Apocalypse World tips

God45

#PrayersForBahakan
Jag ska spelleda AW på onsdag och det har varit ett bra tag sedan jag gjorde det senast. Jag har läst igenom boken idag så den är färsk i mitt huvud. Men jag känner att jag inte är up to date med den senaste tekniken för spelet. Så tips! Ge mig tips och råd som kommer göra spelet bättre.

Christoffer

It's all pig.
Fuska inte med preppen efter first session. Se den precis så stenhård som den är i en dunge. Inget hippietrams.

Ta det lugnt och pusha inte som ett djur som slåss för sin överlevnad. Bakers själv säger ju att spelet börjar först efter 8-10 spelmöten. Så spela som som att alla SLPs faktiskt vill överleva mer än tre spelmöten.

Ha med dig det där med hur alla systemen har fallbacks till principerna osv. Minns inte exakt hur det är nu men sådant är bra att ha i bakhuvudet.

Det är typ vad jag skulle säga till mig själv inför att spela det på nytt. :)

Kungfetti

Veteran
Håller med om preppen, det är där du gräver guld sen. Sen är det ju så att det du lärt dig av att spelleda AW förr har ju påverkat hur du spellett andra spel därefter och det har du med dig in igen. Dvs karaktärstrianglar, att NPC:er inte behöver så komplicerade bevekelsegrunder för att det ändå ska bli kaos, att spela hårt för det intressanta är när karaktärerna är i klistret etc.