Apokalyptiska fiender i fantasy

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Vad kan det vara? Ofta är det ju mörka demoner, kaos och orcherhorder.

Men vad finns det, eller skulle det kunna finnas, för andra mer ovanliga och mer ostereotypiska fiender?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Warhammer har ju en del att ta efter.
Lichemaster dvs nekromantikern med en arme av skelett och zombies i släptåget...

Tyranids - placera dessa i fantasy med en genestealer cult i den stora gigantiska fantasystaden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
En eller flera uttråkade gudar som tröttnat på sin skapelse och vill göra plats för en ny.
Gillar tanken på gudar som oförbätterliga samlare. "Nej, släng inte de där människorna; man vet inte när man kan behöva dem!". Sedan kommer Kaos tillbaka och bara "Nu rensar jag ut allt det här! Du leker ju aldrig med de här varelserna ändå."

Eller kanske att en ny gud från en annan värld flyttar in och vill göra om lite. Sätta sin personliga prägel, liksom.

Ragnarök är bara flytten till en ny era. Det är ett bra tillfälle att slänga allt man inte behöver, och så slipper man flytta över allt det där till det nya stället.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Olika gudar eller halvgudar, olika elementarer, mäktiga magiker, magisk obalans, eldritch horrors. Alla dessa är dock rätt vanliga.

Pest och sjukdom om man vill vara lite mer jordnära. Kan ju alltid finnas någon onding som ligger bakom spridningen.

Har man en 80-tals inställning till fantasy så fungerar ju utomjordingar och robbotar också som potentiella hot.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag tänker mig en nyvaken tvärilsk jätte på 20 meter som har mithrilrustning och ett svärd av eld. Och en pilbåge som skjuter pilar i fem meters klass
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Kan man tänka sig ringkastarhober som dödar ens gud medan deras allierade förstör planerna på att få lämna den utbrända ödemark som man tidigare förvisats till.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Eeehhh... drakar?

- What do we do when we are awake?
- Keep two eyes on the sky.
- What do we do when we sleep?
- Keep one eye on the sky.
- What do we do when we see them?
- Dig hard, dig deep, go for shelter, and never look back.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag började skriva på en spelvärld till DoD för jättelänge sen som var någon slags mörk gotisk variant av Nausicaä. Tanken var att människorna huggit ner skogarna såpass mycket att skogarna blivit onda mörka och hämndlystna. Inget av det vackra i skogarna som vi är vana vid i fantasy finns kvar, de är som hämtade ur din värsta mardröm. Och de har börjat mobilisera sig för att utrota människorna. De har börjat växa särskilt mot mänskliga samhällen och ur dem väller diverse onda blodtörstiga perverterade varelser helt inställda på att förgöra samhällena.

Detta har även ökat osämjan gentemot människor och alver/dvärgar. Då alver och dvärgar inte skövlat skogar i lika stor utsträckning riktar skogens onda väsen sig inte lika direkt mot dem (men tvekar inte att döda dem om de skulle dyka upp) vilket gör att en del falanger hos människorna beskyller dem för att lika bakom de onda skogarna.

Rätt apokalyptiskt om jag får säga det själv (sen låtsas vi inte om att @krank gjort samma sak redan i Rotsystem 😄)

IMG_0172.jpegIMG_0173.jpegIMG_0174.jpegIMG_0175.jpegIMG_0176.jpeg
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag gillar Erik Granströms demon Opianda i Krönikan om den femte konfluxen. Hon är själva beroendet av opianderkryddan som förgiftar hela Ilibaurien! Det är i mitt tycke ett kreativt sätt att använda demoner på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Är man sugen på sådant här är ju Black Company den givna läsningen, tror inte jag läst något som känts så hopplöst och oöverstigligt som motståndet karaktärerna man följer möter där.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
En jätteorm (Jörmungand) är ju en klassiker.

Annars har jag alltid tyckt att The Greymarch som hotade the Shivering Isles i The Elders Scroll-serien var en intressant undergång. I en kaotisk fantasy-värld med magi verkar Ordning & Reda vara en rimlig antagonist.
 
Last edited:
Top