Nekromanti Approgrammerare sökes!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Snabb fråga: Är det någon här som är duktig på att programmera och skapa mobilappar?

Jag har en idé som är för bra för att slarva bort!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ape of Wrath;n325897 said:
Snabb fråga: Är det någon här som är duktig på att programmera och skapa mobilappar?

Jag har en idé som är för bra för att slarva bort!
+1 på det!

Eller, ja, min idé är bara sådär vettig, men vore skoj om det gick att hitta en programmerare för att se om det gick att lösa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Vad är ni ute efter att göra?

Att programmera appar har aldrig varit enklare än det är idag.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
entomophobiac;n325945 said:
Vad är ni ute efter att göra?

Att programmera appar har aldrig varit enklare än det är idag.
Jag har en spelapp ide, men den kräver en Star Wars licens. Så det går bara att drömma om.

Men det hade varit kul att se om den gick att göra som app.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Bra att du skrev ut att det handlade om appar, jag hade trott att du menade en ap-programmerare, bäste herr apa av ilska.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Lightshy;n325947 said:
Men det hade varit kul att se om den gick att göra som app.
Som programmerare (eller ja jag är egentligen matematiker men mitt dagliga jobb är mycket att programmera) så kan jag nog med säkerhet säga utan att ha någon aning om vad idén är att "ja det går att göra som en app". Om det däremot går att göra för en rimlig mängd tid och pengar är ju en mycket mer oklar fråga. Och på frågan om det är en kommersiellt gångbar idé så är svaret högst troligen nej :).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Sen rent allmänt så tror jag det är lättare att få folk intresserade om ni berättar om vad era idéer är för något. Jag förstår att det kan finnas en rädsla för att någon snor idén och tjänar jättemycket pengar eller så, men i verkligheten så tror jag det finns väldigt få app-programmerare som inte redan har fullt med egna idéer som de inte har tid at genomföra (lite som rollspelsmakare), så risken att inget händer alls är nog betydligt större.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Ok här ryker min chans på att bli miljonär på appar.
Men kom ihåg vart ideen dök upp först!

Jag har länge funderat på varför det inte finns nån ”Sabacc”-app? Dvs. det berömda spelet som Han & Lando alltid spelar med Falken som insatts.
Regler finns ju:

http://sabacc.sourceforge.net/rules
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hade man fått in den appen på appstore och tagit några futtiga kronor betalt så hade man kunnat dra hem rätt så rejält med stålar tror jag, med tanke på hur stor S.W. Communityn är världen runt.
Frågan är väl bara om pengarna räckt till att täcka en ev. licens?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det här är en mycket bättre video än namnet på den gör gällande: 30 Things I Hate About Your Game Pitch.

Men helt allvarligt, googla "Getting started with Android" eller "Getting started with IOS". Alternativt (om ni vill göra 3D-spel), googla Unity och/eller Unreal Engine 4. Verktygen för att bygga digitala produkter är mer tillgängliga än de någonsin varit, och ofta dessutom gratis till en gräns.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Att ta fram en större app kostar runt 400 000 i utveckling. Alltså, med löner inräknat. Sedan kostar det tusen kronor per år att behålla sin app på App Store och Apple tar 30% av alla intäkter. För android är det en smärre startsumma på typ 200 spänn. Vet inte deras procentsats på vinster.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Rickard;n325962 said:
Att ta fram en större app kostar runt 400 000 i utveckling. Alltså, med löner inräknat. Sedan kostar det tusen kronor per år att behålla sin app på App Store och Apple tar 30% av alla intäkter. För android är det en smärre startsumma på typ 200 spänn. Vet inte deras procentsats på vinster.
En “större” app? 400k är en persons (relativt låga) årslön, om vi räknar med arbetsgivaravgifter och allt. Utvecklare kan dessutom ha rätt bra löner.

Lön utgör dock den allra största delen av kostnaden i mjukvaruutveckling, uppåt 90%.

Så 400k kanske ger dig tolv utvecklingsmånader. Du vill på dem ha grafik, backend, frontend, antagligen design. Låt säga en person per roll—fyra personer. Då har du nu tre månader på dig att göra klart hela din app innan pengarna är slut.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Lightshy;n325951 said:
Ok här ryker min chans på att bli miljonär på appar.
Men kom ihåg vart ideen dök upp först!

Jag har länge funderat på varför det inte finns nån ”Sabacc”-app? Dvs. det berömda spelet som Han & Lando alltid spelar med Falken som insatts.
Regler finns ju:

http://sabacc.sourceforge.net/rules
Som med så många bra idéer så verkar det redan vara gjort https://sabacc-the-high-stakes-card-game-ios.soft112.com/ , inte uppdaterad sen 2016 dock så blev nog ingen supersuccé.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
entomophobiac;n325966 said:
En “större” app?

Så 400k kanske ger dig tolv utvecklingsmånader. Du vill på dem ha grafik, backend, frontend, antagligen design. Låt säga en person per roll—fyra personer. Då har du nu tre månader på dig att göra klart hela din app innan pengarna är slut.
Japp, utan att veta så mycket om projektet så kan tre månader låta som en vettig tid för att koda detta. Jag är för övrigt app-utvecklare med åtta appar i bagaget.

[edit] Sedan får man alltid multiplicera tidsuppskattning med tre. :p
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,745
Location
Göteborg
Jag har aldrig blivit så besviken efter att läst en trådtitel och sedan innehållet. Någon behöver reformera svenska språket för att tillåta repetition av samma konsonant tre gånger. Den här typen av dubbeltydighet kan skapa mycket förvirring! Det här har väckt smärtsamma minnen från min barndom där jag blev tillsagd att jag inte fick busa på busstationen. :(
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Mja... 400k ger inte i närheten av tolv månader. Räkna med att en konsulttimme kostar ~800kr. Ibland mer, ibland mindre.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n325983 said:
Mja... 400k ger inte i närheten av tolv månader. Räkna med att en konsulttimme kostar ~800kr. Ibland mer, ibland mindre.
...och det lär vara ex moms gissar jag! (om det inte är väldigt juniora lirare)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
entomophobiac;n325966 said:
En “större” app? 400k är en persons (relativt låga) årslön, om vi räknar med arbetsgivaravgifter och allt. Utvecklare kan dessutom ha rätt bra löner.

Lön utgör dock den allra största delen av kostnaden i mjukvaruutveckling, uppåt 90%.

Så 400k kanske ger dig tolv utvecklingsmånader. Du vill på dem ha grafik, backend, frontend, antagligen design. Låt säga en person per roll—fyra personer. Då har du nu tre månader på dig att göra klart hela din app innan pengarna är slut.
Nä, för även om du ska ha 400k i lön (vilket troligtvis är en rätt underbetald eller dålig programmerare, just saying) så måste du fakturera kanske 720k om du ska med arbetsgivaravgifter, skatter och lite over head.


Edit: såg fel!

Okej, men oavsett felläsning, i ditt exempel så ska personen tjäna cirka 18,5k per månad, känns lite lågt kan tyckas :p Jag gissar på det dubbla för en konsult, det som faktureras måste täcka upp för att det inte är full beläggning och jag känner få programmerare som inte får ut 30+ efter skatt. Kanske är skevt urval här (Stockholmsregion) men det är verkligheten jag ser. Outsourca till Indinen/Kina/etc är kanske ett alternativ, men lär ställa rätt höga krav på specen och rätt låg möjlighet till ändringar.
 
Top