Nekromanti Approgrammerare sökes!

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Oldtimer;n325991 said:
Som alla utvecklare vet är den korrekta faktorn pi och inget annat. :p
Dagens sanning! Dock så är 2PI och 3PI mer lämpliga att använda när någon "har en cool/bra/grym idé" som inte är dokumenterad någonstans.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
RasmusL;n325988 said:
Nä, för även om du ska ha 400k i lön (vilket troligtvis är en rätt underbetald eller dålig programmerare, just saying) så måste du fakturera kanske 720k om du ska med arbetsgivaravgifter, skatter och lite over head.
Jag utgick från Rickards siffra! För allt som inte är extremt simpelt blir det dyrare. Men eftersom vi inte vet hur mycket som skulle krävas av idéerna blir allting ändå spekulationer. Dessutom är det konsulternas egna problem att betala sina arbetsgivaravgifter. Jag utgick från någon form av anställning (där det blir c:a 30% arbetsgivaravgifter).

Grejen i alla såna här sammanhang är att idéer inte har något egenvärde. Det enda som har ett konkret värde är genomförandet av idéer. Dessutom är ribban såpass låg idag för att börja utveckla något att de flesta hellre gör sina egna saker än jobbar med din idé, i allmänhet, om du inte betalar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Björn Wärmedal;n325983 said:
Mja... 400k ger inte i närheten av tolv månader. Räkna med att en konsulttimme kostar ~800kr. Ibland mer, ibland mindre.
Jag utgick från Rickards siffra. Men jag håller helt med dig. 400k är tolv extremt juniora utvecklarmånader, om det ska räcka till så många månader. Dock tror jag inte det är realistiskt att betala konsulttimmar om utgångspunkten är "jag har en idé". Utgångspunkten ska hellre då vara "jag har en säck pengar och en idé".
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ok, här är min idé!

En app för att underlätta att hitta folk att spela med (rollspel, brädspel, lajv) och att kunna se om man är någorlunda kompatibla med varandra i fråga om spelstil, vad man vill ha ut av spelet osv.

Alltså ett slags Community där man har sin egen profil med preferenser och önskemål.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ape of Wrath;n326007 said:
Ok, här är min idé!

En app för att underlätta att hitta folk att spela med (rollspel, brädspel, lajv) och att kunna se om man är någorlunda kompatibla med varandra i fråga om spelstil, vad man vill ha ut av spelet osv.

Alltså ett slags Community där man har sin egen profil med preferenser och önskemål.
Här är nog inte problemet att bygga en bra app utan att bygga en aktiv community. Och så finns det redan, GameFor, EverBoard och GameFindr verkar vara dom som är störst på marknaden (eller i vart fall optimerat bäst mot google).

Därmed inte sagt att det är en dålig idé alltså. Tvärtom.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Ape of Wrath;n326007 said:
Ok, här är min idé!

En app för att underlätta att hitta folk att spela med (rollspel, brädspel, lajv) och att kunna se om man är någorlunda kompatibla med varandra i fråga om spelstil, vad man vill ha ut av spelet osv.

Alltså ett slags Community där man har sin egen profil med preferenser och önskemål.
Jag skulle bygga en sån tjänst som en mobilvänlig webbsite. En sådan kan sedan läggas till på mobilen så att det fungerar som en app, eller så kan man skapa en enklare app som bara visar webbsiten - på så sätt slipper man underhålla två appar (appar för iOS och Android byggs på olika sätt).
 
Top