Nekromanti Apokalypsen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Många rollspel har apokalypsen som tema, och vissa har det till och med i sina namn.
Men exakt vad apokalypsen är varierar från spel till spel - i mitt senaste införskaffade spel, "Abney Parks Airship Pirates", bestod apokalypsen av att människan uppfann tidsresor och det kaos som indirekt följde på detta.

1. Vilka rollspel har apokalypsen som tema och var består apokalypsen av i respektive spel?

2. Vad kan ni tänka er för apokalyptiska händelser (som ni inte sett i något rollspel) som skulle kunna vara grund till ett postapokalyptiskt rollspel?
 
anth said:
2. Vad kan ni tänka er för apokalyptiska händelser (som ni inte sett i något rollspel) som skulle kunna vara grund till ett postapokalyptiskt rollspel?

En ny istid.

Issmältningen på Grönland leder till ökat utflöde av sötvatten i norra ishavet, vilket i sin tur minskar salthalten. Därmed funkar inte de "saltpumpar" som driver golfströmmen, vilken helt avstannar. Som resultat därav sjunker temperaturen i norra Europa drastiskt, dels direkt genom att det inte kommer in tempererad luft från havet och dels indirekt genom att det inte finns något som håller tillbaka kall luft från Arktis.

Tillsammans med allmänt ökad luftfuktighet så blir det mer snöig nederbörd, längre vintrar, snabbt ökad glaciärtillväxt, och inom väldigt kort börjar ett nytt istäcke formas i Arktis och Nordeuropa. Till slut tippar albedo över en kritisk punkt då utstrålningen av energi drastiskt överstiger mängden som hålls kvar av växthuseffekten. Då vänder vågskålen och en ny istid börjar.

Kilometertjocka istäcken sprider sig söderut från Arktis och hyvlar av den industrialiserade världen. Skandinavien och västra Ryssland drabbas först, men strax därefter Nordeuropa, Kanada och USA och Kina. Även om man inte råkar ut för en avhyvlande glaciär så drabbas skördar och infrastruktur av vintrarna, och det är egentligen bara fråga om tid innan hela nationer helt slagits ut. Massvält följer missväxten, massmigration följer massvälten och krig följer massmigrationen.

Här, i de översnöade ruinerna av den industrialiserade världen, försöker rollpersonerna överleva.
 
Herregud, vilka rollspel som utspelar sig efter en apokalyps av något slag? Det lämnar jag till de mer erfarna forumiterna. Allmänt kända är väl då Apocalypse World och Mutant-spelen.

Dock, på frågan om icke-använda apokalypser, så tror jag de bästa är använda. En apokalyps som vore kul (ur ett spelmässigt perspektiv :)) vore om Gud i den moderna tiden bestämde sig för att människan hade gått för långt och skickade en syndaflod på oss. Eftersom de som hade teknologin att bygga en ark ignorerade de troende så kom det gudomliga straffet rätt så oväntat, och tog med sig det mesta av jordens befolkning. De som blev kvar var de "troende" som byggde båtar själva. När floden lagt sig bestämde sig Gud för att aldrig låta mänskligheten förfalla så igen, och inför någon form av lagsystem, eller liknande. I underjordiska bunkrar har dock några högteknologiska människor överlevt, och dessa få är nu hatade av allt och alla.

(Oops, blev visst lite FFX över det där...)
 
SirFrog said:
Herregud, vilka rollspel som utspelar sig efter en apokalyps av något slag? Det lämnar jag till de mer erfarna forumiterna. Allmänt kända är väl då Apocalypse World och Mutant-spelen.

Dock, på frågan om icke-använda apokalypser, så tror jag de bästa är använda. En apokalyps som vore kul (ur ett spelmässigt perspektiv :)) vore om Gud i den moderna tiden bestämde sig för att människan hade gått för långt och skickade en syndaflod på oss. Eftersom de som hade teknologin att bygga en ark ignorerade de troende så kom det gudomliga straffet rätt så oväntat, och tog med sig det mesta av jordens befolkning. De som blev kvar var de "troende" som byggde båtar själva. När floden lagt sig bestämde sig Gud för att aldrig låta mänskligheten förfalla så igen, och inför någon form av lagsystem, eller liknande. I underjordiska bunkrar har dock några högteknologiska människor överlevt, och dessa få är nu hatade av allt och alla.

(Oops, blev visst lite FFX över det där...)

1. Bland spelen så får du inte glömma bla twilight2000.

2. Hur kan du säga att alla de bästa scenariona är använda? Det är ju nästan enbart atombombs apokalyps, atombombs apokalyps, atombombs apokalyps och atombombs apokalyps. Var än man tittar, och om det inte är det så är det något som har gett samma följder som atombombs apokalyps. Givetvis så finns det ju några miljöförorenings apokalyps men enligt min åsikt så har de gett ungefär samma resultat. Gråa städer, kargt landskap, plundrare.

3. Jag gillar när det blir som du eller Krille beskriver, utöver att båda ni har bra förslag så gillar jag även hur det blir en annan postapokalyptisk jord än den vanliga, detta behöver ju inte alls vara det gråa dammet som lägger sig som en hinna över allt gott, här finns det fortfarande hopp, det finns zooner räddade från allt det onda, det finns, mer. Jorden känns inte lika monoton som den ofta gör i en postapokalyptisk beskrivning, visserligen lite för tom och monoton för att vara perfekt, men inte mer än vad man ska förvänta sig av en kort beskrivning. Bra jobbat!
 
anth said:
1. Vilka rollspel har apokalypsen som tema och var består apokalypsen av i respektive spel?

Här är en liten klase apokalypser:

Gamma World (det nya) har en jefligt urballad apokalyps: ett stort kärnfysikexperiment resulterar i att många världar blandas i ett instabilt läge, och det stabiliseras först när världen har gått åt helvete och allsköns mutationer har uppstått. Det är säkert en klase kärnvapen med också, men det är inte så viktigt - det viktiga är att verkligheten är i flux så till den grad att rollpersonernas mutationer kan variera under spelets gång.

RIFTS leker också med den tanken, liksom TORG. Det senare är dock mitt under apokalypsen som orsakas av invasionen av en klase främmande verkligheter.

Apocalypse World har inte en apokalyps. Det förutsätts ha skett en, men exakt vad den är sätts upp av spelgruppen när man sätter upp spelet.

Mutant (den gamla) har en marsiansk mikrob som löper amok, och tvingar folk att gömma sig under jorden i enklaver. Till slut tar resurserna slut och enklaverna bombar varandra. För att överleva på ytan försöker man göra en klase mutationer och släpper ut på ytan.

Undergången i Mutant: Undergångens Arvtagare är lite luddigare, åtminstone för oss som aldrig spelade klart äventyrsserien Undergångens arvtagare, men den följer samma generella linjer.

All Flesh Must Be Eaten utspelar sig inte efter utan mitt under apokalypsen, och inte vilken apokalyps som helst utan en zombieapokalyps. Exakt hur och varför zombieapokalypsen inträffar varierar.

Wastelands har en leopardödleras kallad byrr som invaderar, plattar till mänskligheten och dess civilisation, och sen tar över i ruinerna. Det finns fortfarande städer, styrda av byrr, men resten är Mad Maxig vildmark.

The Rapture: The Second Coming hade en intressant variant: de sista dagarna inträffar, Gud tar upp de rättrogna till himlen, och låter de som är kvar genomlida vedermödan av Guds straff för människans synder och Vilddjurets härjningar på jorden, innan Jesus återuppstår och sätter upp sitt tusenåriga rike.
 
I Summerland växer det plötsligt upp en väldig skog över hela världen och (nästan) alla blir galna, springer till skogs och dör. Kvar finns det vildar i djupa skogen, små samhällen med tätt sammanknutna individer/familjegrupper och själsligt trasiga vandrare som reser mellan samhällena med nyheter.
 
Fråga Mekanurg, han höll föredrag på SSK om just det ämnet. Täckte upp i princip allt.
 
Lägger till ett par spel

Dark Sun
DnD-versionen av postapokalyps: magi förstör liv och världen har förvandlats till enda stor öken.

War Against the Chtorr
En GURPS-bk som bygger på böckerna av David Gerrolds serie The War Against the Chtorr som handlar om hur jorden invaderas av ett utomjordiskt ekosystem.

Reign of Steel
En GURPS-bok som bygger på att AIs tagit över världen - tänk Terminator.

Darwn's World
Ett d20-spel som har vissa likheter med datorspelet Fallout.

Unhallowed Metropolis
Viktorianskt/Steampunkigt spel om en zombie-invasion i slutet på 1800-talet. Själva spelet utspelas hundra år senare och är därför post-apokalyptiskt.

Tribe 8
Mänskligheten ses numera som boskap/mat åt de demoniska Z'bri.

d20 Apocalypse
d20 Modern-versionen av apokalypsen.

Twilight 2000
Utspelas efter tredje världskrigets a-boms krig.

Paranoia
Ett humoristiskt spel, men får ändå betraktas som post-apokalyptiskt.

Judge Dredd
Alla bor i Mega-städer, utom mutanterna som bor i ödemarken.

Cthulhu-tech
Stjärnorna står rätt och Cthulhuida varelser invaderar jorden.
Ett spel som har mer med anime och Mecha att göra än med Cthulhu.

Sedan kommer ett antal gränsfall:

Warlords of the apocalypse
Ett d20/pathfinder-spel. Helt klart postapokalyptiskt, men hamnar under tveksamt för av vad jag vet har det inte getts ut ännu.

Midnight
Fantasy där ondskan segrat (tänk att Sauron vann i Sagan om Ringen)
En mörk värld - men kan man kalla ondskans seger för apokalyps?

Shadowrun
Ännu mer tveksamt - men någonting har hänt som förändrat världen i grunden - men jag tycker inte att det kan kallas för apokalyptiskt.
Hit hör även andra spel som Monte Cook's The World of Darkness, d20 Urban Arcana, GURPS Cyberpunk o.s.v.

Dying Earth
Bygger på Jack Vances Dying Earth-serie
Nu är vi ännu längre bort från ämnet för nu utspelas det innan Apokalypsen - men alla vet att apokalypsen är på väg och jorden är döende.

Jag tänkte även lägga till något som kan bli ett rollspel - Apornas Planet.
 
SirFrog said:
på frågan om icke-använda apokalypser, så tror jag de bästa är använda. En apokalyps som vore kul (ur ett spelmässigt perspektiv :)) vore om Gud i den moderna tiden bestämde sig för att människan hade gått för långt och skickade en syndaflod på oss.
Som sagt - de bästa är redan tagna. :gremsmile:
Rapture: the Second Coming
The End
 
anth said:
SirFrog said:
på frågan om icke-använda apokalypser, så tror jag de bästa är använda. En apokalyps som vore kul (ur ett spelmässigt perspektiv :)) vore om Gud i den moderna tiden bestämde sig för att människan hade gått för långt och skickade en syndaflod på oss.
Som sagt - de bästa är redan tagna. :gremsmile:
Rapture: the Second Coming
The End

Fasen! Nåja, du vet vad man säger, great minds think alike!
 
Jag har blivit ombedd att bidra med mina funderingar.

Här är apokalyptiska listan:

Astronomisk undergång (meteorer och sådant): Deep Impact
Geologisk undergång (jorden som sådan förändras): 2012, Waterworld
Biologisk undergång (livet gör uppror mot människan): I am Legend, Days of the Triffids
Virologisk undergång (epidemier): Mutant Classic, Earth Abides, The Survivors
Krigisk undergång: Twilight 2000, Dr Strangelove
Xenologisk undergång (utomjordingar): Wastelands, The Kraken Wakes
Eskatologisk undergång (Guds vrede): The Stand, Left Behind
Fysikalisk undergång (naturlagarna förändras): Emberverse-serien

Känns den komplett?
 
Mekanurg said:
Jag har blivit ombedd att bidra med mina funderingar.

Här är apokalyptiska listan:

Astronomisk undergång (meteorer och sådant): Deep Impact
Geologisk undergång (jorden som sådan förändras): 2012, Waterworld
Biologisk undergång (livet gör uppror mot människan): I am Legend, Days of the Triffids
Virologisk undergång (epidemier): Mutant Classic, Earth Abides, The Survivors
Krigisk undergång: Twilight 2000, Dr Strangelove
Xenologisk undergång (utomjordingar): Wastelands, The Kraken Wakes
Eskatologisk undergång (Guds vrede): The Stand, Left Behind
Fysikalisk undergång (naturlagarna förändras): Emberverse-serien

Känns den komplett?
Om man tänjer på det för att täcka övernaturligt och fantasy så kanske. :gremsmile:

I Tribe 8 är det okroppsliga demoniska varelser som är hotet.
Om man inom xenologi inkluderar utomdimensionella varelser så är det OK.

Engel får nog sägas vara Eskatologisk.
Undergången har varit, guds rike är på jorden och både änglar och djävlar vandrar därpå.

I Midnight har ondskan vunnit. Man skulle kunna se det som Eskatologiskt fast gud inte dragit sig undan - utan förlorat jorden till djävulen.

I Dark Sun är det magi som förorenar världen och förvandlar den till öken.
Om man inom geologi inkluderar magisk förorening så är det OK.

Den som jag har mest svårt att passa in är Airship Pirates.
Där används tidsresor för att skapa en perfekt värld (lönnmord av Hitler etc) där det inte råder krig på jorden. Detta leder i sin tur till att mänsklighetens xenofobiska natur avtrubbas så när en galen diktator tar över gör ingen motstånd.
Antingen ser man själva upptäckten av tidsresor som apokalypsen, d.v.s. mänskliga uppfinningar är roten till ondskan.
Eller så ser man maktövertagandet av en totaliär stat/värld som apokalyptiskt.
Normalt brukar dessa två fall följas av någon form av världskrig, men så har inte riktigt skett Airship Pirates.
 
Apokalypsens fyra epoker

Det finns i princip fyra postapokalyptiska epoker.

1 år e.U (efter undergången): "alla" kommer från tiden före katastrofen och har stora problem med den nya världen. Det finns gott om fungerande fynd. Konserver går att äta, bilar att köra. Exempel: Twilight 2000, Day of the Triffids

30 e.U.: Världen befolkas av en blandning av äldre som har pre-katastrofala kunskaper och yngre som bara känner den nya bleka världen. Tänk hur betydelsefulla gamla tandläkare och läkare är. Däremot är få gamla fynd fungerande. Exempel: Wastelands, Mad Max Beyond Thunderdome, eventuellt The Postman

100 e.U.: "Alla" människor från tiden före katastrofen har dött. Men det finns fortfarande trovärdiga berättelser om den tiden i cirkulation. Språk har förändrats så lite att gamla böcker kan läsas. Exempel: Morrow Project, eventuellt Water World.

1000 e.U.: Den pre-katastrofala tiden är en legend. Endast spillror finns kvar. De gamla språken är obegripliga. Exempel: Den ursprungliga första Apornas Planet-filmen (med Charlton Heston som astronaut), The Chrysalids av John Wyndham.
 
Host Eon. Spoilers PGA jag är snäll idag.
Eon är, officiellt sett, sagt att börja utspela sig sommaren 2997 Efter Daak. Nyåret 2998 ED har det gått 10000 år sedan senaste Mörkret. Det innebär att efter ett halv-år av ingame-spelerier så kommer världen att falla sönder och legioner av monster och demoner invadera hela världen. Gudarna använder Mundana som slagfält, och det nuvarande panteonet kommer få kämpa hårt för att hålla kvar sin plats över världens folk.

Visst, världen fortsätter ju och kan byggas upp efter det (på andra villkor, vanligen), men det kan ju alla apokalypser.
 
Eller se vad man kan göra med den bibliska syndafloden.
Rollfigurerna är ättlingar till Noa & co. Världen dränktes för 100+ år sedan, men vattnet sjunker sakta undan.
Det de vet om tiden innan var att det existerade så mycket ondska att Gud ansåg att det bästa var att dränka alltihop. Människorna dog, men är ruinerna de lämnade efter sig helt säkra? Vad var det för ondska de pysslade med? Och hur långt kom egentligen deras teknologi?
Hur snabbt sjunker vattnet? Om forntidsartefakter är värdefulla så kan det vara värt risken att dyka ner i ruiner som fortfarande är under vatten, för att försöka få upp något värdefullt.
Efter floden levde Noa i 350 år. Vad pysslar han med nu för tiden?
En grupp människor ger sig i kast med att bygga ett gigantiskt torn. Varför?
Människors livslängd blir allt kortare. Vad beror det på? Vad ska man göra åt det?
Har djurstammarna lyckats återhämta sig än, eller är det risk att man utrotar någon art genom för mycket jakt?

Nackdelen med den här settingen är att det inte riktigt borgar för konflikter. Planeten är underbefolkad och de flesta konflikter lär kunna undvikas genom att den ena parten helt enkelt lämnar trakten.
Fast det är klart: konkurrens om första tjing på fornruinerna som snart kommer över vattenytan kan ju vara spännande.
 
Re: Apokalypsens fyra epoker

Wow! Det var näring för min fantasi!


Hur ser man på West End Games T.O.R.G ?
Kvalar det in, verkade alltid intressant, men lirade det aldrig.
 
Kände mig tvungen att flika in och nämna The Day After Ragnarok, som använder Savage Worlds. Här har galna nazister lyckats frammana Ragnarök medan Tredje Riket faller sönder runt dem. Midgårdsormen dyker upp, får huvudet sprängt av amerikanska kärnvapen och ligger 300 miles bred tvärs över Europa och Afrika medan etter och radioaktivt nedfall förvandlar världen till ett minst sagt intressant ställe.
Väl värt att kolla upp : )
 
Lägger till Warpworld från BTRC.
Efter ett kärnvapen krig kommer gudarna tillbaka.
Alla gudarna inklusive dom nya som Elvis.
Gudar gillar inte vetenskap och teknologi...
 
Re: Apokalypsens fyra epoker

Hur djupt blir förfallet (regressionen) efter katastrofen?

Jägar/samlarstenålder
Järnålder: Jordbruk, enkelt hantverk, stater (medeltid). Exempel: The Chrysalids av John Wyndham
Ångålder: Enkla maskiner, välorganiserade samhällen (ca 1800). Exempel: Mutant UA
Dieselålder: Explosionsmotorer, massproduktion (ca 1900).
 
Back
Top