Nekromanti App för att samordna

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Vår grupp har Messenger för att hålla koll på speltiden etc.
En grupp för tidförslag, en för allmänt snack kring spelen.
Funkar inget bra...
Behöver en app, ett forum nånting... Ett forum att sammanställa vad som hänt varje spelsession.. Previously on...
Men också att kunna lägga upp tider för rollsoel. Vi använder Doodle idag.
Flrdkaf? Funderingar?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,183
Vår lösning med WhatsApp fungerar inte heller optimalt så jag är idel öron.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,638
Location
Rissne
En egen Discord-server kanske kan vara något? Man behöver inte installera något, det funkar typ som gamla IRC med flera olika chattkanaler per server och så, med skillnaden att man har typ oändlig historik i varje kanal så man kan alltid gå tillbaka till tidigare grejer.

Jag skulle kunna tänka mig det i kombination med Doodle kanske. Doodle är ju så specifikt verktyg och så bra på det det gör…
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Vi har gått från att ha en fb grupp till att ha ett forum (vilket fungerade utmärkt i bra många år) till att bli en fb-gruppchatt
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,013
Location
Smålands golvbrunn
krank;n334460 said:
En egen Discord-server kanske kan vara något? Man behöver inte installera något, det funkar typ som gamla IRC med flera olika chattkanaler per server och så, med skillnaden att man har typ oändlig historik i varje kanal så man kan alltid gå tillbaka till tidigare grejer.

Jag skulle kunna tänka mig det i kombination med Doodle kanske. Doodle är ju så specifikt verktyg och så bra på det det gör…
Alltså, jag kör Discord plus Doodle ... våga vägra fb!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Privat Facebook-grupp. Brukar lägga upp polls varje vecka för att hitta en dag som passar så många som möjligt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,375
Tycker både Slack och Discord är fin-fina alternativ. Man kan ha många sub-chattar, en för planering, en för sammanfattningar av sessioner etc. Discord är enklare att använda men Slack har bättre möjligheter för plugins etc.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
605
Location
Göborg
Vi använder en privat wordpressblogg, fungerat för oss i runt 10 år (dessförinnan var det mail) med ett inlägg per session där någon (ofta jag men det varierar) frågar eller påstår något om vad det blir, var vi är eller vem som ordnar kakor (den som står för plats står för te). Vi spelar varje vecka och alla utom en bor inom 10 minuters promenad ifrån varandra (vi har spelat en gång per vecka sedan runt första kvartalet 2000!). Jag tycker inte bloggen funkar bra (Wordpress lade ganska nyligen till att en kunde få mail när ett nytt inlägg publiceras, innan fick en logga in och se om det kom något nytt, RSS fungerar inte eftersom det är en privat blogg så en måste logga in för att se något, jag hatar polling).

Slack eller Discord verkar intressanta alternativ, vilket ni gillar beror nog mycket på er smak. Slack har ett enormt utbud av tillägg. Personligen gillar jag Slack mer än Discord men det är en smaksak.

För vår del, där vi mest avgör vilka som kommer den här veckan, vad vi spelar (har oftast ett par olika kampanjer på gång vi alternerar mellan), vem som ordnar kakor och var vi är, kanske bokat.se skulle kunna vara ett alternativ.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
En till för Slack. Mycket bra verktyg, enkelt att använda. Man kan ha privata grupper för det som behövs och olika öppna kanaler efter behov. Som andra sagt, en hord av plugin:er.

Cog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
Har överlägset bäst erfarenheter från Trello. En lista per vecka, ett kort per dag, tilldela till dig själv alla dagar du kan. Varje bokat speltillfällen kort markeras med en färgtagg och korten dubblar ju också som diskussionstråd och given plats för recaps och liknande .

snyggare och smidigare än typ allt!

SÄMST är fan doodle. Det har ett jobb och lyckas göra den enkla uppgiften helt oöverskådlig och förvirrande. Usch.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
Min grupp har en sluten FB-grupp, enklast för alla utom för mig som av någon anledning vägrar installera FB på mobilen. Det som är bra är att "alla ändå är där" och gör andra saker så man ser uppdateringar snabbt.

Om det finns någon som är hejjare på mobilappar och kunde göra en dedikerad rollspels-grupp-app skulle jag nog titta allvarligt på den.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Trockel;n334833 said:
Om det finns någon som är hejjare på mobilappar och kunde göra en dedikerad rollspels-grupp-app skulle jag nog titta allvarligt på den.
Vad är det du saknar från t.ex. WhatsApp eller Slack som du skulle vilja ha i en "dedikerad rollspels-grupp-app"?

Cog.
 
Top