fall")

"Doomsnight"

"Judgement night"
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Age of Gloom

Jag gillar "gloom" som beskrivning på ett sådant tillstånd, mer än "darkness" eftersom jag associerar det direkt med nattens svärta som inte alltid behöver vara ond. Men "gloom" kan användas om dagtid också - när solen inte förmår lysa upp ordentligt. (Midgård när ondskan i Mordor stiger och svart rök döljer solen et.c.)

Som Wikipedia beskriver det: "Gloom is a depressing darkness."
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
När man ändå är på det temat, är "loom" (vävstol) också ett ganska koolt ord.
Loom of gloom?
Dark loom.
Loom in the dark. (tvetydigt, väl).

Fruits of the gloom? :)
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
A tale untold
Harmageddon undercurrent (vilket förkortat blir bra på svenska: HU :gremsmile: )
A stab in the dark (idiomatiskt uttryck: en vild gissning)
 
Top